Operarea plutoanelor de camioane conectate electronic pe autostrăzile din Germania este sigură, fiabilă din punct de vedere tehnic și ușor de aplicat în rutina companiilor de logistică. Acestea sunt principalele concluzii ale primului test cu plutoane de camioane în operațiuni logistice reale. Acest studiu MAN a fost realizat în colaborare cu DB Schenker și Universitatea Fresenius.Ca parte a unui studiu MAN sponsorizat de Ministerul Federal de Transport (BMVI), mai mulți șoferi profesioniști au condus două camioane conectate electronic pe Autostrada 9 din Germania, între sediile DB Schenker din Nuremberg și Munchen. Timp de 7 luni, camioanele au parcurs aproximativ 35.000 km, la o distanță între 15 și 21 de metri unul în spatele celuilalt. Șoferii au lăudat confortul la condus și sentimentul de siguranță. Testele în mediu real au demonstrat și scăderea consumului de carburant.
BMVI a contribuit la acest studiu MAN cu aproximativ 1,86 milioane de euro. Concluziile studiului prezentate ministerului au fost că folosirea plutoanelor de camioane poate asigura o mai bună utilizare a spațiului pe autostrăzi, mai puține congestii și creșterea siguranței rutiere.
”Mobilitatea viitorului va fi automatizată și conectată. Același lucru este valabil și pentru logistică. Vrem să facem aceste procese și mai sigure, mai eficiente și mai ecologice. Camioanele digitale deschid noi perspective și pentru șoferi, care vor deveni specialiști moderni în logistică”, a declarat Andreas Scheuer, ministrul german al Transporturilor.
Conform DB Schenker, plutoanele de camioane pot fi utilizate intens în logistică. ”Am analizat industria europeană de transport și putem spune că 40% din distanțe pot fi parcurse în plutoane”, a spus și Alexander Doll, membru în consiliul de administrație al Deutsche Bahn AG.
Intervenția șoferului, o dată la 2.000 km
Sistemele automatizate instalate pe camioanele MAN operează fără întrerupere aproximativ 98% din timp. Intervenția activă a șoferului a fost necesară doar o dată la 2.000 km, mult mai puțin decât se aștepta inițial. În plus, studiul a arătat o reducere a consumului între 3 și 4%.
Cercetătorii de la Universitatea Fresenius au investigat și efectele psihosociale și neurofiziologice asupra șoferilor. Experimentul în mediu real a adus și o schimbare semnificativă de atitudine a șoferilor, care erau sceptici la început. Șoferii au evaluat în general tehnologia ca sigură și de încredere. Nici o situație de trafic nu a fost descrisă ca necontrolabilă, deși șoferii au avut parte de mașini care le-au tăiat calea sau traversau mai multe benzi. Datorită răspunsului rapid al sistemului, șoferii ar prefera acum o distanță între camioane de 10-15 metri. Electroencefalogramele nu au arătat diferențe majore între mersul în pluton și condusul normal în ce privește stresul neurofiziologic, concentrarea sau oboseala șoferilor.
Cei trei parteneri ai proiectului sunt convinși că potențialul plutoanelor de camioane poate fi extins prin dezvoltări ulterioare. În plus, sunt realizabile noi modele de afaceri în logistică.
Comentați?