Proiectul de mare profil „HoLa” pentru transportul cu camioane electrice pe distanțe lungi în Germania câștigă un nou aliat. Shell este ultimul partener, asumându-și responsabilitatea pentru trei din cinci locații de încărcare. Încărcarea în megawați va fi instalată, de asemenea, mai devreme decât se aștepta.
Proiectul de cercetare HoLa intră într-o nouă fază: Shell s-a alăturat consorțiului ca nou partener și va echipa și opera trei locații cu tehnologia de încărcare CCS și MCS. Potrivit managerului de proiect Patrick Plötz, planificarea pentru toate cele cinci locații de proiect a fost acum finalizată „astfel încât construcția să poată începe în curând”. În urma întârzierilor din proiect, participanții au decis acum să instaleze încărcătoare CCS și MCS în paralel. Inițial, a fost planificată o instalare în două etape – mai întâi încărcătoare CCS și apoi MCS.
O scurtă introducere: „HoLa” înseamnă încărcare de mare putere pentru transportul pe distanțe lungi (în germană: Hochleistungsladen Lkw-Fernverkehr). Proiectul cu finanțare federală a început în Germania în 2021. În acest scop, proiectul va instala încărcătoare rapide pentru camioane în cinci locații din Germania, toate situate de-a lungul autostrăzii A2 între Berlin și zona Ruhr. Cele cinci locații de încărcare sunt repartizate în trei locații de autostradă și două depozite. Construcția punctelor de încărcare CCS (două în fiecare dintre cele cinci locații) cu până la 350 kW și a primelor încărcătoare MCS (două în fiecare dintre cele patru locații) va începe acum. Douăsprezece camioane electrice se vor încărca în aceste cinci locații, opt folosind CCS și patru folosind MCS. Vehiculele vor fi utilizate în operațiunile logistice reale pentru a colecta date cât mai realiste posibil.
Shell devine activă în Hamm, Lehr și Wustermark
Având Shell ca nou partener, proiectul câștigă acum un impuls suplimentar. Cu filiala sa SBRS (Shell Business Recharge Solutions), compania de petrol minerale are sub acoperiș un specialist experimentat în infrastructura de încărcare. Acesta va fi responsabil pentru infrastructura de încărcare HoLa din Hamm, Lehre și Wustermark. HoLa intenționează să folosească stațiile de service de pe autostrăzi și zonele logistice pentru a instala acolo încărcătoare pentru camioane electrice. Celelalte două locații vor fi operate de Mercedes-Benz Commercial Vehicle Center Dortmund și EnBW (la o zonă de deservire a autostrăzii din Lipperland). Centrul de încărcare a depozitului din Dortmund este prima dintre cele cinci locații conectate la rețea.
Shell are deja un accent puternic pe cercetarea mobilității electrice în Germania. Compania operează „Shell Technology Center Hamburg” din Hamburg, principalul său laborator pentru mobilitatea electrică la nivel mondial. Potrivit Shell, centrul operează un laborator de testare CCS și MCS „pentru a testa și dezvolta în continuare interoperabilitatea, performanța de conducere și încărcare a camioanelor electrice în diferite condiții climatice”.
Demo de succes SBRS a unui proces de încărcare MW
Printre altele, expertiza subsidiarei Shell SBRS va fi căutată pentru încărcarea megawatt. Furnizorul este unul dintre producătorii care lucrează la încărcătoare MCS și a demonstrat anul trecut un proces de încărcare MCS pe MAN eTruck. Au circulat până la 750 kW, iar camionul testat a încărcat între 300 și 400 de kilometri în 30 de minute. Sistemele de încărcare MCS nu sunt încă în funcțiune, deși încărcătoarele și camioanele sunt gata. Lansarea depinde în continuare de câteva aspecte detaliate și, mai ales, de standardizarea finală de către organizația CharIN.
Consorțiul HoLa vrea să pună mingea în mișcare indiferent. Ei încearcă să implementeze stadiul actual al standardizării, potrivit responsabililor. Având în vedere timpii de livrare solicitați de producătorii de camioane și producătorii de feronerie, participanții la proiect vor lucra astfel pe baza unui stadiu preliminar dacă este necesar. Acest lucru are sens, deoarece durata proiectului este limitată, iar echipa HoLa nu își poate permite să aștepte prea mult.
Între timp, dezvoltarea și exploatarea infrastructurii și vehiculelor sunt însoțite de activități extinse de cercetare la HoLa. Și aici, scopul este de a „oferi planul pentru extinderea la nivel național”, așa cum au spus Plötz și echipa sa. La jumătatea proiectului, în 2023, managerul de proiect de la Fraunhofer ISI prezentase deja rezultate intermediare și formulase recomandări de acțiune. Rezultatul este o listă care arată ceea ce industria, operatorii de rețea și politicienii trebuie să abordeze urgent pentru a face viziunea transportului de mărfuri pe șosea alimentat de electricitate realistă.
Rolul MCS în viitorul sistem de transport
Companiile de logistică doresc să minimizeze timpul de nefuncționare pentru încărcarea camioanelor electrice. Pauza de 45 de minute impusă de lege, pe care fiecare șofer de camion trebuie să o ia după patru ore și jumătate de condus, ar trebui astfel (și) să fie folosită pentru încărcare. Pentru a încărca complet bateriile cu capacități de 400 până la 700 de kilowați-oră în trei sferturi de oră, este necesară o capacitate de încărcare de 550 ts. Cu toate acestea, standardul actual de priză pentru încărcare rapidă – Combined Charging System (CCS) – poate transmite doar o putere maximă de 500 kW. Lucrările privind definirea unui nou standard de încărcare de mare putere, și anume MCS, au început în 2018.
Un regulament UE stabilește deja obiective minime specifice pentru o infrastructură publică de încărcare a camioanelor pentru toate statele membre ale UE. În Germania, de exemplu, până în 2025 trebuie stabilite un total de 32 de puncte de încărcare pentru camioane, 104 până în 2027 și 314 până în 2030. Capacitatea de încărcare asociată a camioanelor va crește de la aproximativ 66 de megawați în 2025 la 918 megawați în 2030. Regulamentul UE prevede, de asemenea, că infrastructura de încărcare rapidă pentru camioanele electrice cu baterii trebuie să fie disponibilă la fiecare 60 la 100 de kilometri de-a lungul principalelor autostrăzi germane.
Aceasta ridică problema locațiilor adecvate, designul acestora, numărul de locații și punctele de încărcare peste cantitatea minimă specificată. Plötz și echipa sa au calculat că o rețea de pornire pentru Germania ar trebui să cuprindă aproximativ 142 de locații de încărcare. Scenariul de bază prevede că camioanele vor fi reîncărcate în timpul pauzei de 45 de minute menționate mai sus în 2030 și că aproximativ 15% din toate vehiculele grele de marfă vor fi electrice cu baterie – cu maximum jumătate din procesele de încărcare având loc la infrastructura publică de încărcare. .
90% din flota de camioane fictivă poate fi electrificată
Proiectul HoLa a efectuat, de asemenea, simulări ale unei viitoare flote de camioane alimentate cu baterii, bazate pe profilurile de conducere existente a 2.400 de vehicule diesel. Acesta a arătat că, cu o dimensiune maximă a bateriei de 700 kilowați-oră în 2030 și 900 kilowați-oră în 2050, semnificativ mai mult de 90% din această flotă de camioane fictivă ar putea fi electrificată și că infrastructura de încărcare „lentă” ar fi suficientă pentru majoritatea proceselor de încărcare, de obicei pe proprietate privată cu maximum 44 de kilowați.
Încărcarea cu peste 350 de kilowați, adică cu noul standard de încărcare megawați MCS, va fi rezervată vehiculelor de lungă distanță pentru încărcare intermediară și va avea loc în principal la stațiile publice de încărcare. În a doua jumătate a anului 2024, un studiu comun al Fraunhofer ISI și Amazon a oferit informații suplimentare asupra numărului necesar și a locațiilor adecvate ale stațiilor publice de încărcare rapidă pentru traficul de camioane pe distanțe lungi în Europa. Pe baza volumului de trafic calculat pentru 2030 și a 1,6 milioane de combinații de călătorii cu camionul, studiul utilizează instrumentul open-source CHALET al Amazon pentru a analiza 20.000 de locații potențiale pentru stațiile de încărcare pentru camioane de-a lungul autostrăzilor europene. „Rezultatele sugerează că doar 1.000 de stații de încărcare echipate cu prize Megawatt Charging System (MCS) ar putea permite aproximativ 91% din traficul estimat de camioane pe distanțe lungi”, au spus analiștii.
În plus, HoLa a finalizat cercetări ample privind acceptarea parcurilor de încărcare HPC, oferind informații despre cerințele și așteptările companiilor de transport și ale șoferilor. De asemenea, au fost efectuate simulări ale locațiilor de încărcare pentru a arăta modul în care acestea pot fi integrate optim în rețelele de transport existente. Companiile implicate continuă, de asemenea, cu lucrări separate de cercetare și pregătire, de la implementarea standardelor și interoperabilitatea sistemelor cu vehiculele până la certificarea componentelor infrastructurii de încărcare.
Atât pentru stadiul actual al cercetării. În curând, camioanele vor folosi încărcătoare reale, în timp ce Hola își va continua cercetarea și analiza de mediu. Proiectul era programat să se încheie în septembrie 2025, dar din cauza întârzierilor anterioare, probabil se va derula până în 2026.
Proiectul de amploare este coordonat de Fraunhofer ISI. Un total de 13 parteneri de consorțiu și zece parteneri asociați din industrie și cercetare sunt implicați în HoLa – inclusiv producătorii de camioane Daimler Truck, MAN, Scania, Traton și Volvo, precum și OEM-urile de infrastructură de încărcare Heliox, ABB și SBRS. O listă completă a tuturor partenerilor poate fi găsită aici. HoLa este finanțat de Ministerul Federal pentru Digital și Transport cu 12 milioane de euro.
Comentați?