Home Camioane Scania pariază pe vehiculele electrice cu baterii
CamioaneTehnologie

Scania pariază pe vehiculele electrice cu baterii

82

Scania și-a anunțat recent angajamentul pentru vehiculele electrice cu baterii, urmând a lansa și un astfel de camion pentru distanțe lungi, de 40 de tone. Compania crede că potențialul camioanelor electrice alimentate cu hidrogen este limitat.

Scania comercializează deja autobuze urbane electrice și camioane hibrid plug-in și 100% electrice. Obiectivul pe termen lung este continuarea electrificării gamei. Cel puțin un autobuz sau camion electric pentru o nouă aplicație va fi lansat în fiecare an. Producătorul estimează că vehiculele electrice vor fi responsabile pentru 10% din vânzările mărcii în Europa în 2025. Iar cota va crește la 50% până în 2030.

Suedezii sunt de părere că, datorită îmbunătățirilor aduse tehnologiei BEV (creșterea densității energetice a bateriilor, scăderea timpilor de încărcare), vehiculele electrice vor înlocui treptat soluțiile actuale Scania. Este vorba despre cele bazate pe carburanți fosili și biocarburanți. Și că o vor face în majoritatea aplicațiilor de transport.

Producătorul aduce în discuție și rezultatele experienței sale cu autobuze electrice. Care a dovedit că vehiculele electrice cu baterii necesită o întreținere mult mai sumară decât cele convenționale. Acest fapt se traduce în timpi de disponibilitate mai mari și costuri de operare mai mici.

Camion Scania BEV pentru distanțe lungi

În prezent, camioanele electrice Scania sunt echipate cu baterii de până la 300 kWh. Pentru o autonomie de până la 250 km. În câțiva ani, Scania intenționează să introducă un model electric de 40 de tone pentru distanțe lungi. Interesant este că suedezii au propus și un concept inovator de operare a camionului. Acesta ar trebui să poată tracta o greutate de 40 de tone timp de 4,5 ore. Iar apoi să încarce suficientă baterie în timpul pauzei obligatorii de 45 de minute pentru a circula încă 4,5 ore.

Dacă luăm în calcul o aplicație specifică de transport pe distanțe lungi, cu mers preponderent pe autostradă, la o viteză de cel puțin 80 km/h, apreciem că viitorul camion electric Scania va avea o autonomie de cel puțin 400 km (baterie de aproximativ 500 kWh). După 4,5 ore, timp în care a parcurs 300-350 km, camionul ar realimenta. Și ar trebui să primească în 45 de minute suficientă energie pentru a putea călători alți 300-350 km. La o încărcare rapidă la cel puțin 300 kW.

BEV vs. FCEV

Deși Scania a investit deja în tehnologiile cu hidrogen și testează camioane cu celulă de combustie alături de clienți, producătorul consideră că potențialul vehiculelor FCEV este limitat. Principalul motiv este eficiența energetică mult mai mică a acestei tehnologii: Scania spune că vehiculele FCEV consumă de trei ori mai multă energie regenerabilă pentru a acoperi aceeași distanță ca unul BEV.

Potrivit suedezilor, o mare cantitate de energie se pierde pentru producția de hidrogen, transportul carburantului și conversia sa înapoi în electricitate. Tehnologia cu pilă de combustie alimentată cu hidrogen este și mai complexă, astfel încât costurile de achiziție și cele de întreținere sunt mai mari. De asemenea, infrastructura de alimentare cu hidrogen este practic inexistentă în prezent.

Totuși, Scania spune că hidrogenul este un purtător de energie promițător. Astfel, hidrogenul produs într-o manieră ecologică poate fi folosit pentru stocarea energiei în timpul ciclurilor lungi, de exemplu în pilele de combustie staționare. Soluția poate deveni o componentă importantă în viitorul sistemului energetic, mai ales în zonele în care există un mare potențial de energie regenerabilă sau în zonele rurale neconectate la rețea.

Motoare cu combustie internă alimentate cu hidrogen

O altă posibilitate evaluată de Scania este cea de a alimenta cu hidrogen actualele sale motoare cu combustie internă. Producătorul e demarat un proiect de cercetare alături de Westport Fuel Systems: sistemul High Pressure Direct Injection (HPDI) produs de compania canadiană va fi folosit pentru a adapta la alimentarea cu hidrogen un motor cu combustie internă de ultimă generație al Scania.

”Abia așteptăm rezultatele acestui studiu și cum ne poate influența el deciziile pentru viitor. Totuși, un proiect de cercetare este un lucru complex și estimăm că va trece ceva timp până vom putea ajunge la un produs final”, a declarat Eric Olofsson, consultant tehnic senior la Scania Powertrain Research & Technology.

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

CamioaneNoutati

Deficitul de șoferi de TIR din România acoperit parţial cu personal din Filipine

Pe fondul plecării masive a șoferilor români în țări cu salarii mai...

CamioaneNoutati

Preţul camioanelor nepoluante trebuie să scadă la jumătate pentru a concura cu modelele diesel

Preţul camioanelor fără emisii poluante trebuie să se reducă la jumătate pentru...

CamioaneNoutati

IAA Transportation 2024: Daimler Truck pune accentul pe transportul pe distanțe lungi fără emisii

Daimler Truck, unul dintre cei mai mari producători de autovehicule comerciale din...

CamioaneNoutati

eTruckathon: MAN eTGX evidențiază caracterul adecvat din punct de vedere practic

Douăsprezece camioane electrice, douăsprezece echipe, aproximativ 300 km la putere: acesta este...