Ministerul Transporturilor, prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară a ratat și a treia licitație pentru 12 trenuri cu hidrogen. Motivul este că nu a fost primită nicio ofertă de la producători.
Marți, 28 mai 2024 a fost termenul-limită pentru depunerea ofertelor la contractul cuprins între 1,6 și 2,5 miliarde lei pentru 12 trenuri cu hidrogen. Contractul era finanțat prin PNRR cu peste 100 de milioane de Euro.
Licitația anterioară (a doua) fusese anulată pentru că oferta Alstom-Linde Gaz a fost declarată neconformă. Spre deosebire de proiectele rutiere finanțate din PNRR (pe împrumuturi pe perioadă mare și cu dobândă redusă), proiectele feroviare sunt granturi.
Potrivit caietului de sarcini, programul de livrare pentru toate cele 12 unități este cuprins între 35 și 44 de luni. Punctajul maxim este acordat pentru predare completă în 35 de luni.
Una dintre cauzele inițiale ale anulării licitațiilor a fost cerința ARF ca furnizorul de trenuri să asigure și serviciile de alimentare cu hidrogen. Ulterior, singurul ofertant interesat a venit în asociere cu un posibil producător de hidrogen. În cazul acestuia însă, disponibilitatea trenurilor sale nu a îndeplinit condițiile ARF.
Tehnologia trenurilor cu hidrogen este una relativ nouă. Astfel, doar câteva țări, precum Italia, Germania sau Franța, au câteva rute pe care circulă aceste rame.
Comentați?