Războiul din Ucraina declanșat de Rusia ar putea exacerba deficitul de șoferi de camion. Se poate ajunge la un nivel la care lanțurile de aprovizionare nu vor putea rezista. Acesta este avertismentul lansat de mediul de afaceri german.
Asociația europeană a expeditorilor internaționali de marfă (Elvis) și Asociația Federală a Întreprinderilor Mijlocii din Germania (BVMW) au remis un comunicat de presă comun. Acesta precizează că războiul induce riscul unui blocaj de aprovizionare.
Iar acesta ar putea avea un impact durabil și sever asupra industriei, comerțului și populației. Prin urmare, expeditorii de marfă și companiile de logistică sunt îndemnate să se pregătească imediat și cât mai bine posibil. Evident pentru blocajele așteptate pe piața transporturilor
„Este bine cunoscut faptul că de ani de zile ne confruntăm cu o lipsă semnificativă de șoferi în Germania. Cu toate acestea, încă nu există o soluție fiabile pentru această problemă. Dimpotrivă, reglementările din Pachetul Mobilitate, în special obligația de a întoarcere a vehiculelor la locația sucursalei, au înrăutățit și mai mult situația”, subliniază Nikolja Grabowski, CEO Elvis AG.
Flotele de transport est-europene afectate de războiul din Ucraina
Conform datelor privind încasarea taxelor de drum, flotele de transport est-europene au o pondere mare în traficul de camioane din Germania. Cu toate acestea, reprezentanții Elvis spun că nu este posibil să se cuantifice cu precizie ponderea șoferilor ucraineni. Și aceasta pentru că Oficiul Federal pentru Transportul de Mărfuri (BAG) nu înregistrează kilometrajul lor separat.
Pe de altă parte, ponderea camioanelor poloneze în traficul de marfă în Germania este cunoscută. Și este de 17,5% din total. Astfel că reprezintă aproximativ jumătate din transporturile efectuate în Germania de companiile străine.
Potrivit Asociației Elvis, este știut faptul că mulți șoferi de camion angajați în Polonia provin din Ucraina. Războiul din Ucraina îi face pe mulți dintre ei să nu mai fie dispuși să-și exercite profesia în situația actuală.
Un motiv este faptul că bărbații au fost chemați să-și apere țara în cadrul mobilizării generale ordonate de președintele Zelensky. Iar un altul, că se întorc acasă pentru a-și proteja familiile.
„Vorbim despre aproximativ 100.000 de șoferi ucraineni care se află în prezent doar în Polonia. Și care, în curând, ar putea să nu mai fie disponibili pentru companiile de transport”, a arătat Klaus Meyer. Acesta este președintele comisiei pentru logistică și mobilitate din cadrul BVMW. Și a adăugat că o asemenea problemă cu greu ar putea fi rezolvată.
Prin urmare, Elvis și BVMW fac apel la toți expeditorii și furnizorii de servicii de transport germani să-și intensifice contactul cu clienții și subcontractanții cât mai repede posibil și, în același timp, să se pregătească pentru deficitul așteptat de capacități de transport.
În acest context Nikolja Grabowski sugerează chiar o posibilă suspendare temporară a Pachetului Mobilitate.
„Fără a pune sub semnul întrebării reglementările, industria transporturilor și logisticii din Europa are acum nevoie de orice oportunitate de a acționa flexibil pentru a-și putea îndeplini mandatul de furnizare a mărfurilor”, a conchis reprezentantul Elvis AG.
Comentați?