Comitetul de Transport și Turism al Parlamentului European (TRAN) a avut o reuniune extraordinară ieri, în care au fost prezentate și dezbătute recomandările raportorilor TRAN pentru a doua lectură a celor 3 dosare ale Pachetului Mobilitate 1. Raportorii TRAN au recomandat ca Pachetul Mobilitate 1 să fie aprobat în a doua lectură fără amendamente.La dezbaterile din Comitetul TRAN au participat și eurodeputații români Marian Jean Marinescu și Clotilde Armand. Marian Jean Marinescu a spus că sunt probleme legate de piața internă și libera circulație a serviciilor, care cu siguranță nu vor fi acceptate de Curtea Europeană de Justiție, când și dacă vor trece de Parlamentul European. Europarlamentarul a mai solicitat Președintei și Secretariatului TRAN să respecte regulile de procedură și să permită votarea tuturor amendamentelor depuse pentru votul final al PE privind Pachetul Mobilitate 1.
La rândul său, eurodeputatul Clotilde Armand s-a exprimat împotriva adoptării Pachetului Mobilitate 1: ”Chiar și înaintea acestei crize, Pachetul Mobilitate a fost împotriva principiului competitivității. Iar acum, a devenit complet neadaptat nevoilor pieței. Va duce la faliment zeci de mii de IMM-uri, va crește costul transportului și emisiile de CO2 și va exacerba inegalitatea. Aplicarea Pachetului Mobilitate 1 va submina grav strategia de revenire economică în Europa. Nu asa se construieste o Europă puternică. Parlamentul European are oportunitatea de a îngheța adoptarea Pachetului Mobilitate, pentru a face față noii realități economice”.
Raportorii TRAN au recomandat ca Pachetul Mobilitate 1 să fie aprobat fără amendamente
Eurodeputații din Polonia, Bulgaria si Malta s-au exprimat de asemenea împotriva Pachetului Mobilitate 1. În schimb, președintele TRAN, Karima Delli, a spus ca ar trebui să se evite depunerea a mii de amendamente, ca la prima lectură. De asemenea, eurodeputatul Lundgren Petter (Suedia) a spus ca argumentele legate de Pactul Ecologic sunt ridicole, iar cabotajul a fost gândit doar umai ca o soluție temporară, nu pentru a opera permanent camioanele în alte state membre.
Reprezentanta Comisiei Europene a spus că acceptă poziția adoptată de Consiliu și transmisă PE. CE are rezerve în lumina Pactului Ecologic, legate de măsura întoarcerii acasă a camioanelor și restricțiile impuse operațiunilor de transport combinat. CE va evalua impactul acestor două măsuri asupra mediului.
În final, Președinta TRAN a informat privind următoarele etape:
- Termen de depunere a amendamentelor: 12 mai 2020, ora 12:00
- vot în Comitetul TRAN privind Pachetul Mobilitate 1: sfârșitul lunii iunie
- vot în plen privind Pachetul Mobilitate 1: iulie
Sursa: UNTRR
Comentați?