Ministrul Transporturilor, Lucian Șova, a participat astăzi, la Budapesta, la Summitul ministerial care are ca temă ”Competitivitatea viitoare a sectorului transportului rutier”.
Participanții dezbat aspectele sociale din domeniul transportului rutier cuprinse în inițiativele legislative din primul Pachet de mobilitate lansat de Comisia Europeană, în vederea stabilirii unei poziții comune.
Pachetul CE privind mobilitatea în transportul rutier vizează: politica de taxare, protecția lucrătorilor, lupta împotriva fragmentării pieței, existența companiilor fantomă („letter box companies”), detașarea lucrătorilor și simplificarea regulilor de operare a cabotajului.
Obiectivele principale urmărite de România în cadrul negocierilor pe marginea primei părți a Pachetului de Mobilitate sunt susținerea unor modificări care să conducă la îmbunătățirea eficienței transporturilor prin reducerea curselor goale (care afectează în primul rând statele periferice, precum România) și liberalizarea graduală a pieţei transportului rutier de mărfuri, prin reducerea/eliminarea restricţiilor, care ar constitui un element semnificativ pentru armonizarea socială.
Totodată, România consideră că modificarea cadrului legislativ actual ar trebui să vizeze în principal clarificarea regulilor existente, care să asigure o abordare unitară pentru aplicarea acestora în statele membre și nu să introducă reguli noi, care să genereze costuri semnificative pentru conformare atât pentru operatorii de transport rutier, cât și pentru autoritățile de control din statele membre.
”Pentru a avea un sistem de transport rutier eficient la nivel european, îmbunătățirea reglementărilor ar trebui să fie proporțională cu problemele identificate și să permită aplicarea lor armonizată în statele membre”, a declarat cu această ocazie ministrul Lucian Șova, care a mai declarat că România este interesată, în special, de evoluția discuțiilor pe aspecte sensibile, precum detașarea lucrătorilor în transportul rutier, restricționarea cabotajului la transportul rutier de marfă, obligația întoarcerii conducătorului auto acasă la trei sau mai multe săptămâni, interzicerea odihnei săptămânale normale în cabina vehiculului și accesul la piața transportului rutier de mărfuri.
La summitul organizat de Ungaria, care deține președinția rotativă a Grupului de la Vișegrad, au fost invitați miniștrii Transporturilor din statele membre UE cu interese similare în domeniul transportului rutier internațional și reprezentanți ai transportatorilor rutieri.
Comentați?