ATP Trucks Automobile, prima și, deocamdată, singura companie din România care asamblează vehicule complet electrice, a anunțat livrarea primelor zece autobuze.
La mai bine de doi ani de la prezentarea primului său produs 100% electric, autobuzul e-UpCity, producătorul român de vehicule comerciale ATP Trucks Automobile a anunțat, în sfârșit, livrarea primei comenzi.
Deși a prezentat vehiculul mai multor municipalități, compania nu a putut participa la unele licitații din cauza lipsei de experiență cerută în caietul de sarcini. Un alt motiv a fost, conform unor potențiali clienți, timpul mare de livrare. Totuși, în august 2023, ATP Trucks Automobile anunță livrarea cu succes a primului lot de 10 autobuze electrice ATP Bus către orașul Vișeu de Sus.
„Evoluția pozitivă a producătorului ATP Trucks Automobile este, cu siguranță, îmbucurătoare pentru noi, mai ales dacă e să mă gândesc la promisiunea din urmă cu 4 ani, când am lansat marca noastră auto. Atunci, anunțam că vom dezvolta și autobuze electrice. Faptul că nu doar am îndeplinit această promisiune, dar și că extindem facilitățile de producție și demarăm azi o a doua etapă de investiții în fabrică, demonstrează angajamentul nostru foarte serios față de inovație și dezvoltare durabilă. Vizăm contribuția noastră la refacerea economiei regionale și naționale, prin creșterea pe orizontală, prin parteneriate cu câți mai mulți furnizori naționali și, implicit, reducerea dependenței de furnizori externi”, a precizat Mircea Cirț, președintele ATP Group.
Primul lot de autobuze electrice ATP Bus au ajuns în Vișeu de Sus
Primul lot de autobuze electrice ATP Bus a fost livrat către orașul Vișeu de Sus, care a apreciat eforturile producătorului, ce conduc la un impact pozitiv asupra nivelului economiei locale, dar și asupra producției auto naționale. Această primă livrare marchează începutul unei colaborări concrete între ATP Group și autoritățile locale din România, axate pe modernizarea transportului public.
„Proiectul de achiziție pentru autobuze electrice al orașului Vișeu de Sus a fost demarat încă din 2019, iar azi este o realizare semnificativă în direcția modernizării transportului local în comun. Vișeu de Sus devine primul oraș din județul Maramureș ce va dispune de transport în comun 100% electric, un exemplu pentru dezvoltare urbană sustenabilă. Ne bucură mai ales că furnizorul nostru este tot din Maramureș”, a precizat Vasile Coman, primarul orașului Vișeu de Sus.
Echipate cu tehnologii de ultimă generație, autobuzele electrice ATP Bus oferă pasagerilor o experiență modernă și confortabilă în timpul călătoriilor. Sistemele avansate de siguranță și conectivitate asigură că atât șoferii, cât și pasagerii beneficiază de cele mai bune standarde în materie de transport urban.
„Ne mândrim cu acest pas semnificativ în business-ul nostru: livrarea primului lot de autobuze electrice. Menționez cu această ocazie că sunt contractate și plasate pe linia de producție noi comenzi, cu termen de livrare până la finalul acestui an. Sunt proiecte ce se concentrează pe importanța modernizării mobilității urbane”, a subliniat Lucian Varga, CEO în cadrul ATP Group.
Autobuzul electric ATP Bus, prezentat în 2021
Conform LifeNews.ro, în primăvara lui 2021, la prezentarea autobuzului electric e-UpCity, Mircea Cirț declara că „demersul nostru, ca producători, de a viza și produsele cu tehnologie electrică este așezat în contextul actual. Este proiectul nostru de creştere continuă într-o eră a globalizării, dar și dorința de a mișca lucrurile într-o direcție pozitivă la noi în țară. Produsul ATP Bus face parte dintr-o nouă etapă a investiției demarată în urmă cu patru ani, în valoare de peste 25 de milioane de euro și evident nu se oprește aici. Următorii pași vor fi în sensul extinderii infrastructurii necesare asamblării produselor ATP Trucks, aici, la Baia Mare. În data de 1 mai, autobuzul nostru a ieșit în primele probe de drum”.
Conform oficialilor ATP Bus, autobuzul e-UpCity are omologare europeană, este modern și adaptat cerințelor locale, ecologic și economic. Primul prototip ATP Bus e-UpCity avea 83 de locuri și o lungime de 12,18 m. În varianta de configurație specială, omologarea îi permite chiar 95 de locuri. Vehiculul are o autonomie de minim 200 km în oraș, ce poate fi extinsă până la 360 de kilometri prin extinderea pachetului de baterii produs de chinezii de la CATL, furnizori ai unor companii prestigioase din industria auto.
Axele sunt livrate de producătorul german ZF Friedrichshafen AG și de DANA GK Drive System. Motorul electric al autobuzului e-UpCity este sincron cu magnet permanent și provine de la DANA Prestolite, sistemul de frânare este definit de experții de la WABCO, cel de climatizare încorporează tehnologia VALEO, iar sistemul de direcție este marca BOSCH/ZF. În dezvoltarea esteticii exterioare a vehiculului, o contribuție majoră a avut-o o echipă de designeri români.
ATP Bus nota în mai 2021 că nivelul de confort pus la dispoziția călătorilor este evidențiat de podeaua joasă care facilitează urcarea, de trapa de acces pentru persoanele cu mobilitate redusă și spațiul interior care răspunde nevoilor acestora, scaunele ergonomice și instalația de climatizare suplimentară pentru sezonul rece. Confortul șoferului este asigurat prin zona de lucru delimitată, ergonomică astfel încât panoul de instrumente să fie ușor gestionat în timpul condusului. Pentru o și mai bună concentrare pe parcursul orelor de muncă, pentru șofer este prevăzut geamul individual pentru aerisire directă. Scaunul șoferului este pneumatic, ușor înălțat pentru o cât mai bună vizibilitate, prevăzut cu spătar înalt și comod.
La nivel de conectivitate, ATP Bus e-UpCity oferă WI-FI, prize USB cu două porturi încorporate în dreptul fiecărui set de scaune și monitor cu memorie externă portabilă pentru diferite proiecții multimedia.
Siguranța oferită de e-UpCity este asigurată de sistemul anti-blocare ABS, cel electro-pneumatic (EBS) și cel de control electronic al stabilității (ESC). Vehiculul este dotat și cu sistem de monitorizare pentru spațiul interior. Datele acestuia sunt transmise pe monitorul din zona de lucru a șoferului astfel încât, în caz de pericol, acesta să poată reacționa. Pasagerii au la dispoziție butoanele pentru oprire la cerere și au acces la sistemul de urgență pentru deschiderea ușilor.
După primele teste în teren cu primul prototip ATP Bus e-UpCity producătorul a ajuns la concluzia că bateriile acestuia au nevoie de trei până la cinci ore pentru încărcarea completă.
Comentați?