Prezentare: Totul despre noua generație MAN

Pentru prima dată după 20 de ani, MAN introduce o generație de camioane complet nouă, care să facă față cerințelor actuale din industrie. Noile modele sunt orientate spre șofer, au consumuri și emisii reduse, sunt conectate digital și dispun de noi sisteme de asistență. Cu noile serii TGL, TGM, TGS și TGX, MAN își propune să facă trecerea de la producător de vehicule la furnizor de soluții sustenabile de transport. Totul despre noua generație MAN.
noua generație MAN

MAN își propune să simplifice afacerea de transport, într-un moment în care acest sector este mai divers și complex ca oricând. Potrivit estimărilor, volumele de transport vor crește cu 40% în următorii 20 de ani, dar în același timp emisiile de CO2 ale camioanelor ar trebui reduse cu 15% până în 2025 și cu 30% până în 2030. ”Clienții se așteaptă să le oferim răspunsuri la aceste probleme. De aceea, trebuie să fim cu un pas înaintea acestor schimbări și a efectelor lor directe și indirecte. Facem asta cu noua noastră generație de camioane“, a  declarat Joachim Drees, președintele Consiliului Executiv al MAN.

Noile modele le oferă clienților și șoferilor toate valorile apreciate și așteptate de la vehiculele MAN și chiar mai mult. Calitățile tradiționale MAN sunt combinate cu noi echipamente orientate spre viitor, menite a le face șoferilor și companiilor viața mai ușoară.

Producătorul s-a concentrat pe patru subiecte de bază: șoferul în postul său de lucru, eficiența vehiculului, utilizarea fiabilă și un parteneriat puternic cu clienții.

Camionul potrivit pentru orice aplicație

Noile serii TGL, TGM, TGS și TGX oferă modele între 7,5 și 41 de tone, cu opt cabine diferite, adecvate pentru orice sector. Aplicațiile de transporturi grele și distanțe lungi sunt acoperite de noile modele TGX, ușor de recunoscut datorită cabinelor de mari dimensiuni. Motoarele disponibile pe TGX sunt D15 (330-400 CP), D26 (430-510 CP) și D38 (până la 640 CP). Pe lângă combinațiile clasice 4×2 și 6×2 sunt disponibile și variante TGX 6×4 și 8×4.

Autotractorul 4×2 poate fi comandat opțional și cu sistemul MAN HydroDrive de tracțiune la cerere și pe puntea față. Modelele de bază TGX acoperă tonaje între 18 și 41 de tone, iar versiunile heavy-duty pot tracta și 250 de tone.

Noul MAN TGS este gândit ca și până acum pentru aplicațiile grele de construcții, distribuție și servicii municipale (18-41 de tone). Modelul are o cabină mai îngustă, pentru o greutate proprie mai mică și o vizibilitate mai bună. TGS vine cu motoare D15 sau D26 (330-510 CP) și numeroase variante de tracțiune, până la 8×8. Sistemul MAN HydroDrive este disponibil pe versiunile cu TGS cu 2, 3 și 4 axe.

Seriile de tonaj ușor și mediu MAN TGL și MAN TGM dispun de patru noi cabine înguste: scurtă, lungă, înaltă cu un pat și cabină pentru echipaj. Cu motorul D08 în 4 cilindri (160-220 CP), noul TGL acoperă versiuni între 7,5 și 12 tone.

Dacă se dorește mai multă putere, TGL poate fi echipat și cu versiune D08 cu 6 cilindri, de 250 CP. Aceasta este și motorizarea de bază pentru gama TGM, unde D08 este disponibil în versiuni de până la 320 CP. TGM are versiuni între 12 și 26 de tone. Dacă TGL este disponibil doar în versiuni 4×2, TGM este disponibil și în configurații 6×2, 6×4 și 4×4 (pentru construcții, servicii municipale și pompieri).

Cabină pentru șofer

Noua generație MAN își propune să seteze noi standarde în ce privește ușurința în utilizare, ergonomie, operare intuitivă, conectarea cu dispozitive digitale și aplicații. Iar peste toate acestea, un spațiu optim, cu un concept de spații de stocare bine gândit și un loc de dormit foarte confortabil. În faza de dezvoltare, MAN a adunat păreri de la peste 700 de șoferi, iar ideile lor au fost puse în practică la modelul de serie. În plus, noile camioane vin cu sisteme moderne de asistență, precum noul asistent la viraj, asistent pentru ambuteiaje și asistentul la schimbarea benzii de rulare, care ușurează viața șoferului și cresc nivelul de siguranță.

Noul MAN TGX cabinele GM si GXMAN oferă opt cabine diferite pentru noua sa generație de camioane, cele mai spațioase fiind denumite GX, GM și GN. Cu o lățime exterioară de 2,44 metri, cabinele GX și GM sunt alegerea ideală pentru transport internațional, cu numeroase spații de stocare pentru bagaje. GX, cabina cea mai înaltă, oferă spații de stocare de 355 de litri. Grație tunelului transmisiei scund, cabina GM are o înălțime internă de 1,87 metri, care ajunge la 2,07 metri în cazul cabinei GX. Paturile confortabile și izolația fonică a cabinei contribuie de asemenea la o relaxare optimă și un somn odihnitor. A treia cabină de mare capacitate, GN, oferă același nivel de confort ca GM și GX. Ea este disponibilă cu plafon înalt (transport de silozuri sau cisterne) sau plafon scund (transportoare auto). Deși cabina are o înălțime internă de doar 1,57 metri, patul unic este identic cu cel de jos de la cabinele GX și GM. MAN a dezvoltat și noi cabine înguste, de 2,24 metri lățime, pentru seriile TGL, TGM și TGS. Acestea au o intrare ergonomică, deoarece camioanele din aceste serii sunt folosite de multe ori în aplicații cu opriri frecvente, dar și o vizibilitate optimă. Cabina FM este ideală pentru transport național de tonaj greu, datorită numeroaselor spații de stocare. Cei care nu au nevoie de un plafon înalt și înnoptează doar ocazional la bord pot opta pentru cabina FN.

Ca și înainte, cabina NN va fi cea mai frecvent aleasă variantă pentru noul MAN TGS, folosită în special în aplicații din construcții (basculante și mixere de beton). Cu o lungime de doar 1,88 metri, cabina NN oferă suficient spațiu în spatele scaunelor pentru hainele de lucru și scule. O altă caracteristică clasică este bara de protecție din oțel, fabricată din trei segmente.

Noile serii TGL și TGM includ și cabina CC, cu o lățime externă de 2,24 metri și o lungime de 1,62 metri, foarte apreciată pentru distribuție, construcții și servicii municipale, datorită înălțimii mici de intrare și a ușilor cu deschidere amplă. Cabina pentru echipaj DN este cea mai lungă din noua generație MAN și oferă suficient spațiu pentru până la 7 pasageri.

Eficiență și disponibilitate

Gama de motoare Euro 6d, introdusă în 2019, își atinge întreg potențialul de economisire cu noua generație de camioane MAN. Alte îmbunătățiri au fost aduse în ce privește costurile de întreținere și sarcina utilă.
Fiabilitatea și calitatea de producție a camioanelor MAN a fost recunoscută ani la rând în rapoartele TÜV. Iar producătorul bavarez își propune să ducă acest renume și mai departe. Un exemplu în acest sens este noua arhitectură electronică, mai puternică dar și mai simplă, care îmbunătățește și extinde funcționalitățile camionului.

Ce aduce nou?

Marea noutate a gamei TGX este cabina, care respectă acum standardele de protecție la răsturnare obligatorii din 2021. Noul model se poate comanda deja, dar cele două generații se vor produce în paralel în 2020. Din 2021 se va produce doar noul TGX. Din punct de vedere al mecanicii, singura modificare este o nouă punte spate, cu un raport mai lung, disponibilă doar pe noua generație. Aceasta, împreună cu cabina mai aerodinamică, permite o reducere a consumului cu până la 8%, față de modelul actual cu motoare
Euro 6D.

Noul MAN TGX bordLa exterior, noutățile majore sunt grila și farurile, opțional LED. Oglinzile au fost și ele repoziționate mai departe de stâlpii cabinei pentru o vizibilitate mai bună, iar carcasa lor participă la aerodinamica superioară. Prelungirile ferestrelor de după uși au doar rol de design, această suprafață vitrată fiind pusă peste caroseria de tablă. De asemenea, la cabina cea mai înaltă au dispărut ferestrele de deasupra ușilor. Marea revoluție apare la interior, unde postul de conducere se ridică acum la cel mai înalt nivel din industrie. Scaunul și volanul au reglaje mai ample, orice șofer găsindu-și lejer poziția ideală de condus. Scaunele au integrate cotiere și centuri de siguranță cu reglaj pe înălțime, iar cel al pasagerului poate pivota spre interior. Ergonomia este și ea mult îmbunătățită. Panoul de instrumente și ecranul sistemului multimedia sunt digitale, de 7 sau 12,3 inci. Primul poate fi comandat de la butoanele de pe volan, iar ecranul central de la noul selector rotativ foarte intuitiv. Noi sunt și frâna de parcare electronică și noul levier al transmisiei montat pe coloana de direcție, în corp comun cu selectorul retarderului. O altă noutate majoră la interior este parbrizul mai îngust, care elimină în bună parte neplăcerile cauzate de soare și permite montarea unor sertare mai spațioase. De asemenea, operarea tahografului se poate face acum ușor chiar și stând pe scaun. Paturile sunt și ele noi, cu saltele de 7, 9 sau 11 cm grosime, iar spațiile de stocare de sub patul de jos sunt mai mari.

Cum merge?

Cu ocazia lansării oficiale de la Bilbao am făcut și prima călătorie la bordul noii generații TGX, pe o distanță de aproximativ 120 km, pe coasta nordică a Spaniei. Pentru că ni s-a desemnat un model TGX cu motor de 16 litri și 640 CP, nu vom vorbi despre consum. În schimb, putem spune că noua cabină NX (fosta XXL) este foarte silențioasă și confortabilă. Șoferul se simte ca la bordul unui autoturism modern de top, cu marea diferență că opțiunile multiple (modul de rulare, tempomatul adaptiv, modul manual al cutiei de viteze) necesită o perioadă de adaptare. MAN TGX rămâne un model potrivit pentru un profesionist cu experiență, iar un începător nu va putea să îi atingă întregul potențial de eficiență.

Articol din revista Cargo&Bus numărul 279 (Februarie 2020)

Adaugati comentariu