Prima navă cargo complet electrică și cu funcționare autonomă a fost lansată în mod oficial în Norvegia. Nava va efectua o cursă completă fără echipaj până la finalul acestui an.
Aceasta nu este prima navă autonomă, un feribot autonom fiind lansat în Finlanda în 2018. Însă este prima navă containerizată complet electrică, spun producătorii săi. Dezvoltată de compania chimică Yara International, Yara Birkeland a fost conceput pentru a reduce emisiile de oxizi de azot, care sunt poluanți toxici, și gaze cu efect de seră și dioxid de carbon. În prezent, industria navală reprezintă între 2,5% și 3% din emisiile globale de gaze cu efect de seră, potrivit Organizației Maritime Internaționale.
Proiectul pentru această navă cargo a demarat în 2017
Proiectul pentru această navă cargo a demarat în 2017. Nava a fost creată în parteneriat de firma de tehnologie Kongsberg Maritime și constructorul naval Vard. Capabilă să se deplaseze cu o viteză maximă de 13 noduri, va folosi o baterie de 7 MWh. O valoare „de aproximativ o mie de ori capacitatea unei mașini electrice”, potrivit lui Jon Sletten, directorul uzinei pentru fabrica Yara din Porsgrunn, Norvegia.
Nava poate transporta până la 103 containere, putând fi operată în condiții optime de la distanță și nefiind nevoie de intervenție umană în nicio etapă a procesului de navigare. Potrivit lui Jon Sletten, directorul uzinei Yara din Porsgrunn, transportul cargo cu aceste nave ar putea reduce cu până la 40.000 numărul curselor camioanelor într-o perioadă de 12 luni.
Mai ecologică și rentabilă
Pe lângă faptul că oferă o opțiune mai ecologică în comparație cu navele de marfă convenționale, Sletten spune că a fi fără echipaj înseamnă că va fi mai rentabil să funcționeze. Inițial, încărcarea și descărcarea navei va necesita oameni. Dar, potrivit lui Sletten, ulterior, în toate operațiunile se va folosi tehnologia autonomă. Acest lucru va implica dezvoltarea de macarale autonome și transportoare de vehicule.
Yara Birkeland ar fi trebuit să navigheze încă de anul trecut. Dar pandemia Covid-19, împreună cu provocările logistice, au întârziat lansarea. După teste, Sletten speră că nava va transporta primul său container din orașul Herøya la Brevik în acest an. Pentru moment, nava va efectua curse numai în apele norvegiene. Deoarece nu există nicio legislație care să permită navigarea acesteia în alte țări europene.
Navele autonome sunt viitorul
Rudy Negenborn, profesor de tehnologie maritimă și de transport la Universitatea de Tehnologie Delft, din Olanda, spune că navele complet autonome precum Yara Birkeland sunt viitorul. Dar adaugă că există multe provocări de depășit înainte ca acestea să poată fi utilizate pentru călătorii comerciale pe mare.
El spune că navigarea traficului în porturile mari ar putea fi un obstacol major. „La un moment dat, aceste nave vor trebui să înceapă să interacționeze între ele. Astfel încât să poată face schimb de informații și să creeze căi de navigație care nu sunt conflictuale”, spune el.
Negenborn adaugă că, fără un echipaj la bord pentru a efectua verificări de întreținere, navele autonome ar avea nevoie de sisteme de autodiagnosticare încorporate. Iar acestea să aibă capacitatea de a detecta și remedia problemele. Sau de a solicita asistență umană.
Comentați?