20 august bate la ușă. Ce modificări îi așteaptă pe șoferii de camion
Home Noutati 20 august bate la ușă. Ce modificări îi așteaptă pe șoferii de camion
NoutatiTransportatori

20 august bate la ușă. Ce modificări îi așteaptă pe șoferii de camion

136

Începând de la 20 august 2020 se aplică primele modificări introduse de Pachetul Mobilitate 1. Ele se referă la timpii de condus, precum și la condițiile necesare pentru odihna șoferilor.În principiu, Pachetul Mobilitate 1 ar trebui să aducă un trai mai buni pentru șoferii de camion. În practică, cel mai probabil șoferii vor cădea la mijloc între propriile companii și autoritățile de control, deoarece multe dintre normele de aplicare sunt în continuare destul de neclare. Șoferii ar mai putea avea probleme și cu găsirea unui spațiu de cazare convenabil.

Noi reguli privind pauzele săptămânale

În oricare două săptămâni consecutive, un conducător auto trebuie să efectueze cel puțin două perioade de repaus săptămânal normale sau o perioadă de repaus săptămânal normală și o perioadă de repaus săptămânal redusă de cel puțin 24 de ore.

O perioadă de repaus săptămânal începe nu mai târziu de sfârșitul a șase perioade de 24 de ore de la încheierea perioadei de repaus săptămânal precedente.

Prin derogare de la primul paragraf, un conducător auto care efectuează operațiuni de transport internațional de mărfuri poate, în afara statului membru de stabilire, să efectueze două perioade de repaus săptămânal reduse consecutive, cu condiția ca, în oricare patru săptămâni consecutive, acel conducător auto să efectueze cel puțin patru perioade de repaus săptămânal dintre care cel puțin două normale.

Se consideră că un șofer efectuează operațiuni de transport internațional în cazul în care începe cele două perioade de repaus săptămânal reduse consecutive în afara statului membru de stabilire al angajatorului și a țării în care se află locul de reședință al conducătorului auto.

Orice reducere a perioadei de repaus săptămânal se compensează cu o perioadă de repaus echivalentă luată în bloc, înainte de sfârșitul celei de a treia săptămâni care urmează săptămânii în cauză. În cazul în care au fost efectuate consecutiv două perioade de repaus săptămânal reduse, următoarea perioadă de repaus săptămânal este precedată de o perioadă de repaus luată drept compensație pentru cele două perioade de repaus săptămânal reduse.

Interzis în cabină

20 august bate la ușă. Ce modificări îi așteaptă pe șoferii de camionÎncepând de la 20 august, perioadele de repaus săptămânal normale și orice perioadă de repaus săptămânal de mai mult de 45 de ore luată în compensație pentru perioade de repaus săptămânal reduse anterioare nu pot fi efectuate la bordul unui vehicul. Ele se efectuează într-un spațiu de cazare corespunzător și adaptat atât pentru bărbați, cât și pentru femei, cu spații de dormit și instalații sanitare adecvate. Eventualele costuri de cazare în exteriorul vehiculului sunt suportate de către angajator.

Atunci când un șofer însoțește un vehicul transportat cu feribotul sau cu trenul și efectuează în același timp o perioadă de repaus zilnic normală sau o perioadă de repaus săptămânal redusă, această perioadă poate fi întreruptă cel mult de două ori de alte activități a căror durată totală nu depășește o oră. Pe parcursul acestei perioade de repaus zilnic normale sau perioade de repaus săptămânal reduse, conducătorul auto are acces la o cabină de dormit sau la o cușetă aflată la dispoziția sa.

În ceea ce privește perioadele de repaus săptămânal normale, derogarea respectivă se aplică deplasărilor cu feribotul sau cu trenul numai în cazul în care durata programată a deplasării este de minimum 8 ore și conducătorul auto care acces la o cabină de dormit pe feribot sau în tren.

Un șofer care face parte dintr-un echipaj poate să ia o pauză de 45 de minute la bordul unui vehicul condus de un alt conducător auto, cu condiția ca persoana care face pauză să nu fie implicată în asistarea celei care conduce vehiculul.

Întoarcerea acasă, obligatorie?

Întreprinderile de transport organizează activitatea conducătorilor auto în așa fel încât aceștia să poată în fiecare perioadă de patru săptămâni consecutive să se întoarcă la centrul operațional al angajatorului unde se află locul normal de staționare al conducătorului auto și unde începe perioada de repaus săptămânal a conducătorului auto, în statul membru de stabilire al angajatorului, sau să se întoarcă la locul de reședință al conducătorului auto, pentru a petrece cel puțin o perioadă de repaus săptămânal normală sau o perioadă de repaus săptămânal de peste 45 de ore luată în compensație pentru perioade de repaus săptămânal reduse.

În cazul în care conducătorul auto a efectuat două perioade de repaus săptămânal reduse consecutive, întreprinderea de transport organizează activitatea conducătorului auto în așa fel încât acesta să poată să se întoarcă înainte de începutul perioadei de repaus săptămânal normale de peste 45 de ore luată în compensație.

Întreprinderea de transport documentează modul în care își îndeplinește această obligație și păstrează documentația la sediu pentru a o prezenta la cererea autorităților de control.

Revenirea acasă a șoferilor la maximum 4 săptămâni va fi cel mai controversat subiect după 20 august. O portiță de scăpare pentru companii este formularea ”să poată să se întoarcă”, deci cel puțin în teorie șoferul poate refuza să revină. De asemenea, nu este 100% clar cum trebuie demonstrată revenirea în țară a șoferilor.

Timpul de condus poate fi depășit cu doar 2 ore

20 august bate la ușă. Ce modificări îi așteaptă pe șoferii de camionTot de la 20 august se schimbă și regulile privind depășirea perioadei de conducere. Astfel, în circumstanțe excepționale, conducătorul auto poate depăși durata de conducere zilnice și săptămânală cu până la o oră pentru a ajunge la centrul operațional al angajatorului sau la locul de reședință al conducătorului auto în vederea efectuării perioadei de repaus săptămânal, cu condiția de a nu se periclita prin aceasta siguranța rutieră.

În aceleași condiții, conducătorul auto poate depăși durata de conducere zilnică și săptămânală cu până la două ore, cu condiția să facă o pauză neîntreruptă de 30 de minute imediat înainte de timpul de conducere suplimentar necesar pentru a ajunge la centrul operațional al angajatorului sau la locul de reședință al conducătorului auto în vederea efectuării perioadei de repaus săptămânal normale.

Conducătorul auto indică manual cauza derogării în foaia de înregistrare sau pe un document imprimat scos din aparatul de înregistrare sau în registrul de sarcini, cel târziu la sosirea la destinație sau la locul de oprire corespunzător.

Orice perioadă de prelungire se compensează cu o perioadă de repaus echivalentă luată în bloc cu orice perioadă de repaus, înainte de sfârșitul celei de a treia săptămâni care urmează săptămânii în cauză.

Regulamentul integral poate fi consultat aici.

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

LogisticăNoutati

Packeta România crește rețeaua de magazine online și selleri parteneri

Packeta România și-a a extins rețeaua de magazine online și selleri parteneri...

AutobuzeNoutatiRutierTransportatori

Nou parteneriat între FlixBus și Christian Tour

FlixBus și Christian Tour au anunțat semnarea unui parteneriat prin care agenția...

Noutati

IVECO și CNR confirmă eficiența bio-CNG-ului pentru decarbonizarea transporturilor

IVECO, lider în propulsia alternativă, promovează un studiu realizat de Institutul de...

AerianNoutatiTransportatori

TAROM continuă tradiția de a transporta Echipa Olimpică a României

În calitate de partener oficial al Comitetului Olimpic și Sportiv Român (COSR),...