Căile Ferate Kazahstan (KTZ) au trimis primul lor tren tren trans-caspic China-Europa, de la Jiaozhou, în estul Chinei, până în portul Koper din Slovenia.
Convoiul, plin cu vehicule electrice noi, a parcurs 13.000 km, în 45 de zile, fiind prima dată când acest traseu este testat, relatează USER, citând railfreight.com.
Trenul a părăsit Jiaozhou și a traversat nordul Chinei până în Kazahstan, prin punctul de frontieră Khorgos, mergand spre Altynkol. De acolo, marfa a fost expediată pe Marea Caspică și trimisă în portul Poti din Georgia, unde mărfurile au fost mutate înapoi pe șină, ajungand în portul sloven, prin Turcia.
În încercarea de a evita traversarea Mării Negre, această călătorie inaugurală poate fi văzută că un experiment pentru a găsi noi rute. Deși un traseu mai scurt, trecerea prin Marea Neagră permite o capacitate mult mai mică. De asemenea, războiul din Ucraina a contribuit la blocaje semnificative pe acest drum.
Cu toate acestea, unele mari linii maritime au făcut noi pași pentru dezvoltarea rutelor Mării Negre. De exemplu, COSCO a deschis serviciul TBX1, în noiembrie anul trecut. Chiar și așa, capacitatea de pe ruta prin Marea Neagră este încă mult mai mică față de numărul total de trenuri China-Europa. Un exemplu al acestei discrepanțe este portul georgian Batumi, acesta având o capacitate totală de 119.471 TEU, în 2022, în timp ce China-Europe Express a mutat 1,6 milioane TEU.
Pe măsură ce se dezvoltă noua rută, incertitudinea cauzată de invazia Ucrainei de către Rusia a făcut dificilă acoperirea asigurarilor navelor care traversează Marea Neagră. Mulți asigurători sunt reticenți în a asigura rutele pe acest segment, forțând expeditorii să caute alternative. Se preconizează ca evitarea Mării Negre să scurteze considerabil călătoria, experții din industrie subliniind că ruta prin cele doua mări pentru un tren între China și Europa ar putea depăși 90 de zile.
Această nouă rută a fost aleasă pentru a înlocui transportul maritim prin Marea Neagră cu transportul feroviar prin Turcia. După războiul din Ucraina, Turcia a cunoscut chiar și o creștere a fluxurilor de transport. De exemplu, pe majoritatea trenurilor către Europa Centrală, multe companii au abandonat ruta de nord prin Rusia din cauza sancțiunilor UE împotriva Kremlinului. Dacă aceste companii vor totuși să își transporte mărfurile în Europa pe calea ferată, vor trebui să facă un ocol prin Turcia.
Pe 25 februarie, UE a adoptat a zecea serie de sancțiuni împotriva Rusiei, inclusiv o „interdicție a tranzitului de bunuri civile și militare către țări terțe pe teritoriul Rusiei”. Stabilirea noilor sancțiuni poate face ca această nouă rută către Europa să pară deosebit de adecvată, iar poziția Turciei pe harta logistică internațională poate primi, de asemenea, o nouă interpretare.
Comentați?