Industria de shipping începe să resimtă efectele creşterii preţurilor la motorină şi benzină. Și nu este de mirare, combustibilul fiind cea mai mare categorie de cheltuieli în domeniu.
Combustibilul este cea mai mare categorie de cheltuieli pentru industria de shipping. Astfel încât orice creştere de preţ înseamnă mai multe presiuni inflaţioniste asupra unor lanţuri globale de aprovizionare globale deja tensionate.
Preţul combustibilului pentru nave în portul Rotterdam a ajuns zilele trecute la cel mai ridicat nivel de după 2019. Și vorbim despre o creştere de 23% comparativ cu situaţia de la începutul anului.
Factori care afectează industria de shipping
Cum s-a ajuns aici? Nimic mai simplu. Combustibilul utilizat de navele maritime poate fi produs din aceleaşi ingrediente pe care companiile de rafinare le utilizează pentru producţia de motorină şi benzină.
Iar acum înregistrăm o creștere a marjelor de profit în cazul motorinei şi benzinei. Din acest motiv, producţia acestor combustibili este mai atractivă pentru companiile de rafinare. Iar rezultatul este o reducere a livrărilor pentru sectorul maritim.
”Este un motiv în plus pentru care preţurile mondiale la materii prime şi inflaţia sunt atât de ridicate”. Declarația îi aparține lui Mark Williams, analist specializat pe produse petroliere şi rafinate la firma de consultanţă Wood Mackenzie Ltd.
O mare parte din creşterea preţului combustibilului pentru nave este cauzată de scumpirea petrolului. Evident, aceasta este materia primă din care sunt produşi majoritatea combustibililor pentru nave. Iar regulile implementate în 2020, care obligă transportatorii maritimi să utilizeze mai mult combustibil cu un conţinut redus de sulf, au contribuit şi ele la creşterea costurilor.
În Europa, însă, preţul combustibilului maritim cu nivel foarte scăzut de sulf (VLSFO) a crescut mult mai rapid decât preţul petrolului. Aceasta pentru că livrările reduse se datorează, parţial, şi pieţei solide de motorină din regiunea Europei, consideră Mark Williams.
În condiţiile în care fac profituri ridicate din producţia de motorină, companiile de rafinare sunt stimulate să direcţioneze ingredientele cu un conţinut scăzut de sulf spre producţia de motorină mai degrabă decât spre producţia de VLSFO. Acelaşi lucru este valabil şi pentru piaţa de benzină. Este mai atractiv să direcţionezi ingrediente cu un conţinut redus de sulf spre acele unităţi care produc combustibili rutieri decât spre producţia de VLSFO.
De asemenea, piaţa europeană de VLSFO a fost susţinută şi de o oportunitate de arbitraj la începutul anului, care a făcut ca navele cargo să plece din regiunea Europei pentru a obţine preţuri mai bune în Asia fapt care, alături de rafinarea redusă, a condus la livrări mai limitate, concluzionează Mark Williams.
Comentați?