Congestia din porturile europene nu este deloc o noutate. Problema a revenit în actualitate ca urmare a exporturilor chinezești.
Cu mult înainte de anii 2020, logisticienii care lucrau la terminalele de containere avertizaseră că nu exista suficientă capacitate pentru a susține o creștere susținută. În special, infrastructura terestră nu se extindea suficient de rapid.
Deloc surprinzător, problema a reapărut, cele trei porturi importante de pe continent, Rotterdam, Anvers și Hamburg, înregistrând timpi de așteptare tot mai mari pentru ca navele să intre la dane. În unele cazuri, navele se confruntă cu întârzieri de până la două zile. Ca de obicei, acest lucru duce la operațiuni suboptimale în cadrul terminalelor, cu o acumulare de containere care așteaptă să fie încărcate.
Chiar și London Gateway, care a beneficiat de investiții continue pentru a face față creșterii sale rapide, se confruntă acum cu dificultăți, CMA CGM anunțând că își deviază temporar serviciul SAFRAN de la London Gateway către portul Southampton din cauza a ceea ce numește „situația de congestie portuară de la London Gateway”.
Jacques Vandermeiren, directorul general al Portului Anvers-Bruges, a comentat presei situația din portul său, spunând că „a-l numi aglomerat este un cuvânt mai potrivit… haos este un cuvânt mai potrivit”. Situația din Anvers este agravată de grevele sporadice.
Factorii economici care determină congestionarea porturilor
Cu toate acestea, există factori economici subiacenți care determină această congestie. Încă o dată, problema este legată de surplusurile de producție ale Chinei. Confruntându-se cu condiții de piață mai ostile din SUA din cauza impunerii de tarife, companiile chineze au căutat să își intensifice activitatea de export către Europa.
O cercetare recent publicată de firma de consultanță economică Capital Economics cuantifică acest lucru. Aceasta afirmă că, pe de o parte, exporturile chinezești către SUA sunt „cu 37% mai mici decât la începutul anului”, în timp ce exporturile către Europa și restul lumii sunt „în creștere cu peste 10% de la începutul acestui an”. Efectul secundar evident al acestei schimbări este un flux masiv de trafic containerizat către Europa. O altă caracteristică este că fluxul de containere este și mai dezechilibrat în ceea ce privește importurile și exporturile.
Problema sustenabilității
Cât de sustenabil este acest lucru este foarte neclar. Producătorii chinezi sunt disperați să găsească noi piețe, investind în producție mult peste ceea ce economia lor poate consuma. Profiturile și prețurile sunt supuse unei presiuni acute în China și chiar autoritățile chineze vorbesc despre necesitatea de a stimula cererea consumatorilor. Între timp, economiile europene ar putea deveni din ce în ce mai intolerante față de absorbția acestor exporturi. Posibilitatea unei scăderi a volumului importurilor europene din China, așa cum se observă în SUA, nu poate fi ignorată. O astfel de dinamică ar avea efecte violente asupra sectorului european al containerelor.
Comentați?