Home Transportatori Maritim Damen anunță anularea acordului cu Guvernul României referitor la Șantierul Naval Mangalia. ”Nu am fost contactați de nicio autoritate a statului” UPDATE
Maritim

Damen anunță anularea acordului cu Guvernul României referitor la Șantierul Naval Mangalia. ”Nu am fost contactați de nicio autoritate a statului” UPDATE

63

Grupul olandez Damen, care operează Șantierul Naval unde deține doar 48% din acțiuni, iar statul român restul, anunță anularea cadrul legal de funcționare a asocierii convenite inițial pentru funcționarea companiei.

UPDATE 11 august. ”Soluția nu este să se formeze comitete și comisii. Ceea ce este, în orice caz, prea puțin și prea târziu. Damen așteaptă doar cooperarea părții române pentru o aplicare eficientă a procedurii de retragere!, au transmis vineri olandezii într-un comunicat.

Intervenția Damen vine la scurt timp după ce purtătorul de cuvânt al Guvernului susținea că s-au format comisii care ar fi deschis deja dialogul cu Damen (vezi video de la min. 10,31) , lucru negat categoric de oficialii Damen.

”Nu există îndoială că Legea 187/2023 este aplicabilă și Damen este lipsit de controlul operațional și managerial, prin încălcarea totală a acordului inițial de către statul român, de unde și dreptul Damen de a înceta contractul de asociere. Acest lucru a fost recunoscut chiar și în documente oficiale ale Ministerului Economiei din România.

Damen Holding B.V. (Damen) a luat act de difuzarea extinsă în presă și interesul public cu privire la situația Șantierului Mangalia. Având în vedere lipsa de claritate a mai multor narative, compania noastră ar dori să precizeze că va rămâne în România și își va continua activitatea la Galați”, mai precizează cei de la Damen.

Damen anunță anularea acordului cu Guvernul României referitor la Șantierul Naval Mangalia

De vină ar fi, spun olandezii, statul român, care a adoptat o lege ce încalcă înțelegerile inițiale prin care Damen a fost de acord să investească la Mangalia. Damen mai spune că Șantierul Naval nu va avea de suferit în urma deciziei. Lucru pe care l-au reiterat într-un comunicat de presă.

”Damen Holding B.V. (Damen) este un actor strategic în industria construcțiilor navale din România, deținând și investind în cele mai mari șantiere navale din țară (Galați și Mangalia) și operând cea mai mare companie de proiectare navală din România. Totodată, prezența Damen asigură peste 3.500 de locuri de muncă pe plan local, peste 400 de proiecte au fost finalizate în România și au fost construite peste 30 de nave de apărare și securitate pentru 14 forțe navale și gărzi de coastă din întreaga lume, inclusiv pentru țări NATO și UE.

În 2018, Damen a decis să investească în Mangalia și a acceptat să transfere părții române 2% din acțiunile companiei care operează Șantierul Mangalia (permițând statului român să devină acționar majoritar în această companie, cu 51%), în schimbul primirii și păstrării controlului operațional și managerial al șantierului naval. Pe baza acestui parteneriat cu statul român, Damen a furnizat finanțare, know-how, resurse specializate, precum și clienți și contracte în vederea transformării șantierului din Mangalia într-unul competitiv pe piața europeană. Acest lucru a fost posibil ca urmare a aprobării Ordonanței de Urgență a Guvernului (OUG) 73/2018, care a modificat OUG 109/2011, pentru guvernanța corporativă a companiilor de stat.

Cadrul juridic al asocierii anulat de Legea nr. 187/2023

În momentul de față, prin adoptarea Legii nr. 187/2023, a fost anulat cadrul juridic în baza căruia funcționa asocierea dintre statul român și Damen în ceea ce privește Șantierul Mangalia. Cadrul juridic care se aplică în prezent încalcă condițiile oferite, agreate și garantate în favoarea Damen de către statul român și structurile sale în 2018, invalidând complet principiile care au stat la baza deciziei Damen de a investi în șantierul din Mangalia.

În plus, acest fapt vine după mai bine de 3 ani de alte blocaje în procesul decizional, niciun alt tip de ajutor, implicare sau finanțare din partea partenerului român.

În ultimele patru luni, Damen a încercat în mod repetat să prevină orice impact negativ asupra șantierului naval, a forței de muncă și a clienților. De exemplu, am informat pe larg autoritățile române și entitățile relevante cu privire la impactul noii legi asupra acestui parteneriat, chiar înainte de adoptare și am solicitat acțiuni imediate pentru a-l preveni. Damen a insistat pentru un dialog autentic și pentru o soluție rapidă, care să fie implementată înainte de intrarea în vigoare a legii, pentru a minimiza orice întrerupere a activității șantierului naval și pentru a rezolva situația actuală dificilă. Acest lucru nu s-a întâmplat.

În urma unei colaborări deja dificile și aflându-se acum în fața acestor schimbări unilaterale, Damen se confruntă astfel nu doar cu o încălcare a contractului, ci și cu încălcarea relației de încredere din partea statului român.

În acest sens, după o notificare anterioară de încălcare a contractului prin care Damen și-a exprimat pentru ultima dată disponibilitatea de a găsi o posibilitate pentru continuarea asocierii, la care nu s-a oferit nicio soluție de către partea română, Damen nu a avut altă opțiune decât să emită notificarea de reziliere a Acordului de Asociere încheiat în 2018 cu partenerul român.

Făcând acest pas, prevăzut în cadrul contractual al asocierii, Damen, în calitate de investitor străin, își protejează drepturile, investițiile, clienții și proiectele de la șantierul din Mangalia.

Istoric Damen la Mangalia

În 2018, în contextul prăbușirii activității santierului naval din Mangalia și a deciziei fostului acționar (respectiv Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co. Ltd.), de a se retrage din societate, Statul Român a fost de acord cu preluarea de către Damen a participației coreene.

În prima etapa a tranzacției, Damen a achiziționat 51% din acțiunile DSMa de la fostul acționar, devenind acționarul majoritar al societății.

Ulterior, în urma negocierilor Statul Român a impus si Damen a fost de acord să transfere, fără contraprestație monetară, 2% din acțiuni către SN 2 Mai SA (care apartine Ministerului Economiei), permițând astfel unei societăți de stat să devină acționar majoritar la santierul Damen Mangalia. Acest transfer continuă să aducă beneficii statului român, care a reușit să devină acționar majoritar la o importantă companie de construcții navale care operează unul dintre cele mai mari șantiere navale din Europa de Est.

Transferul a 2% din acțiunile Damen către SN 2 Mai SA a avut loc sub condiția ca, pe întreaga durată a asocierii dintre Damen și Statul Roman (prin SN 2 Mai SA), Damen să dețină controlul managerial și operațional deplin asupra santierului naval Damen Mangalia, permițând astfel Damen să gestioneze și să dezvolte activitatea în baza unui plan de afaceri elaborat de Damen.

In anul 2018, Guvernul României a adoptat OUG nr. 73/2018 prin care a fost inclusă în OUG nr. 109/2011 o prevedere ce excludea anumite societati comerciale din sfera de aplicare a OUG nr.109/2011.

Această prevedere introdusă prin OUG nr. 73/2018, includea o excepție de la aplicarea OUG nr. 109/2011 pentru operatorii economici care ar fi fost supuși OUG nr.109/2011, ca urmare a faptului că acționarul privat nu mai deține pachetul majoritar de acțiuni și deține capacitatea financiară și tehnică necesară pentru dezvoltarea obiectului de activitate al operatorului, caz în care i se poate încredința conducerea executivă a societății, controlul său managerial și/sau operațional.

In prezent, aceste exceptii au fost anulate prin Legea 187/2023, iar una dintre societatile afectate este santierul naval Damen Mangalia, intrucat acordul de asociere între Damen Holding B.V. și Statul Român este încălcat.

Decizia nu afecteaza in niciun fel Șantierul Damen Galați la care Grupul Damen este acționar majoritar.

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

MaritimNoutatiTransportatori

Transportul portuar maritim a crescut cu 16,1%, în primul trimestru din 2024

Mărfurile încărcate şi descărcate în porturile în care sunt operate nave maritime...

Maritim

Port Constanţa: dană suplimentară pentru cerealele ucrainene

Portul Constanţa va echipa o dană suplimentară pentru transbordarea cerealelor ucrainene, a...

Maritim

Sorin Grindeanu anunță investiții de 1 miliard de euro în Portul Constanța

Sorin Grindeanu a anunțat că în cadrul ședinței de Guvern s-a decis...

MaritimTransportatori

Egiptul analizează un plan de lărgire a Canalului Suez pentru a scurta timpii de tranzit

Canalul Suez este o prioritate pentru Egipt. Care derulează un studiu de...