COTAR, una dintre organizațiile reprezentative ale transportatorilor, avertizează că domeniul pe care îl reprezintă se confruntă cu mari probleme. Mai mult, unele dintre zecile de mii de firme din acest sector sunt chiar în pragul falimentului.
COTAR, împreună cu alte organizații patronale reprezentative la nivel de ramură (conform Legii dialogului social) însumează peste 80.000 de societăți comerciale și 2.000.000 de angajați. Impozitarea diurnelor șoferilor, problema licențelor pentru transportul de persoane și neplata despăgubirilor din partea celor două firme care domină piața RCA (City Insurance și Euroins) sunt cele trei mari probleme idetificate de COTAR.
”Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.) solicită sprijinul cetățenilor pentru salvarea transportului rutier de persoane din România. Toate acțiunile guvernelor Orban și Cîțu arată că se dorește eliminarea transportatorilor. Și singura alternativă ar putea rămâne „ia-mă nene”, în varianta progresistă a „transportului alternativ”, după ce firmele autorizate vor intra în faliment, fiind împinse către acest final chiar de către Guvern”, transmite un comunicat de presă.
Apel COTAR la instituțiile statului
Organizația face apel la toate instituțiile statului român. Și arată că asistăm la o politizare excesivă în toate domeniile. Fapt care împinge mediul privat căte colaps financiar. “Fără integritate în instituțiile publice, România nu se poate dezvolta. Și va rămane în permanență „oaia neagră a Europei”, cu „ajutorul” Guvernului. Asistăm chiar acum la o disoluție a autorității instituțiilor românești fără precedent în ultimii 30 de ani. Ne întrebăm ce se întâmplă cu taxele și impozitele plătite de noi, societățile comerciale. Doar din domeniul transporturilor de marfa si persoane ,activitati conexe ( unitati reparatoare, statii ITP,scoli de conducere ,etc) , contribuția este de peste 18% la Produsul Intern Brut al României”, a declarat Vasile Ștefănescu, președinte COTAR.
Probleme identificate
Probleme în transporturi în opinia COTAR:
- Problema impozitării diurnelor șoferilor –o aberație fiscală!;
- Problema licenței transportului de persoane județean, interjudețean și transjudețean. Peste care intervine un alt minister (Ministerul Dezvoltării, prin Consiliile Județene), cu o nouă lege și noi reguli. Deși transporturile funcționau în conformitate cu legile în vigoare. Iar ceea ce s-a legiferat ulterior aruncă în haos transporturile din România;
- Neplata despăgubirilor din partea celor două firme de asigurări care dețin cumulat peste 76% din piața RCA din România. Și cărora li s-a facilitat deținerea monopolului.
Speța diurnei
Reîncadrarea diurnei șoferilor care lucrează în transportul internațional ca venit de natură salarială și obligarea firmelor la plata impozitelor și contribuțiilor sociale aferente, retroactiv, pe 5 ani, este atât o aberație fiscală, cât și una juridică. Pentru că încalcă principul conform căruia nicio lege nu se poate aplica retroactiv. Adăugând carantinarea șoferilor în timpul pandemiei, aceste măsuri duc spre falimentarea firmelor de transport.
Asociațiile patronale din transporturi consideră măsura luată de ANAF abuzivă. Dar și favorabilă unor companii care vor intra pe piața din România „pe ușa din dos”. Și aceasta după ce Executivul va elimina –într-o acțiune fără precedent companiile care activează actualmente pe această piață.
State precum Polonia, Lituania sau Ungaria își protejează propriii transportatori. ”România este singurul stat european care impozitează diurna și care modifică în modul cel mai aberant și abuziv legislația. Pentru a elimina societățile comerciale de pe piață. Efectele sunt devastatoare. Cu atât mai mult cu cât taxarea se face retroactiv, penalitățile fiind imposibil de plătit”, precizează COTAR.
Carantina
Nu doar transportul rutierde persoane este vizat, ci și transportul de marfă. Guvernul penalizează transportatorii pentru gradul mic de vaccinare a populației României. Și a decis intrarea în carantină, timp de14 zile, a șoferilor profesioniști care revin din țări roșii din punct de vedere al gradului de risc. Evident, dacă nu sunt vaccinați și nici nu pot dovedi că au trecut prin boală în ultimele trei luni. Nici măcar nu se ia în considerare, în cazul șoferilor profesioniști, testul negativ COVID-19.
”Măsura este unică în Europa, șoferii profesioniști fiind exceptați de la măsura carantinei în toate țările. Logic, cu scopul de a menține lanțurile de aprovizionare cu marfă. Așa cum recomandă și Comisia Europeană, care a creat în acest sens „culoare verzi”. Și a îndemnat la exceptarea de la carantinare a șoferilor profestionisti. Nu și în România!”, spun cei de la COTAR.
Piața de asigurări
In piata de asigurari RCA din Romania au existat doua mari societăți cu probleme acum 5 ani. Ele se numeau Astra si Carpatica, iar ambele detineau cumulat 32% din piata RCA. ”Cu greu si datorita creditelor bancare am supravietuit falimentelor acelor societăți. Consecințele se resimt și azi. La 5 ani, distanta se repeta acelasi scenariu. Dar cu doi actori noi,care de data aceasta detin cumulat aproximativ 80% din piata RCA”, afirmă COTAR.
Pentru a continua: ”Aceste companii de asigurari au datorii de ordinul sutelor de milioane de euro. Și, culmea, vând în continuare hârtii sub denumirea de polițe obligatorii –RCA. Am menționat clar că doar vând aceste hârtii. Pentru că atunci când vine vorba de plata despăgubirilor, aceste societăți refuză în mod sistematic să plătească. Obligând păgubiții și reprezentanții acestora sa se adreseze ASF și instanțelor competente”.
Comentați?