UNTRR 4 scenarii posibile pentru viitorul industriei de transport rutier
Home Transportatori Comisia Europeană răspunde UNTRR: tarifele diferite nu reprezintă o problemă de concurență
Transportatori

Comisia Europeană răspunde UNTRR: tarifele diferite nu reprezintă o problemă de concurență

43

Comisia Europeană a răspuns Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) că structura costurilor și rentabilitatea fiecărui operator de transport rutier sunt determinate de mai mulți factori care depind, parțial, de performanța activității și de alegerile fiecărui operator. Prin urmare, sunt în afara domeniului de intervenție al CE, deoarece prețurile de transport diferite oferite operatorilor de transport rutier, pentru aceeași activitate în același loc, nu reprezintă o problemă de concurență.Răspunsul dat de Comisia Europeană vine în contextul în care UNTRR a cerut deschiderea unei investigații în ceea ce privește diferențele dintre tarifele de transport plătite operatorilor de transport de marfă din Est și Vest, pentru aceeași activitate în același loc.

Astăzi, pentru aceeași operațiune de transport în vestul UE, transportatorii din est sunt plătiți sub 1 euro pe km, în timp ce transportatorii occidentali primesc 1,5 euro pe km. UNTRR a solicitat Comisiei Europeane să investigheze diferențele semnificative între tarifele pentru aceleași servicii în același loc, întrucât companiile occidentale sunt plătite cu 50% mai mult decât companiile estice. Ideea de a avea salarii egale ar putea fi acceptată de operatorii de transport rutier, cu condiția ca și costul acestora să fie acoperit.

În răspunsul către UNTRR, Comisia consideră faptul că prețurile din diferite țări diferă nu indică neapărat o problemă de concurență și că în contextul pilonului social și de piață al Pachetului Mobilitate 1, CE a propus mai multe măsuri pentru a asigura condiții de concurență echitabile.

”De exemplu, Comisia a propus măsuri concrete de combatere a creării de companii cutie poștală, care conferă anumitor operatori un avantaj de cost incorect față de concurenții lor prin utilizarea structurilor juridice. De asemenea, Comisia a propus aplicarea normelor de detașare la anumite operațiuni de transport rutier internațional, pentru a se asigura că șoferii sunt plătiți în conformitate cu condițiile sociale și de remunerare ale statului membru în care lucrează predominant. Aceste norme asigură, de asemenea, că operatorii stabiliți în diferite state membre sau țări terțe nu obțin un avantaj neloial, din punct de vedere al costurilor salariale și sociale, atunci când își desfășoară activitatea în același stat membru”, se arată în răspunsul Comisiei Europene.

Comisia spune că rolul acesteia este de a asigura condiții de concurență echitabile între operatorii de transport și de a preveni avantaje de costuri neloiale și ilegale sau comportament discriminatoriu.

”CE nu are niciun rol de jucat atunci când vine vorba de determinarea prețurilor de piață sau a marjelor de profit ale operatorilor. Prețul plătit de expeditori, case de expediții de marfă și alți actori ai lanțului de transport pentru serviciile de transport realizate de transportatorii de marfă sunt negociate și rezultă din interacțiunea ofertei și cererii pe o piață liberalizată”, se mai arată în răspunsul Comisiei către UNTRR.

În schimb, Comisia Europeană nu a răspuns la întrebarea UNTRR privind legătura dintre întoarcerea obligatorie acasă a camionului și condițiile sociale, în condițiile în care impactul asupra pieței și mediului este ignorat. Întoarcerea obligatorie acasă a camionului ar duce la o medie de 6 zile pierdute la fiecare 8 săptămâni, ceea ce se traduce în pierderi financiare de 10-14%. Revenirea în țara de origine la fiecare 8 săptămâni ar însemna 1.000 de camioane în plus zilnic pe drumurile europene și la frontiere.

De la publicarea Pachetului Mobilitate 1 în 2017, UNTRR a solicitat instituțiilor UE să introducă un mecanism european, similar costului de transport calculat de CNR în Franța (www.cnr.fr) pentru a garanta condiții de concurență egale. În transportul rutier european, costul total al transportului pentru clienți ar trebui să fie format din costul de referință + marja fiecărei companii de transport rutier, similar cu dobânda de referință plus marja băncii în cazul sistemului bancar.

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

AutobuzeNoutatiRutierTransportatori

Nou parteneriat între FlixBus și Christian Tour

FlixBus și Christian Tour au anunțat semnarea unui parteneriat prin care agenția...

AerianNoutatiTransportatori

TAROM continuă tradiția de a transporta Echipa Olimpică a României

În calitate de partener oficial al Comitetului Olimpic și Sportiv Român (COSR),...

FeroviarNoutatiTransportatori

Naveta cu trenul în București și alte 20 de orașe mari din România

Naveta cu trenul va fi încurajată spre orașe precum București, Cluj Napoca,...

FeroviarNoutatiTransportatori

Mai puțini călători pe calea ferată

Numărul pasagerilor care au călătorit cu trenul, în primul trimestru din 2024,...