Home Camioane ”Cartelul camioanelor”: Încă 2 săptămâni în care transportatorii mai pot solicita despăgubiri
Camioane

”Cartelul camioanelor”: Încă 2 săptămâni în care transportatorii mai pot solicita despăgubiri

44

Firmele româneşti de transport rutier de marfă mai au la dispoziţie doar 2 săptămâni pentru a se înscrie în cadrul acţiunii de recuperare a daunelor provocate de ”cartelul camioanelor”.Transportatorii rutieri români care au achiziţionat camioane noi, inclusiv prin leasing, îşi pot recupera daunele provocate de ”cartelul camioanelor” prin intermediul Financialright Claims GmbH, accesând platforma www.cartelcamioane.ro. Data limită pentru înregistrare este 31 mai 2018 şi pot fi înscrise numai camioanele care au fost înmatriculate începând cu ianuarie 2003 până la data de 31 decembrie 2016.

La data de 19 iulie 2016, Comisia Europeană a aplicat o amendă principalilor producători de camioane, deoarece Daimler (Mercedes-Benz), Volvo/Renault, Iveco, MAN şi DAF au fost găsiţi vinovaţi de constituirea unui cartel între anii 1997 şi 2011, în vederea stabilirii ilegale a preţurilor pentru camioanele medii (cu masa maximă admisă cuprinsă între 6-16 tone) şi mari (peste 16 tone). La data de 27 septembrie 2017, Comisia a mai aplicat o amendă unui alt producător de camioane, Scania, pentru participarea la cartel. Amenzile totale aplicate pentru “cartelul camioanelor” s-au ridicat la 3,7 miliarde de euro.

În urma înţelegerii, preţurile camioanelor vândute de membrii cartelului au urcat artificial cu valori de până la 10.000 de euro.

Nu mai pot fi înscrise camioanele achiziţionate şi înmatriculate anterior anului 2003, deoarece termenul limită pentru înregistrarea vehiculelor a fost 30 septembrie 2017.

Acţiunea în instanţă este asigurată de casa de avocatură Hausfeld Rechtsanwälte LLP, una dintre cele mai mari firme de avocatură din Europa şi SUA specializată în dreptul concurenţei.

Hausfeld are parteneriat cu Uniunea Naţională a Transportatorilor din România (UNTRR) în România similar cu cel avut cu alte asociații ale transportatorilor rutieri din Uniunea Europeană, precum BGL – Germania, TLN – Olanda, SA – Suedia, Cesmad Bohemia – Cehia, Cesmad Slovakia – Slovacia.

Deşi iniţiativa acestui proces colectiv aparţine UNTRR, la acţiune se pot înscrie şi transportatori rutieri care nu sunt membrii ai Uniunii. Solicitările lor vor trebui să corespundă doar următoarelor criterii:
– camioane cu masă maximă admisă peste 6 tone;
– camioane între anii 2003 – 2016;
– vehicule noi produse de Daimler, Volvo/Renault, MAN, Iveco, DAF şi Scania;
– cumpărate cash, cumpărate în leasing sau în rate cu închiriere.

Pentru transportatorii rutieri din România, acţiunea juridică va avea loc în Germania, unde legislaţia este prietenoasă cu firmele afectate de înţelegerile de tip cartel.

În sprijinul acţiunii transportatorilor rutieri se află şi ultimele decizii ale instanţelor din Germania. Astfel, în luna aprilie 2018, Curtea Districtuală din Hanovra şi Curtea Districtuală din Stuttgart au emis trei hotărâri împotriva membrilor cartelului de camioane. În plus, faţă de hotărârea de anul trecut a Curţii Districtuale din Hanovra, aceasta înseamnă că în prezent există patru hotărâri ale instanţelor germane care arată că producătorii de camioane sunt răspunzători în principiu de daunele provocate de înţelegerea de tip cartel.

O estimare moderată pentru despăgubirile din cartelul camioanelor, incluzând dobânda, ar fi de cel puţin 10% din preţul camioanelor sau din ratele plătite la leasing.

Pentru acest proces colectiv, transportatorii vor plăti doar la final, în cazul în care instanţa stabileşte plata şi cuantmul despăgubirirlor.

”Costurile procedurale sunt preluate în avans de Financialright Claims. Nu există taxe ascunse şi nici alte costuri. Comisionul de succes – în valoare de 30% pentru membrii UNTRR şi de 33% pentru ceilalţi transportatori – va fi plătit doar în caz de succes. Dacă acţiunea nu se încheie cu succes, compania nu va avea nici o cheltuială”, a explicat Alex Petrasincu, avocat partener al casei de avocatura Hausfeld.

Financialrights Claims este deţinută de fondul de investiţii Burford Capital care are, la nivel global, peste 2 miliarde de dolari investiţi în litigii de obţinere de despăgubiri. Burford Capital este listat la Bursa de Valori din Londra.

În opinia secretarului general al UNTRR, Radu Dinescu, transportatorii rutieri care au fost afectaţi de existenţa ”cartelului camioanelor” ar trebui să participe la acest proces colectiv pentru obţinerea despăgubirilor.

”Argumentul principal este că, dacă nu vor participa la acţiunea condusă de casa de avocatură Hausfeld, vor pierde de două ori. O dată au pierdut când au cumpărat în trecut camioanele scumpite artificial, iar a doua oară, când vor vrea să achiziţioneze şi în viitor alte vehicule de la membrii fostului cartel. Şi asta pentru că este foarte posibil ca aceşti producători de camioane să-şi recupereze, prin preţ, atât amenzile primite de la Comisia Europeană, cât şi eventualele despăgubiri pe care le vor plăti. I-am încurajat pe transportatorii români să participe la această acţiune de obţinere a despăgubirilor”, a precizat Radu Dinescu.

Până în acest moment, la procesul colectiv au aderat deja câteva sute de companii româneşti, care au înscris mii de camioane. UNTRR estimează că în România, în perioda 2003-2016 au fost afectate 30.000 de camioane.

”Mă bucur să văd firme româneşti care se organizează şi îmi doresc ca şi instanţele româneşti să judece astfel de cazuri. De altfel, de anul trecut a fost introdusă şi în legislaţia românească Directiva care permite solicitarea despăgubirilor din cauza existenţei unor înţelegeri de tip cartel”, a conchis preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu.

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

CamioaneNoutati

1.500 de camioane Volvo FH Aero pentru Lannutti

Volvo Trucks a primit o comandă de 1.500 de camioane Volvo FH...

CamioaneNoutati

IGPR: Şoferilor depistaţi pozitiv la Drugtest nu li se face dosar penal

Poliţia Română precizează că şoferilor testaţi pozitiv cu aparatul Drager5000 nu li...

CamioaneNoutati

Institutul Fraunhofer: 1000 de locații de încărcare sunt suficiente pentru majoritatea traficului de camioane

Institutul Fraunhofer și Amazon au analizat câte stații de încărcare rapidă pentru...

CamioaneNoutati

Noua gamă Ford Trucks F-LINE se prezintă în cadrul unei caravane naționale

AIC Trucks anunță lansarea în România a noii game de camioane F-LINE,...