Marjele de profit din industria europeană a autobuzelor și autocarelor au fost în medie de doar 2,5% între 2019 și 2024, potrivit studiului McKinsey „Don’t miss the bus: New strategies for European bus and autocar OEMs”, publicat de Centrul McKinsey pentru Mobilitate a Viitorului.
Deși unii producători au atins vârfuri de 8-10% în anii favorabili, se așteaptă ca creșterea concurenței și tranziția către tehnologii autonome și cu emisii zero să pună presiune suplimentară asupra profitabilității.
Studiul menționează că producătorii europeni de echipamente originale (OEM) ar putea „reduce costurile totale cu până la 50% în mai multe domenii pentru autobuzele urbane electrice cu baterii ” dacă adoptă eficiența producției observată în rândul concurenților chinezi. Numai în domeniul producției, reduceri de costuri de 20-25% ar putea fi obținute prin „optimizarea amprentei, abordări bazate pe fabrici inteligente și automatizare bazată pe inteligență artificială și robotică”.
McKinsey despre profitabilitatea producătorilor de echipamente originale de autobuze
Dincolo de controlul costurilor, McKinsey identifică trei domenii cheie în care producătorii de echipamente originale (OEM) își pot îmbunătăți performanța: consolidarea propunerilor lor unice de vânzare (USP) , optimizarea structurilor de costuri și extinderea prin parteneriate strategice . Din punct de vedere comercial, costul total de proprietate rămâne un factor decisiv pentru 18-20% dintre operatori, în timp ce 20-25% dintre cumpărătorii de flote necesită soluții de finanțare flexibile pentru a permite achiziționarea de vehicule.
Conform raportului, „ prioritățile și preocupările cumpărătorilor de autobuze sunt din ce în ce mai diverse, determinate de tipul de vehicul, dimensiunea flotei și cazul de utilizare ”, ceea ce face ca diferențierea prin oferte orientate către client să fie esențială. Sondajul realizat de firmă în rândul cumpărătorilor europeni de autobuze evidențiază faptul că mărcile locale sunt lideri în materie de siguranță și calitate, în timp ce producătorii chinezi de echipamente originale concurează la preț și la acoperirea garanției. Producătorii europeni, sugerează McKinsey, își pot consolida valoarea oferind garanții de funcționare continuă, sisteme avansate de asistență a șoferului și o durată de viață certificată a bateriei, contracarând în același timp concurența determinată de prețuri cu economii verificate de cost total de proprietate și asistență post-vânzare.
Parteneriatele sunt văzute ca o altă cale pentru creșterea strategică. Studiul indică o „ achiziție recentă a unui producător european de echipamente originale ” (nu este nevoie să o numim, nu ?) ca exemplu al modului în care integrarea orizontală poate spori competitivitatea pe mai multe piețe. De asemenea, apar colaborări verticale, cum ar fi dezvoltarea în comun a arhitecturilor cu emisii zero sau a platformelor definite de software .
Raportul concluzionează că, pe fondul reducerii marjelor de profit și al creșterii complexității tehnologice, producătorii europeni de echipamente originale de autobuze „ trebuie să își ajusteze strategiile sau riscă să își piardă avantajul în fața concurenților cu costuri mai mici, în special în segmentul cu emisii zero ”.




Comentați?