MAN Truck & Bus și compania de expediții de mărfuri Dettendorfer testează utilizarea nocturnă a camioanelor complet electrice în Pasul Brenner, între Raubling și Bolzano, timp de patru săptămâni, în iulie și august, ca parte a unui proiect pilot.
Datorită derogării existente de la interdicția de conducere nocturnă pe A12 (autostrada Inntal), camioanele electrice au voie să circule noaptea, spre deosebire de camioanele diesel. Scopul proiectului este de a fluidiza fluxurile de trafic pe Pasul Brenner, de a evita aglomerația, de a reduce emisiile de CO2 și de zgomot și de a crește securitatea aprovizionării – în special în timpul sezonului de sărbători.
„Camioanele electrice pot fi o parte importantă a soluției pentru transportul de marfă în Alpi pe ruta Brenner. Dacă luăm în serios tranziția în domeniul transporturilor, trebuie să facem și transportul rutier de marfă mai sustenabil. Utilizarea camioanelor electrice pe timp de noapte arată că sunt posibile mai puține emisii de CO₂, mai puțin zgomot și o mai bună utilizare a infrastructurii. Acesta este un semnal important pentru coridoarele ecologice pentru vehicule comerciale în întreaga Europă. Acum este important să extindem în mod constant infrastructura de încărcare peste granițe”, spune Christian Bernreiter, ministrul de stat bavarez pentru locuințe, construcții și transporturi.
Avantaj competitiv pentru expeditorii de mărfuri – lanțuri de aprovizionare previzibile
Transportul nocturn cu camioane electrice peste Pasul Brenner este posibil în principiu din 2021. Cu toate acestea, a existat o lipsă de disponibilitate pe scară largă a vehiculelor și a infrastructurii de încărcare pentru transportul pe distanțe lungi. Cu MAN eTruck, care este în producție de serie la München din iunie 2025, se pot obține cu ușurință autonomii zilnice de până la 800 km cu o singură încărcare intermediară, atât iarna, cât și vara. Datorită unei derogări de la interdicția de conducere nocturnă pe autostrada Inntal (A12) din Tirol, camionul complet electric poate circula transfrontalier noaptea pe întregul traseu dintre Germania și Italia – de exemplu, de la München la Verona sau de la Rosenheim prin Pasul Brenner la Bolzano și înapoi.
Aceasta înseamnă că camioanele electrice pot acoperi acum rute care anterior erau imposibile pentru camioanele diesel din cauza interdicțiilor de circulație pe timp de noapte – un adevărat pas înainte pentru o logistică nocturnă eficientă, silențioasă și fără emisii în regiunea alpină și deosebit de interesant pentru transportul în sectoarele logisticii frigorifice și farmaceutice sau pentru lanțurile de aprovizionare critice în timp. În acest fel, camioanele electrice degrevează ruta Brenner în timpul orelor de noapte cu trafic redus. Un calcul al modelului arată că doar 300 de camioane electrice care funcționează noaptea pot reduce degajarea blocurilor din Kufstein cu până la o oră pe parcursul zilei. În același timp, acestea aduc o contribuție importantă la protecția climei: fiecare camion electric economisește în medie aproximativ 95 de tone de CO₂ pe an – cu un kilometraj anual de 110.000 km. Cu doar 300 de vehicule pe zi, acest lucru duce la economii anuale de până la 28.000 de tone de CO₂, ceea ce este echivalentul emisiilor unui oraș mic.
„Logistica electrică a transporturilor grele revoluționează transportul rutier de mărfuri – chiar și în cele mai dificile condiții topografice care predomină în regiunile alpine. Prin acest proiect, demonstrăm că camioanele complet electrice nu sunt doar practice, ci stabilesc și noi standarde în materie de eficiență, sustenabilitate și control al traficului datorită unor caracteristici precum recuperarea energiei și posibilitatea transportului nocturn. Politica și industria trebuie să lucreze mână în mână pentru a face din logistica fără emisii o realitate la nivel general”, spune Dr. Frederik Zohm, membru al consiliului executiv pentru cercetare și dezvoltare la MAN Truck & Bus.
Camioane electrice pe Pasul Brenner: Economice, reduc traficul, protejează clima
Utilizarea camioanelor electrice pe ruta Brenner nu este logică doar din punct de vedere al evitării ambuteiajelor și a aglomerației, ci și din punct de vedere economic. Cu un kilometraj anual de peste 110.000 de kilometri pe autostrăzile germane, acest lucru duce la economii de peste 60.000 de euro per vehicul pe an – un avantaj economic clar pentru utilizarea camioanelor alimentate cu baterii. Scutirea de 100% de la plata taxei de drum se aplică în prezent exclusiv în Germania. Comisarul UE pentru transporturi, Apostolos Tzitzikostas, a recomandat recent extinderea reducerii taxei de drum pentru camioanele electrice, care anterior era limitată la sfârșitul anului 2025, până la mijlocul anului 2031. Scopul este de a crește siguranța investițiilor pentru companiile de logistică și de a accelera trecerea la e-mobilitate.
În alte țări se aplică reguli diferite: pe A13 în Austria, camioanele electrice plătesc o taxă cu până la 75% mai mică, mai ales noaptea. În Italia, pe de altă parte, există doar diferențe marginale în ceea ce privește taxele de drum între camioanele diesel și cele electrice pe ruta prin Pasul Brenner către Bolzano.
Pe o perioadă de trei ani, un scenariu tipic de utilizare pentru camioanele în logistică, economiile de taxe de drum ale eTruck-ului contribuie la un avantaj total al costurilor (costul total de proprietate) de peste 15% în comparație cu vehiculele diesel de pe ruta Brenner. Pe lângă taxele de drum mai mici, costurile mai mici cu energia și întreținerea, scutirea de la taxa pe vehicule și infrastructura de încărcare din ce în ce mai disponibilă de-a lungul rutei contribuie la eficiența economică. Scenariile de încărcare exemplificate arată că încărcarea costă în jur de 0,41 euro/kWh noaptea în Raubling și în jur de 0,38 euro/kWh în Bolzano. În plus, recuperarea energiei pe ruta montană crește până la 40%. În timp ce energia de frânare se pierde neutilizată la camioanele diesel, eTruck-ul o stochează sub formă de electricitate înapoi în baterie – un avantaj clar al eficienței.
Poluare fonică semnificativ redusă – un câștig pentru locuitori și mediu
Camioanele alimentate cu baterii reduc, de asemenea, semnificativ emisiile de zgomot în comparație cu camioanele diesel. În testele acustice, eTruck-ul a fost perceput ca fiind de aproximativ jumătate din zgomotul unui camion diesel convențional la accelerare. Mai exact, acest lucru duce la o diferență a nivelului de zgomot de aproximativ doisprezece decibeli. Aceasta corespunde aproximativ diferenței dintre un drum principal și o stradă liniștită dintr-o zonă rezidențială. Un beneficiu real pentru locuitori și pentru mediu de-a lungul traseului Brenner.
Dettendorfer ca partener logistic de pionierat
„Pentru noi, este clar: dacă vrem să facem trecerea la o logistică ecologică, avem nevoie de soluții care să funcționeze în viața de zi cu zi – dincolo de granițele naționale și fără a compromite serviciile”, spune Georg Dettendorfer, director general al Spedition Dettendorfer. Spedition Dettendorfer, o companie de familie cu sediul în Raubling, este considerată un pionier în logistica sustenabilă. În calitate de partener de inovație de lungă durată al MAN, Dettendorfer testează sisteme de acționare alternative în operațiuni din lumea reală de mai mulți ani – acum pentru prima dată în operațiuni transfrontaliere pe timp de noapte. Dettendorfer Energy GmbH joacă, de asemenea, un rol central ca pionier și partener important în cadrul proiectului, prin configurarea unei infrastructuri de încărcare pentru transportul de marfă în Bavaria Superioară și Inferioară și Tirol.
Comentați?