Producătorul de autobuze Alexander Dennis, care oferă o gamă de autobuze electrice sub numele Enviro, plănuiește o revizuire drastică a amprentei sale de producție din Marea Britanie.
Compania britanică, cu o vastă tradiție, a anunțat planuri de a-și închide cele două fabrici din Scoția, concentrând producția în întregime la fabrica sa din Scarborough, Anglia. Până la 400 de locuri de muncă sunt în pericol.
Compania, care oferă o gamă de autobuze electrice sub numele Enviro, și-a prezentat planurile ca parte a unui proces de consultare recent lansat. Această mișcare vine în urma unei „analize detaliate a afacerii”, potrivit firmei. Scopul este „de a adapta afacerea din Marea Britanie la dinamica în schimbare a pieței”.
„Trebuie să luăm măsuri semnificative pentru a spori eficiența, astfel încât modelul nostru operațional să fie competitiv”, a declarat Paul Davies, președinte și director general al Alexander Dennis (ADL). Obiectivul este de a reduce costurile, de a elimina duplicarea și de a eficientiza responsabilitățile.
Critici dure la adresa politicii guvernamentale
Davies a precizat clar că decizia a fost determinată nu doar de presiuni economice, ci și de condiții politice. „Politica actuală a Regatului Unit nu permite stimularea sau recompensarea conținutului local, a păstrării și creării de locuri de muncă și nici nu încurajează vreun beneficiu economic intern”, a spus el. „Am avertizat de ceva vreme cu privire la dezechilibrul competitiv.”
O provocare cheie pentru companie este cota de piață în creștere a producătorilor chinezi de autobuze electrice – chiar dacă ADL a încheiat anterior un parteneriat cu compania chineză BYD înainte de a lansa propriile modele electrice în 2022. Se pare că ponderea producătorilor chinezi pe piața din Marea Britanie a crescut de la 10% la 35% în decurs de un an.
„În 2025, între 700 și 800 de autobuze vor fi furnizate de doi competitori chinezi”, a declarat Davies pentru Sustainable Bus . Aceste cifre se referă probabil la BYD și Yutong. În timp ce Davies a vorbit anul trecut despre livrarea de către ADL a aproximativ 1.500 de vehicule până la sfârșitul anului 2025, el subliniază acum că firma trebuie „să ia măsuri semnificative pentru a spori eficiența, permițând modelului nostru operațional să fie competitiv”.
Răspunsuri politice
Conform planului actual al ADL, producția din Falkirk, care a fost deja redusă în ultimii ani, ar urma să fie redusă complet, odată cu închiderea fabricii. Liniile de producție din Larbert, tot în Scoția, ar urma să înceteze odată ce contractele existente vor fi îndeplinite. De acum înainte, Alexander Dennis intenționează să producă exclusiv în Scarborough.
Închiderile propuse au declanșat dezbateri politice și consternare, în special în Scoția. Kate Forbes, viceprim-ministrul scoțian, și-a exprimat îngrijorarea în comentariile relatate de BBC: „Va fi o perioadă extrem de îngrijorătoare pentru forța de muncă de la Alexander Dennis, familiile lor și comunitatea în general. Guvernul scoțian va continua să exploreze toate opțiunile pe parcursul perioadei de consultare pentru a permite firmei să își păstreze angajații harnici și unitățile de producție de la Falkirk și Larbert.”
Între timp, opoziția a criticat aspru politica guvernamentală, exprimându-și dezamăgirea față de faptul că ADL a văzut beneficii limitate de pe urma fondului scoțian de aproape un milion de lire sterline pentru autobuze cu emisii zero, ScotZEB . Deputatul laburist Euan Stainbank a acuzat guvernul SNP că „trădează” locurile de muncă din Scoția. Dintre cele 252 de comenzi potențiale în cadrul schemei ScotZEB, doar 44 au fost acordate lui Alexander Dennis – în timp ce numai Greater Manchester a comandat peste 160 de autobuze. El a numit situația „un eșec industrial”.
Un punct de cotitură istoric
Rădăcinile lui Alexander Dennis în Falkirk datează din 1901, când Walter Alexander a deschis acolo pentru prima dată un magazin de biciclete. Locația a devenit ulterior un centru pentru producția de autobuze, autoutilitare și autospeciale de pompieri. În 2019, compania a fost achiziționată de grupul canadian NFI, care are aproximativ 9.000 de angajați la nivel global.
„Suntem extrem de mândri de istoria și moștenirea noastră din Regatul Unit, care datează din 1895”, a declarat Davies. „Propunem o nouă strategie de producție în Regatul Unit pentru a susține sustenabilitatea financiară și a reduce costurile de operare în contextul dinamicii pieței în schimbare și provocatoare.”
În timp ce faza de consultare continuă, observatorii – inclusiv deputatul conservator scoțian Graham Simpson – solicită acțiuni decisive din partea ambelor guverne: „Piața noastră de autobuze este preluată de importuri chinezești ieftine și trebuie să vedem măsuri pentru a pune capăt imediat acestui scandal.”
Comentați?