Volvo Trucks a organizat, la mijlocul lunii septembrie, evenimentul ”Future Trends and Innovation”, prin care a prezentat clienților și presei tendințele din industria de transport, dar și unele inovații la care lucrează producătorul. Prezentările au fost întregite de demonstrații practice pe circuitul Slovakia Ring de lângă Bratislava.
Cea mai importantă tendință actuală din industria de transport este automatizarea, care va culmina în viitor cu mașinile complet autonome. Automatizarea este văzută ca o metodă de a crește productivitatea și siguranța, dar și de a realiza economii operaționale. În prezent, automatizarea este prezentă în societate în mai multe domenii, precum transportul aerian, procesele industriale, transport de persoane sau livrările cu drone. În ce privește autovehiculele rutiere, automatizarea a fost împărțită în 5 niveluri.
Nivelul 2, intitulat Automatizare Parțială, iar popular ”automatizare fără mâini”, prevede ca sistemele automate să se ocupe în anumite condiții atât de virare, cât și de accelerare, dar sub supravegherea șoferului, care trebuie să intervină când situația o cere. Acest nivel este caracteristic, de exemplu, circulației în plutoane de camioane.
Nivelul 3, intitulat Automatizare Condițională, iar popular ”automatizare fără ochi”, presupune ca sistemul să se ocupe de conducere și de monitorizarea traficului, iar omul să intervină doar în cazul în care sistemul automat dă erori. Oficialii Volvo Trucks au declarat că acest nivel este considerat nesigur după standardele companiei și va fi evitat în timpul etapelor de dezvoltare.
În fine, Nivelul 5 presupune o Automatizare Completă, care nu necesită șofer.
În ce privește transportul pe distanțe lungi, cea mai importantă utilizare a automatizării este mersul în pluton. Folosind radare și camere video, dar și conectarea prin wi-fi, vehiculele urmăritoare pot replica automat comportamentul camioanului din față în ce privește viteza sau frânarea. Astfel, camioanele pot merge în siguranță la distanțe mult mai mici unele față de altele, fapt ce reduce rezistența la înaintare. În prezent, un convoi obișnuit poate economisi până la 10% din consumul de combustibil al unui camion. Această cifră se va ridica la 15% în decada următoare, pe măsură ce camioanele vor rula din ce în ce mai aproape unul de celălalt. În experimentele de până acum efectuate pe propriul circuit de testare, camioanele Volvo au reușit să meargă în pluton la distanțe de doar 0,2 secunde unul față de altul, echivalent cu un spațiu de sub 5 metri la viteze de 80 km/h. În faza a doua a tehnologiei Plutooning se va putea ca doar primul camion să aibă șofer, iar al doilea să îl urmeze automat.
Comentați?