Test MAN TGX 470 GX: Repornire cu stil
Home Camioane Test MAN TGX 470 GX: Repornire cu stil
Camioane

Test MAN TGX 470 GX: Repornire cu stil

121

Prezentat în Spania cu puțin timp înainte de izbucnirea pandemiei, noul MAN TGX se întoarce. De data aceasta cu un test exclusiv în Italia, pentru a marca dorința de a reporni spre un viitor mai bun. Modelul MAN TGX de test are toate cărțile potrivite, începând cu motorul de 470 CP și cabina GX. Text: Danilo Senna; Adaptare: Ionuț Păduraru; Foto: tuttoTrasporti2020 este un an ciudat și complicat, în care sezonul de primăvară ne-a fost răpit practic de măsurile de izolare. Pandemia a afectat tragic Italia și multe state din Europa, dar ne-a aruncat și într-o perioadă de recesiune economică. În acest film, imaginea stop-cadru pentru noi este cea a noii generații de camioane MAN.

În februarie, imediat după premiera mondială din Spania, multe aeroporturi au început să se închidă în Europa. În această vară, tuttoTrasporti a reluat testele tot cu noua generație MAN. Iată aici materializarea testului cu TGX 18.470 și cea mai mare cabină disponibilă. Gata de reluarea activității: MAN pe piață, noi cu testele. Ceea ce vă dorim și vouă.

Test MAN TGX 470 GX: Repornire cu stilVopsit în nuanța Auriu Topaz, culoarea oficială a lansării din Spania, acest MAN se mândrește cu jantele negre, care se potrivesc de minune cu noua grilă față, aici în varianta fără cele trei mustăți cromate. Aspectul este unul curajos, TGX abandonând austeritatea impunătoare de la fosta generație. Pe o structură neschimbată ca dimensiune, aproape toate panourile caroseriei sunt noi. Fosta cabină XXL, acum denumită GX, iese în evidență cu faptul că parbrizul nu se mai prelungește atât de mult în sus, iar geamurile laterale de deasupra ușilor au dispărut. Sub tunelul central abia pronunțat se află cel mai comun motor pentru gama de autotractoare pentru distanțe lungi, D26 în versiunea de 470 CP. O valoare strategic aleasă, care pune TGX deasupra mediei motoarelor de 11 litri de pe piață, dar puțin sub pragul segmentului de 13 litri din care face parte efectiv. Nu e de mirare, deoarece cu o cilindree de 12,4 litri, D26 este cel mai mici motor din clasă, dar și cel mai ușor, deci putem să-l comparăm și cu categoria inferioară de cilindree. În plus, la cea mai recentă versiune, Euro 6D, a pierdut supraalimentarea în două etape, înlocuită cu o singură turbină cu geometrie fixă și o recirculare minimă a gazelor de eșapament. Pe scurt, MAN a preluat teoria de simplificare și scădere a greutății abordată de câțiva ani de ”verii” suedezi de la Scania.

Test MAN TGX 470 GX: Transmisie duală

Vorbind despre tehnică și schimburi culturale, cutia de viteze a camionului nostru are hardware scandinav, dar cu un software refăcut pentru a potrivi optim cu creierul motorului german. Nu este cea mai modernă transmisie, ea păstrând sincronizatoarele, caz unic în segmentul cutiilor automatizate. Totuși, este eficientă și fluidă în operare, dispunând de cele mai avansate sisteme de condus predictiv și de funcție de decuplare a transmisiei pentru rulare liberă. În plus, totul este acum controlat de la maneta din dreapta coloanei de direcție, eliberând tunelul central de turnul care găzduia selectorul transmisiei și frâna de mână. Aceasta este acum electro-hidraulică, urmând aceeași tendință cu panoul de instrumente, complet digital și configurabil, cu excepția vitezometrului și tahometrului.

Test MAN TGX 470 GX: Repornire cu stilSchimbarea de la interior este completată de noul bord, orientat în sfârșit către șofer. Aceste elemente, precum și sistemul rotativ SmartSelect, fac din TGX un model cu adevărat nou. SmartSelect este un fel de mouse găzduit de consola centrală și îi permite șoferului să navigheze prin diversele meniuri. Ecranul central rămâne la o distanță mai mare, dar ideală pentru citit, și se menține fără urme de degete, deoarece nu trebuie atins. Trebuie doar o scurtă perioadă de acomodare cu selectorul cu două inele rotative și cu butoanele direcționale. Suportul pentru încheietura mâinii este confortabil, dar el protejează și selectorul de acționări accidentale în timpul deplasării în cabină.

Test MAN TGX 470 GX: Calitatea sare în ochi

Tot ce atingi în noul TGX este de calitate. Desigur, calitatea era prezentă și înainte, dar acum este percepută instant. Ajustarea volanului se aliniază în sfârșit la nivelul celor mai moderni competitori și este suficient de amplă pentru a obține o poziție ideală de condus. Spre deosebire de autobuzele mărcii, camioanele MAN nu cedează încă tentației de utilizare a camerelor în locul oglinzilor. Deși mai aerodinamice, carcasele oglinzilor rămân destul de masive, fără separare între oglinda principală și cea de unghi larg. În schimb, sistemele de siguranță sunt foarte utile. La drum, comportamentul suspensiei are un echilibru foarte bun între stabilitate și absorbția denivelărilor. În plus, direcția pare că a crescut în precizie și nu mai necesită atât de multe corecții ca înainte. Lanțul cinematic promite performanțe bune în ce privește capacitatea de pornire de pe loc, dar o judecată finală se va face doar după ce camionul va parcurge traseul tradițional de test al tuttoTrasporti.

Test MAN TGX 470 GX: Sisteme de asistență și siguranță

Noul MAN nu putea să nu ofere cele mai avansate sisteme de asistență pentru șofer. Sistemul Turn Assist (TA) activează alarme luminoase și sonore dacă în lateralul camionul există pietoni sau bicicliști. Același lucru se întâmplă, la viteze de peste 50 km/h, când încerci să schimbi banda pe una ocupată de alte vehicule. De aceasta se ocupă sistemul Lane Change Support (LCS). La aceastea se adaugă deja cunoscutul Lane Departure Warning (LDW), acum îmbunătățit cu asistentul la revenirea pe bandă LRA (Lane Return Assist). Sistemul nu trebuie confundat însă cu condusul autonom, deoarece corecția activă a direcției nu funcționează continuu, ci doar când este un pericol de depășire a benzii de rulare. Sistemul EBA de frânare de urgență este obligatoriu, iar sistemul adaptiv de menținere a vitezei de croazieră ACC permite acum și mersul în coloană, cu opriri și plecări de pe loc, grație sistemului Traffic Jam Assist (TJA). Șoferul mai dispune de air-bag și de centură de siguranță cu pretensionare, dar și de o funcție de ajustare automată a fazei lungi a farurilor.

Renunțare la linie. Bordul își pierde liniaritatea și este acum îndreptat spre șofer; insula centrală este accentuată, iar sertarele câștigă adâncime. Instrumentarul de bord este în mare parte digital. Selectorul rotativ SmartSelect controlează ecranul central, care poate avea o diagonală de 7 sau 12,3 inci.

Alarmă bilaterală. Noul TGX are senzori radar și pe partea șoferului. Semnalul luminos de alarmă se aprinde în montant.

Unicitate. Susținători ai supraalimentării secvențiale, inginerii germani au revenit și în cazul motoarelor D26 la soluția mai simplă cu o singură turbină, reducând și gradul de recirculare a gazelor de eșapament. Puntea spate a fost optimizată, fiind acum mai ușoară cu 30 kg și având raporturi mai lungi, de până la 2,31:1.

Articol din revista Cargo&Bus nr. 282 (Septembrie 2020)

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

CamioaneNoutati

1.500 de camioane Volvo FH Aero pentru Lannutti

Volvo Trucks a primit o comandă de 1.500 de camioane Volvo FH...

CamioaneNoutati

IGPR: Şoferilor depistaţi pozitiv la Drugtest nu li se face dosar penal

Poliţia Română precizează că şoferilor testaţi pozitiv cu aparatul Drager5000 nu li...

CamioaneNoutati

Institutul Fraunhofer: 1000 de locații de încărcare sunt suficiente pentru majoritatea traficului de camioane

Institutul Fraunhofer și Amazon au analizat câte stații de încărcare rapidă pentru...

CamioaneNoutati

Noua gamă Ford Trucks F-LINE se prezintă în cadrul unei caravane naționale

AIC Trucks anunță lansarea în România a noii game de camioane F-LINE,...