Societatea actuală se confruntă cu trei uriașe tendințe: creșterea accelerată a numărului de locuitori din orașe, cererea tot mai mare de transport pentru produsele comandate pe internet și nevoia de reducere a emisiilor poluante. Pentru a veni în întâmpinarea acestor trei mega-tendințe, Scania a lansat o gamă nouă de vehicule destinate aplicațiilor urbane. Primul test cu noua gamă urbană Scania.
În prezent, aproximativ 50% dintre oameni locuiesc în marile oraşe şi în suburbiile acestora. Tendinţa de urbanizare este accelerată, astfel că, potrivit experţilor, până în 2050 aproximativ 75% din populaţia globului va locui în zona urbană. Numărul tot mai mare de locuitori din oraşe ridică noi provocări: cererea tot mai mare de transport, în general pentru produsele comandate online, duce la aglomerarea străzilor, creşterea emisiilor şi scăderea siguranţei rutiere.
Scania vrea să rezolve toate aceste probleme cu noua sa gamă urbană. De exemplu, cererea mai mare de transport poate fi combătută prin utilizarea unor vehicule de tonaj mai mare, care au consum şi emisii mai mici pe tona de marfă transportată. Folosirea carburanţilor alternativi reduce de asemenea cantitatea de emisii poluante, iar silenţiozitatea acestor modele deschide calea către utilizarea lor pentru livrări la ore neconvenţionale (noaptea şi dimineaţa devreme), fapt ce reduce aglomeraţia la ore de vârf. Pe lângă reducerea traficului, noile cabine cu vizibilitate optimizată conferă un plus de siguranţă, în special în ce priveşte pietonii şi bicicliştii.
Gama urbană este ultima lansată din noua generaţie Scania, după camioanele pentru transporturi lungi şi cele destinate construcţiilor. Suedezii se laudă acum cu cea mai versatilă gamă de camioane pentru aplicaţii urbane: patru serii de cabine (L, P, G şi pentru echipaj), trei serii de motoare (7, 9 şi 13 litri) şi numeroase posibilităţi de alimentare cu carburant, pe lângă motorina clasică (HVO, CNG, LNG şi etanol). Pe toate acestea le-am testat în Sodertalje, oraşul de casă al Scania.
Noua gamă urbană Scania: Vizibilitate maximă
În traficul urban aglomerat, cu mulţi pietoni şi biciclişti, este vital să ai o vizibilitate foarte bună asupra zonelor din jurul camionului. Pentru a reuşi acest lucru, Scania a făcut numeroase optimizări la cabinele sale destinate aplicaţiilor urbane. Bordul a fost coborât cu câţiva centimetri, scaunul şoferului a fost adus mai în faţă şi spre uşă, iar pe uşa pasagerului a apărut o fereastră suplimentară (Scania City Safe, disponibilă pentru cabinele P şi L), care îmbunătăţeşte vizibilitatea de la volan către partea dreaptă-jos a camionului. De asemenea, Scania oferă posibilitatea achiziţionării unor sisteme de camere video (pentru vedere în spate, faţă-spate sau panoramică) care completează vizibilitatea excelentă prin oglinzile retrovizoare.
Marea noutate la capitolul cabine este noua serie L, despre care oficialii Scania cred că va avea aproximativ 50% din vânzările noii generaţii. Cabina L se bazează pe actualul best-seller, cabina P, dar care a fost adusă mai în faţă pe punte şi coborâtă. Accesul este uşurat şi de treapta (sau cele două trepte) foarte lată, dar şi de noua funcţie opţională de coborâre automată. Când camionul este oprit, garda la sol este de aproximativ 10 centimetri (în funcţie de pneuri). După ce urci în camion şi porneşti motorul, aceasta creşte automat până la aproximativ 24 cm, suficient pentru o deplasare sigură în oraş. Apoi, când şoferul activează frâna de mână sau deschide o uşă, cu motorul pornit, camionul ”îngenunchează” din nou, pentru a permite o ieşire mai uşoară din cabină.
Ne-am convins de vizibilitatea excelentă din noile cabine de oraş Scania atât în timpul celor două teste efectuate pe drumurile publice, dar mai ales în cele de pe propriul circuit al Scania. Acolo, organizatorii au simulat un veritabil circuit urban, cu străduţe înguste şi diverse obstacole (maşini parcate, jucării). Mai mult, oficialii Scania au pregătit şi un joc, dorind să arate cât de uşor este să faci manevre de precizie cu noua generaţie urbană: trebuia să ne apropiem de un jalon, apoi să bracăm roţile din dreapta-faţă spre el şi să îl atingem uşor cu anvelopa. Misiune foarte uşoară cu noile vehicule de oraş Scania.
Dar misiunea şoferului nu este uşurată doar de accesul optimizat şi vizibilitatea excelentă, ci de întregul mediu de lucru din cabină. Interiorul este acum la acelaşi nivel de calitate cu cel al camioanelor pentru distanţe lungi. Acesta este dominat de plastic rezistent, dar zona de comenzi din faţa şoferului are materiale mai prietenoase şi finisajele sunt foarte bune.
Noua gamă urbană Scania: Confort pentru echipaj
Noua generaţie urbană Scania dispune şi de o cabină ultramodernă pentru echipaj, versiune destinată prin excelenţă camioanelor pentru stingerea incendiilor. Disponibilă în două variante de lungime, noua cabină CrewCab Scania a fost testată riguros la impact şi rostogolire, iar în plus poate fi comandată cu patru airbag-uri laterale tip cortină. Extrem de flexibilă şi uşor de personalizat, cabina poate transporta până la opt pasageri şi poate fi exploatată în condiţii dificile. Cabinele au pregătire din fabrică pentru sistemele electrice şi conexiunile pneumatice, au multe puncte robuste de ataşare, iar pe şasiu există un rând de fante pentru a fi folosite de constructorul de caroserii. Astfel, Scania estimează că timpul de construcţie a unui vehicul de urgenţă tipic a fost redus cu cel puţin 30%. În plus, spaţiul pentru echipaj dispune de un sistem de climatizare separat, cu comandă manuală sau automată, pentru un confort optim la bord.
Ca şi la celelalte cabine ale noii generaţii urbane, deschiderea uşilor a fost mărită, pentru ca pompierii cu echipamentele lor voluminoase să poată urca cât mai uşor în camion. Am apreciat în special treapta pliabilă cu deschidere automată la deschiderea uşii, o dotare opţională foarte utilă pentru vehiculele de urgenţă. Deoarece în acest caz treapta de jos are o lăţime dublă faţă de cea de sus, coborârea cu faţa este foarte facilă, lucru foarte apreciat de echipajele de intervenţii rapide.
Noua gamă urbană Scania: Emisii reduse
Clima s-a tot schimbat de-a lungul existenţei Pământului, dar specialiştii sunt de părere că actuala etapă de încălzire accelerată este datorată activităţii oamenilor începând cu mijlocul secolului 20. Fără îndoială, nivelul crescut de gaze cu efect de seră cauzează în mare parte această încălzire: 16 din cei mai calzi 17 ani din istoria măsurătorilor (din ultimii 136 de ani) s-au înregistrat din 2001 încoace. Poluarea aerului este de asemenea un factor de îmbolnăviri în multe oraşe europene. Până la trecerea în masă la o propulsie fără emisii locale, biocarburanţii reprezintă o soluţie pentru reducerea emisiilor de CO2, ei putând fi obţinuţi din plante, resturi organice sau menajere, bălegar sau grăsimi animale.
Noua generaţie urbană Scania dispune de numeroase variante de propulsie, clienţii putând alege dintre motoare de 7 litri (DC07 – diesel, în versiuni de 220, 250 şi 280 CP), 9 litri (DC09 – diesel, în variante de 280, 320 şi 360 CP şi OC09 – CNG, în versiuni de 280 şi 340 CP) sau 13 litri (DC 13 – diesel de 370, 410 și 450 CP, DC13 – etanol de 410 CP şi OC13 – CNG sau LNG de 410 CP). Pentru a demonstra gama sa largă de propulsii alternative, Scania a alimentat chiar şi motoarele diesel disponibile la test în Sodertalje cu biodieselul HVO (ulei vegetal hidrotratat), care reduce emisiile de CO2 cu aproximativ 90%.
Fără îndoială, cea mai mare noutate din gama de motoare Scania este propulsorul de 7 litri, cel mai mic folosit pe camioanele producătorului suedez de multe decenii încoace. Acesta poate fi folosit pe vehicule cu masa maximă de până la 26 de tone, dar care prin natura aplicaţiei circulă puţin timp încărcate la maximum. Faţă de motorul diesel mai mare, de 9 litri, DC07 are avantajul unui consum mai mic cu până la 10%, dar şi o greutate redusă cu 360 kg, astfel că vehiculele pot transporta mai multă marfă. Un alt avantaj al propulsorului compact este că tunelul motor al cabinelor P este acum mai coborât cu 95 mm, fapt ce permite amplasarea unor spaţii de stocare mai mari.
În cadrul testului din Suedia am condus două vehicule echipate cu motorul DC07, o platformă cu macara P 280 B 4x2NA (MTMA 20,5 tone) propulsată de versiunea de 280 CP şi un vehicul de distribuţie P 220 A 4x2LB (MTMA de 19,5 tone) ce dispunea de versiunea de 220 CP. Deşi vehiculele erau încărcate spre maximul masei autorizate, motorul a făcut faţă rampelor pronunţate de la circuitul de testare al Scania şi chiar plecărilor din rampă. Motorul s-a dovedit şi foarte silenţios, deşi pe porţiunile lungi în urcare a fost turat destul de mult. Ambele versiuni erau echipate cu cutii de viteze Scania Opticruise, foarte uşor de utilizat, frână de parcare electrică, dar şi funcţie Auto Hold, care se activează automat după ce frâna de serviciu a fost folosită timp de o secundă.
De asemenea, am condus două vehicule echipate cu motorul diesel de 9 litri: o gunoieră L 320 B 6×2*4LB (MTMA 27 de tone) şi un vehicul pentru pompieri P 360 B 4x2NB (MTMA 19,5 tone). Destul de silențios, motorul de 9 litri este mai dinamic decât ”mezinul” de 7 litri și se achită lejer de aplicațiile în care este nevoie de transportarea unor sarcini sau obținerea unor viteze medii mai mari. În ambele vehicule, motorul a fost împerecheat cu o cutie de viteze automată Allison, foarte plăcută în utilizare, deși câteodată este ”nehotărâtă” și smucește la viteze mai mici.
Nu am putut rata ocazia de a încerca și câteva soluții mai ”exotice” pentru piața românească, dar care totuși ar putea apărea și la noi peste câțiva ani. Primul exemplu de acest fel este motorul de 9 litri OC09 alimentat cu CNG (gaz natural comprimat), montat pe un model de distribuție P 280 B 4x2NB. Motorul de 280 CP (cuplu de 1.350 Nm) nici nu a simțit greutatea totală de 18 tone a vehiculului încărcat, iar în plus față de motorul diesel de 9 litri, cel alimentat cu CNG este sensibil mai silențios.
Cel mai puternic motor testat a fost DC13 alimentat cu etanol, montat pe un vehicul de distribuție G 410 B 6×2*4NB cu MTMA de 28 de tone. Cu 410 CP și cuplu maxim de 2.150 Nm, motorul este foarte silențios și capabil, iar împerecherea cu transmisia automatizată Scania Opticruise este perfectă.
Noua gamă urbană Scania: Un mediu de lucru plăcut
Noile camioane urbane Scania reprezintă un mediu de lucru foarte plăcut pentru șofer. Accesul simplificat, vizibilitatea mai bună, materialele mai de calitate, toate contribuie la o călătorie foarte plăcută și mai puțin stresantă pentru șofer. În plus, acesta este ajutat de numeroasele funcții automate introduse de Scania. Pe multe modele este disponibilă o frână de parcare electrică, cu dezactivare automată la plecarea de pe loc. De asemenea, foarte utilă este asistența la plecarea în rampă cu funcția Auto hold. Dacă până acum acest sistem de asistență menținea camionul pe loc timp de câteva secunde, acum timpul disponibil până la apăsarea accelerației este practic nelimitat. Singura condiție: să menținem frâna de serviciu apăsată timp de o secundă. Apoi se aude un scurt avertisment audio care ne anunță că vehiculul își menține singur poziția, oricât de pronunțată ar fi rampa.
Text apărut în numărul 262 (Mai 2018) al revistei Cargo&Bus.
Comentați?