O nouă analiză realizată de Clean Cities examinează impactul inițial al introducerii zonelor cu emisii zero pentru transportul de marfă (ZEZ-F) în orașele olandeze. O constatare: înmatriculările de autoutilitare și camioane electrice cresc vertiginos în țară.
Zonele ZEZ-F olandeze au fost introduse în ianuarie 2025 și acoperă acum 18 orașe. Efectele sunt deja clar vizibile: potrivit organizației Clean Cities, municipalitățile care au introdus zone ZEZ-F sau pur și simplu se învecinează cu astfel de zone înregistrează o electrificare mai rapidă și o scădere semnificativă a vehiculelor diesel. Vehiculele diesel ar fi astfel înlocuite în special din orașele dens populate.
Acest lucru este evident mai ales atunci când se analizează cifrele de înmatriculare într-o comparație europeană: în prima jumătate a anului 2025, 78% din autoutilitarele noi înmatriculate în Olanda erau electrice, comparativ cu o medie UE de doar nouă procente. Potrivit Clean Cities, vânzările de camioane electrice în Olanda au crescut cu 188% față de anul precedent, reprezentând aproape unul din cinci camioane electrice noi vândute în UE.
Acestea sunt doar înmatriculări noi, dar efectele zonelor cu emisii zero sunt deja vizibile în flota de vehicule: în municipalitățile cu ZEZ-F și în orașele învecinate, prevalența autoutilitarelor electrice de livrare a crescut mai rapid (6% și, respectiv, 3%, comparativ cu doar 2% în zonele fără ZEZ-F). Prin urmare, Clean Cities descrie zonele cu emisii zero pentru transportul de marfă ca fiind „innovatoare” în comunicarea sa, deoarece acestea accelerează tranziția către flote electrice de livrare în Olanda și remodelează logistica urbană.
Diferențe clare între orașele cu și fără ZEZ-F
Odată cu creșterea proporției de vehicule electrice de livrare în municipalitățile ZEZ-F și comunitățile învecinate, proporția vehiculelor diesel cu vechime în acest segment este în scădere – dar numai în acest caz. Conform noii analize, Olanda nu se poate baza pe succesele ZEZ-F, deoarece numărul de autoutilitare diesel continuă să crească în alte locații. Alți operatori, cum ar fi PostNL, își livrează, de asemenea, transporturile electric în orașe care nu au ZEZ-F .
„Experiența din Olanda arată că zonele cu emisii zero aduc o schimbare decisivă. Acestea oferă reguli clare și certitudinea că firmele trebuie să investească în flote electrice”, spune Barbara Stoll, directoarea Campaniei Orașe Curate. „Și înseamnă că centrele orașelor noastre pot deveni «cartiere vii» pentru toată lumea, prin reducerea poluării, reducerea zgomotului și crearea unor străzi mai sănătoase și mai sigure.”
Recomandările Clean Cities
Cu toate acestea, Clean Cities menționează, de asemenea, că introducerea unei ZEZ-F nu este suficientă pentru a obține rezultatele dorite. „Succesul depinde de o combinație de reglementări și sprijin financiar: municipalitățile olandeze au primit subvenții speciale, în timp ce companiile au avut acces la subvenții naționale pentru autoutilitare și camioane electrice, reduceri de taxe și scutiri în timpul fazei de tranziție”, spune organizația. Și, bineînțeles, încălcările ZEZ-F trebuie, de asemenea, pedepsite: „Aplicarea legii este asigurată prin recunoașterea plăcuțelor de înmatriculare și amenzi.”
De fapt, se pare că se pot realiza multe prin subvenții pentru achiziții. Majoritatea companiilor olandeze care au trecut la vehicule electrice ca urmare a ZEZ-F confirmă că costul total de proprietate pentru majoritatea autoutilitarelor electrice este deja mai mic decât pentru motoarele cu ardere internă comparabile. Cu toate acestea, costurile de achiziție mai mari rămân un obstacol, deoarece marjele în domeniul logisticii sunt adesea foarte mici.
Pe baza experiențelor din Olanda, programul „Orașe Curate” a elaborat o serie de recomandări pentru orașe și guverne naționale:
Ar trebui să anunțe ZEZ-F în centrele orașelor cu perioade lungi și graduale de introducere, oferind
stimulente clare pentru vehiculele electrice sau cu pedale,
să asigure coordonarea dintre reglementările naționale și cele locale pentru a evita un amestec de măsuri și, în final,
sprijinirea companiilor cu infrastructură de încărcare și sfaturi practice.
Comentați?