Deutsche Bahn (DB), în parteneriat cu Siemens Mobility, a dezvoltat primul tren din lume complet autonom. Acesta este inclus în cadrul proiectului Digital S-Bahn Hamburg, care face parte din proiectul Digital Rail Germany al DB.
Lansarea trenului a avut loc cu prilejul deschiderii Congresului Mondial de Sisteme Inteligente de Transport (ITS) de la Hamburg. Iar în timpul congresului vor acesta va efectua curse. Mai precis, patru trenuri S-Bahn digitale vor circula pe segmentul de 23 km al liniei 21 S-Bahn. Acesta leagă stațiile Bergedorf / Aumühle și Berliner Tor.
Controlat de tehnologia digitală, trenul S-Bahn are capacitatea de a efectua operațiuni, cum ar fi manevrele, în absența personalului de la bord. Trenul autonom rulează pe aceeaşi reţea ca şi trenurile pilotate de conductori umani. Acesta se va asigura că nu există disfuncționalități ale sistemelor în timpul drumului. Cu toate acestea, un mecanic de locomotivă este prezent în cabina de pilotaj, din motive de securitate. Însă trenul efectuează toate manevrele, de exemplu în depouri, în deplină autonomie.
S-Bahn, produs de Deutsche Bahn și Siemens, respectă standardul European ATO
Proiectul Digital S-Bahn Hamburg a primit o investiție totală de 60 milioane EUR. Suma a fost furnizată de partenerii proiectului DB, Siemens Mobility și City of Hamburg. Operațiunile digitale induse de funcționarea trenului sunt în conformitate cu viitorul standard European Automatic Train Operation (ATO). Iar ele, s-a precizat, sunt susținute de Sistemul European de Control al Trenurilor (ETCS).
Protocolul european de comunicare digitală ar urma să permită majorarea, cu până la 30%, a numărului de pasageri transportaţi. Îmbunătăţind simultan punctualitatea şi reducând cu 30% consumul de energie, susţine directorul conglomeratului industrial Siemens, Roland Busch. Și nu este singurul proiect. În Franţa, compania naţională de căi ferate SNCF şi partenerii săi industriali, printre care se numără Alstom, Bosch şi Thales, şi-a propus să introducă în circulaţie un prototip de tren autonom în 2023.
Curse regulate, la Hamburg, din decembrie
Cele patru trenuri digitale S-Bahn vor începe un serviciu regulat în Hamburg din decembrie anul acesta. Mai mult, planurile pe termen mediu prevăd digitalizarea întregului sistem S-Bahn din Hamburg până la sfârșitul deceniului. Evident, împreună cu investițiile aferente în trenuri și infrastructură.
Potrivit Siemens, se așteaptă ca această tehnologie să fie implementată la nivel național pentru sistemele feroviare regionale și principale. Directorul general Siemens, Dr. Roland Busch, a declarat: „Transportul feroviar devine mai inteligent. Aceste trenuri respectă orarul la secundă. Și, în plus, oferă un serviciu optimizat din punct de vedere energetic”.
O ultimă precizare. Luna trecută, filiala BeNEX , Agilis Eisenbahngesellschaft, a făcut și o comandă la Siemens Mobility pentru a produce 23 de trenuri Mireo cu patru vagoane. Un semn că lucrurile se mișcă.
Comentați?