Comisia de Transport a PE a votat doar o propunere din Pachetul Mobilitate 1

Comisia de Transport și Turism a Parlamentului European (TRAN) a votat astăzi cele trei propuneri cheie ale Pachetului Mobilitate 1, care vor urma să fie aprobate apoi în sesiunea plenară PE din 14-17 ianuarie.
protest UNTRR Pachetul Mobilitate

Pachetul Mobilitate 1 a fost publicat de Comisia Europeană pe 31.05.2017 și cuprinde propuneri importante de modificare a legislației europene în domeniul transporturilor rutiere, precum:

– propunerea de Lege specială pentru aplicarea Directivei detașării nr. 71/1996 la transporturile rutiere,

– propunerea de revizuire a Regulamentului 561/2006 privind timpii de conducere și de odihnă ai șoferilor profesioniști,

– propunerea de modificare a Regulamentului nr.1071/2009 privind accesul la profesie și a Regulamentului 1072/2009 privind accesul la piața de transport rutier de marfă.

În urma supunerii la vot a celor trei propuneri cheie ale Pachetului Mobilitate 1, a fost adoptată doar propunerea de modificare a Regulamentului nr. 1071/2009 privind accesul la profesie și a Regulamentului 1072/2009 privind accesul la piața de transport rutier de marfă. Celelalte două, respectiv propunerea de Lege specială pentru aplicarea Directivei detașării nr. 71/1996 la transporturile rutiere și propunerea de revizuire a Regulamentului 561/2006 privind timpii de conducere și de odihnă ai șoferilor profesioniști au fost respinse.

La 3 decembrie 2018, Consiliul Miniștrilor de Transport din UE a adoptat poziția sa (abordare generală) privind Pachetul de Mobilitate 1, bazată pe propunerile restrictive ale Alianței Rutiere a Statelor din Vestul UE. Propunerile sunt restrictive pentru transportatorii estici, inclusiv cei din România.

  • Aplicarea regulilor detașării la transporturile rutiere internaționale, cu exceptarea tranzitului și a transportului bilateral, definit extrem de restrictiv: în drumul spre țara de destinație și în drumul de întoarcere, se permite o activitate suplimentară de încărcare/descărcare în ambele direcții, fără a se încadra în regimul de detașare, sau zero la plecare și până la două (operațiuni) în drumul de întoarcere. Pentru toate celelalte tipuri de operațiuni, inclusiv pentru cabotaj, regimul de detașare integrală se aplică începând cu prima zi a operațiunii.
  • Restricționarea cabotajului prin introducerea unei perioade de „răcire” (cooling-off) de 5 zile înainte ca alte operațiuni de cabotaj să poată fi efectuate în aceeași țară cu același autovehicul. Această restricționare a cabotajului este o abatere a UE de la drumul spre piața liberă!
  • Interzicerea efectuării perioadei de repaus săptămânal normal în cabina autovehiculului, deși în documentele Președinției Austriece este recunoscută lipsa acută de spații de parcare sigure și securizate în UE.
  • Întoarcerea acasă a șoferilor cel puțin o dată la patru săptămâni – sau, în cazul în care șoferul alege să ia două repausuri săptămânale reduse, după numai trei săptămâni pe drum.
  • Obligația dotării tuturor autovehiculelor care efectuează operațiuni de transport internațional cu tahograf inteligent până la sfârșitul anului 2024.

În acest context, Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) și alte organizații de transportatori afectate au protestat astăzi, la Bruxelles, în fața Parlamentului European, împotriva adoptării Pachetului Mobilitate 1.

De asemenea, UNTRR a cerut sprijinul eurodeputaților români pentru respingerea Pachetului Mobilitate 1. ”Transportatorii români și est-europeni sunt revoltați și extrem de îngrijorați de propunerile restrictive ale Pachetului Mobilitate, vizând modificarea legislației europene în domeniul transporturilor rutiere, pe fondul protecționismului în creștere al statelor membre din Vestul UE. Atenționăm că măsurile Pachetului Mobilitate 1 vor conduce la reducerea semnificativă a transporturilor rutiere internaționale operate de transportatorii români în UE, cu consecințe negative asupra economiei României, în condițiile în care, reamintim că transportul rutier de mărfuri este principalul contributor la exportul de servicii al României, conform datelor BNR. Solicităm eurodeputaților români, membri în TRAN, să respingă ferm amendamentele restrictive de compromis propuse de raportorii TRAN pentru dosarele cheie ale Pachetului Mobilitate”, se arată în comunicatul transportatorilor români.

Mâine, 11.01.2019, UNTRR va organiza un protest în fața Reprezentanței Comisiei Europene de la București pentru stoparea adoptării Pachetului Mobilitate 1. Protestul, care va avea loc în intervalul orar 08:30 – 10:30, este organizat cu ocazia vizitei Președintelui Comisiei Europene, Jean-Claude Junker, și a Colegiului Comisarilor care vor participa la Ceremonia oficială de lansare a Președinției României la Consiliul Uniunii Europene.

Acest protest are ca scop conștientizarea factorilor politici decidenți de la București și Bruxelles privitor la pericolul pe care îl reprezintă adoptarea acestui nou pachet de reglementări care va închide piața transporturilor vest europeană pentru transportatorii rutieri din est, prin măsuri vădit protecționiste, inadmisibile într-o piață liberă cum se autocaracterizează Uniunea Europeană.

UNTRR a mai solicitat organizarea unui protest în data de 11.01.2019 și în Piața Victoriei, însă cererea a fost respinsă de Primăria Municipiului București.

Reamintim că, după aprobarea poziției Parlamentului European, Pachetul Mobilitate 1 va intra în procedura de trialog pentru armonizarea pozițiilor celor 3 instituții europene (Parlamentul European, Comisia Europeană și Consiliul de Transport UE) în vederea aprobării textului final.

Adaugati comentariu