Home Noutati Cerințe ale Sistemului ICS2 pentru transportul rutier și feroviar. Intră în vigoare la 1 aprilie!
Noutati

Cerințe ale Sistemului ICS2 pentru transportul rutier și feroviar. Intră în vigoare la 1 aprilie!

67

Noile cerințe ale Sistemului ICS2 pentru transportul rutier și feroviar ce intră în vigoare la 1 aprilie 2025. Ce trebuie să știe transportatorii și casele de expediții?

Conform articolului 127 alineatul (1) din Codul vamal al Uniunii, toate mărfurile introduse pe teritoriul vamal al Uniunii Europene (UE) trebuie să fie acoperite de o declarație sumară de intrare (ENS), ce se depune în sistemul ICS2 Faza 3. ENS trebuie să conțină elementele de date definite în anexa B a Regulamentului delegat (UE) 2015/2446/ Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2015/2447.

Cerințele ICS2 intră în vigoare la 1 aprilie

Aceste cerințe pentru transportul rutier și feroviar intră în vigoare la 1 aprilie 2025, în conformitate cu Decizia de punere în aplicare (UE) 2023/2879 de stabilire a Programului de lucru UCC.

Pentru a facilita o tranziție fără probleme, operatorii economici (OE) care nu sunt pregătiți pentru ICS2 până la 1 aprilie 2025 pot solicita o perioadă de implementare (1 aprilie 2025 – 1 septembrie 2025). Această perioadă este limitată în timp și trebuie solicitată cu o lună înainte.

OE trebuie să contacteze Biroul Național de Asistență al Statului membru UE unde a fost înregistrat numărul său EORI sau unde își desfășoară activitatea. Perioada de implementare nu este aplicabilă implicit, poate fi acordată la cererea OE.

După ce intervalul de implementare a fost acordat de către unul dintre statele membre ale UE, acesta va fi valabil în toate țările UE. Mai multe informații despre procedura de acordare a unei perioade de implementare pot fi găsite în documentul „ICS2 Release 3 Go-live procedure for Economic Operators” publicat în CIRCABC.

Atunci când perioada de implementare a ICS2 a fost acordată unui operator economic, i se permite să nu trimită ENS la ICS2. După data de 1 septembrie 2025 utilizarea ICS2 va fi obligatorie.

Ce trebuie să știe transportatorii și casele de expediții?

Obligația de a depune un ENS revine, în general, transportatorului responsabil de transportul mărfurilor pe teritoriul vamal al UE. ENS poate fi depus, în schimb, de către importatorul sau destinatarul mărfurilor sau de către orice persoană care este în măsură să prezinte sau să asigure prezentarea mărfurilor la vamă (Articolul 127 (4) din Codul vamal al Uniunii).

În cazurile în care nu sunt furnizate transportatorului toate informațiile necesare pentru un ENS, alte persoane care dețin acele informații sunt obligate să furnizeze aceste informații autorităților vamale (Articolul 127 (6) din Codul vamal al Uniunii). În cazul în care persoana care emite scrisoarea de transport nu pune datele la dispoziția transportatorului sau partenerului său contractual cu care a încheiat un acord de co-încărcare a mărfurilor, persoana care nu pune la dispoziție informațiile necesare trebuie să furnizeze aceste informații biroului vamal de prima intrare (Articolul 113 din Regulamentul (UE) 2015/2446).

Această persoană poate fi:

  1. Importatorul sau destinatarul sau o altă persoană în numele căruia acționează transportatorul;
  2. Orice persoană care este în măsură să prezinte sau prezintă marfa la primul birou de intrare;
  3. Alte persoane care dețin datele necesare analizei de risc în scopuri de securitate și siguranță și au drepturile corespunzătoare de a le furniza.

În cazul în care ENS este depus de mai multe părți, fiecare parte este responsabilă pentru caracterul complet și acuratețea datelor pe care le-a depus (Articolul 113a (1) din Regulamentul (UE) 2015/2446).

Pentru depunerea declarației sumare de intrare (ENS), există trei posibilități:

  • Utilizarea unui provider de IT;
  • Dezvoltarea unei aplicații proprii. În acest caz, vor trebui efectuate teste de conformitate, în vederea confirmării că aceasta este conformă cu cerințele Comisiei Europene;
  • Utilizarea STI-STP.

Pentru a crea un cont în această platformă, utilizatorii trebuie să își creeze un cont de acces la aplicațiile centrale (EU Login). După efectuarea acestei operații, este necesară parcurgerea pașilor prevăzuți în documentul „Instrucțiuni de conectare STI-STP”.

Declarația sumară de intrare (ENS) trebuie depusă în sistem cel târziu cu o oră înainte de sosirea mărfurilor la primul birou vamal de intrare al UE, ceea ce nu limitează transportatorul de a depune o ENS în momentul încărcării sau un alt moment de timp, astfel încât să se încadreze în termenul limită stabilit de legislația unională.

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

NoutatiServicii

Plata taxei de pod de la Fetești-Cernavodă, prin aplicația 24pay

24pay app vine cu o noutate îndelung așteptată de utilizatori, chiar înainte...

NoutatiVehicule speciale

Otokar, joint venture cu Automecanica

Otokar a intrat într-o asociere de tip joint venture cu Automecanica, una...

AutobuzeNoutati

Karsan e-ATAK autonom la Iași

Autobuzul autonom Karsan e-ATAK a debutat în transportul public din România la...

FeroviarNoutati

Trenuri suplimentare în minivacanța de 1 Mai

CFR Călători suplimentează numărul trenurilor care vor circula spre litoral în minivacanța...