Cu Super 11, Scania își reiterează atingerea unei eficiențe de 50%, concentrându-se pe modularitate și consum redus de fluide. Iată concluziile testului efectuat de echipa Powetrain International.
În urma anunțului despre Scania Super 11 , vă oferim o analiză detaliată. Am vizitat Södertälje, Suedia, un oraș mic sinonim cu două nume: Astra Zeneca și Scania. Acolo, am putut testa motorul de 11 litri și am verificat personal impactul acestuia asupra vehiculului pe pistă, în ceea ce privește reducerea vibrațiilor, confortul acustic și reacția rapidă la schimbarea vitezelor.
Super 11: Specificații și detalii
Versiunea Super de 10,6 litri oferă trei puteri , toate la 1800 rpm , cu curbe de cuplu corespunzătoare între 950 și 1360 rpm : 350 CP (257 kW) și 1800 Nm, 390 CP (287 kW) și 2000 Nm, 430 CP (316 kW) și 2200 Nm. Alezajul și cursa rămân neschimbate (BxS 130×160 mm), menținând modularitatea cu motorul de 13 litri, deși cu un cilindru mai puțin. Super 11 are cinci cilindri în linie, în timp ce Super 13 are șase. Supraalimentarea rămâne, de asemenea, neschimbată: o turbină fixă cu o supapă wastegate. Descendența sa față de motorul Super mai mare este, de asemenea, evidentă din aceste date: are 85% din componente în comun cu versiunea de 13 litri. Deci, ce este nou? Această diferență de 15% dintre cele două motoare din seria Super include mai multe inovații care ajută la moderarea consumului de combustibil și la reducerea utilizării AdBlue cu 10-12% :
- VVT – Distribuție variabilă a supapelor
- VVB – Frână variabilă cu supapă
- Dozare turbo
Detalii din test
Tehnologia de sincronizare variabilă a supapelor permite controlul fluxului de aer în motor și al debitului de gaze de eșapament din cilindri. Acest lucru realizează o gestionare termică optimă a procesului de ardere. Combinând tehnologia VVT cu frâna auxiliară a motorului CRB, se creează sistemul VVB: o putere standard de 230 kW, cu opțiunea de a accesa versiunea îmbunătățită de 344 kW.
Turbo Dosing este o moștenire a sistemului Twin Dosing , introdus pentru prima dată pe V8, apoi pe Super 13. Punctul de injecție a ureei a fost mutat de la ieșirea gazelor de eșapament la turbocompresor. Astfel, Scania poate revendica o reducere de 7% a consumului de combustibil și intervale de întreținere extinse cu 30% față de motorul de 9 litri.
Avantajul competitiv față de Super 13 provine însă din „balastul” său: fiind cu 85 de kilograme mai ușor , asigură utilizatorilor o sarcină utilă mai mare, pe lângă reducerea menționată anterior a consumului de uree. Prin urmare, Super 11 este un candidat nu numai pentru aplicații pe distanțe medii, distribuție și construcții/cariere. De asemenea, reprezintă o alternativă validă la Super 13 pentru transportul pe distanțe lungi. Factorul decisiv este în mod clar terenul (cu alte cuvinte, orografia). Pe un traseu plat, motorul de 11 litri își poate utiliza cel mai bine punctul optim de consum specific de combustibil, în timp ce pentru traseele cu pante și schimbări de altitudine, este necesar cuplul complet al motorului de 13 litri.
Doar pentru camioane?
Super 13 a primit premiul Diesel al anului 2023 pentru lansarea sa industrială. De acolo, s-a „scufundat în mare”, în conformitate cu perspectiva multitasking și multi-aplicație a Scania. Prin urmare, nu avem nicio rezervă că aceeași soartă ar putea avea și Super 11, pe care l-am putea vedea astfel la lucru pe un șantier, încapsulat într-un grup electrogen sau în compartimentul motor al unei ambarcațiuni.
Comentați?