Primul tren de pasageri din fibră de carbon din lume, CETROVO 1.0 Carbon Star Express, a intrat acum oficial în circulație în China. Funcționând pe linia 1 de metrou în Qingdao, provincia Shandong din China de Est, trenul a început să transporte pasageri vineri (10 ianuarie).
Dezvoltat independent de companii chineze, CETROVO 1.0 marchează o revoluție revoluționară în tehnologia trenurilor. Structurile sale portante (cum ar fi caroseria și cadrele boghiului) sunt realizate în principal din fibră de carbon, ceea ce îl face mai ușor și mai eficient din punct de vedere al consumului de combustibil decât trenurile tradiționale din metal.
Linia 1 de metrou este o porțiune de cale ferată de 37,2 mile cu 41 de stații și servește ca linie principală nord-sud în Qingdao. Potrivit dezvoltatorului trenului CRRC Qingdao Sifang Co, CETROVO 1.0 este cu aproximativ 11% mai ușor decât trenurile tradiționale de aceeași dimensiune.
Trenul poate funcționa folosind cu 7% mai puțină energie datorită greutății sale mai slabe. Acest lucru se traduce prin economii ale emisiilor de dioxid de carbon de undeva, de ordinul a 130 de tone în fiecare an. Potrivit presei chineze, aceasta este aproximativ aceeași cu plantarea a 6,7 hectare de copaci.
Trenuri din fibră de carbon: mai ușoare și mai puternice
Fibrele de carbon sunt filamente de carbon cristalin subțiri, puternice. Aceste filamente sunt lanțuri esențiale de atomi de carbon legați care pot fi modelate în diferite forme. Rigiditatea lor durabilă și rezistența ridicată la tracțiune fac fibrele de carbon ideale pentru fabricarea caroserii vehiculelor sau a altor elemente structurale.
CETROVO 1.0 Carbon Star Express nu numai că va juca un rol vital în satisfacerea nevoilor de transport în masă ale Chinei, dar va contribui și la reducerea emisiilor asociate călătoriilor cu trenul în țară.
Cu toate acestea, beneficiile trenului nu se limitează la eficiența sporită și sustenabilitatea pe termen lung. Fibra de carbon este, liră-la-liră, de aproximativ cinci ori mai puternică decât oțelul. Cântărește doar aproximativ 25% din masa oțelului, ceea ce îl face o alegere excelentă pentru vehiculele feroviare ușoare.
Trenurile din fibră de carbon sunt relativ mai robuste decât cele din oțel, oferind o rezistență excelentă la impact și o durată de viață structurală extinsă. De asemenea, vin cu avantajul suplimentar al vibrațiilor reduse, rezultând o călătorie mai lină și mai silențioasă pentru pasageri.
Lumină la capătul tunelului
Dezvoltarea CETROVO 1.0 Carbon Star Express a început în 2021. După ani de cercetare și dezvoltare, trenul a fost în sfârșit testat între iulie și decembrie 2024. În iunie 2024 , trenul a reușit să atingă viteze de 140 km/h. Aceasta a depășit viteza medie actuală de 80 km/h pentru trenurile de metrou din China.
În timpul acestei etape de testare, trenul a finalizat peste 50 de evaluări tehnice și teste complete pentru a-și valida pe deplin performanța. Până la sfârșitul anului 2024, trenul a trecut de o nouă încercare pentru pasageri și a primit în cele din urmă undă verde pe 5 ianuarie.
Trenul este, de asemenea, complet automatizat, ceea ce înseamnă că poate funcționa pe o durată mai lungă și cu mai puține perioade de oprire decât trenurile cu echipaj. Trenul are funcții inteligente de siguranță, inclusiv un sistem de avertizare timpurie anti-coliziune și un sistem de detectare a obstacolelor care poate opri automat trenul în situații de urgență.
Comentați?