Mercedes-Benz Trucks & Buses Romania a adus în țara noastră primele trei camioane propulsate cu motoare electrice. Acestea urmează a fi oferite unor clienți-cheie pentru a testa vehiculele în condiții reale de trafic, în cadrul operațiunilor de transport și distribuție.
Primele autocamioane disponibile în România sunt modele eActros 300, respectiv eActros 400, cu masa maximă autorizată de 19t și 27t, ce pot atinge o viteză de până 89 km/h. Acestea dispun de trei sau patru pachete de baterii, fiecare cu o capacitate instalată de 112 kWh, ce asigură o autonomie de până la 300, respectiv 400 de kilometri (autonomia a fost determinată intern în condiții optime de transport, incluzând 3 pachete de baterii – pentru modelul eActros 300 -, respectiv 4 pachete de baterii (pentru eActros 400), în trafic urban moderat și la o temperatură externă de 20°C).
În timpul condusului economic, energia electrică poate fi recuperată, crescând astfel autonomia. Camioanele propulsate de baterii electrice pot fi încărcate cu stații cu putere de până la 160 kW, iar cele trei sau patru pachete de baterii au nevoie de puțin peste o oră pentru a fi încărcate de la 20% la 80%, la o stație standard de încărcare rapidă, la o intensitate de 400 A.
„Cele trei camioane demonstrative eActros reprezintă primul pas pe care noi îl facem pentru tranziția la mobilitatea electrică și la transportul sustenabil în România. Credem cu tărie că, pentru o dezvoltare rapidă sunt necesare investiții considerabile pentru stimularea achizițiilor de vehicule comerciale electrice. De aceea, este esențial ca întreaga industrie și autoritățile să lucreze împreună pentru a pune în aplicare un plan de măsuri de sprijinire a transportatorilor. Ca și până acum, compania noastră își arată deschiderea de a colabora cu toate părțile interesate pentru conturarea unei viziuni sustenabile a transportului rutier de mărfuri”, a declarat Valeriu Zaharia, CEO Mercedes-Benz Trucks & Buses Romania.
În următoarea perioadă cele trei unități eActros vor fi oferite clienților companiei pentru a fi testate în operațiunile curente ale acestora, în diverse segmente de transport intern, precum distribuție de mărfuri în sectorul retail și FMCG sau servicii de curierat.
„Suntem conviși că avem cel mai performant camion electric de pe piață la momentul de față și suntem încrezători că acest lucru va fi confirmat și de companiile din România. Așteptăm cu interes primele evaluări din partea clienților nostri în urma utilizării lor. Urmează cea mai aglomerată perioadă din an în sectorul de distribuție și credem că beneficiarii serviciilor de transport vor valorifica prezența noilor camioane electrice în procesele lor de lucru”, a declarat Virgil Titirișcă, Sales Manager Trucks Mercedes-Benz Trucks & Buses Romania.
eActros 300/400 pregătite pentru aplicații diverse
Primul dintre cele trei unități demo eActros 300 a fost prevăzut cu o suprastructură cu prelată și obloane realizată de Kontex Oradea, iar în partea din spate camionul este prevăzut cu lift hidraulic cu sarcină de 1,5 tone, pentru a facilita descărcarea mărfurilor.
Partenerul Afi Car Utilaje a carosat a doua unitate eActros 300 cu box izolat Ferroplast ce oferă un volum interior util de 50.96 m3. Suprastructura este prevăzută cu traversă din oțel zincat, podea din tego antiderapant și hidrofug, respectiv izolație din poliuretan, iar în partea din spate a fost dotată cu oblon ridicător până la 1,5 tone.
Camionul electric pe trei axe eActros 400 a fost carosat cu box frigorific Kiesling și agreagat frigorific cu recorder de temperatură. Suprastructura beneficiază de scară de acces retractabilă și de un perete despărțitor COOL SLIDE, cu trei elemente de etanșare magnetică, a cărui poziție poate fi modificată prin glisarea pe șina de la nivelul acoperișului. Siguranța încărcăturii este asigurată de grinda de încărcare din aluminiu, cu inserții din otel, ce permite o forță maximă de 1000daN, precum și de celelalte șine de fixare din oțel inoxidabil.
Avantajele camionului eActros propulsat de motoare electrice
În „inima” tehnologică a modelului eActros se află sistemul de propulsie cu două motoare electrice integrate, împreună cu o transmisie cu două trepte. Ambele motoare asigură un confort impresionant la rulare și o dinamică excelentă a vehiculului. Datorită acționării electrice silențioase și fără emisii, camionul poate fi utilizat și pentru livrări pe timp de noapte, dar și pentru intrarea în interiorul orașelor cu interdicții pentru vehiculele diesel.
Pentru că Mercedes-Benz eActros este foarte silentios la drum, acesta a fost echipat cu un sistem extern de alertă acustică a vehiculelor (AVAS), inclus în configurația standard și în conformitate cu cerințele legale, ce avertizează utilizatorii vulnerabili ai drumurilor, cum ar fi pietonii sau bicicliștii, cu privire la camionul electric aflat în proximitatea lor. Sistemul este format din două difuzoare, conectate atât între ele, cât și la vehicul. În funcție de condițiile de conducere, sunt redate diferite sunete pentru deplasarea înainte și înapoi. Sunetul de deplasare înainte „simulează” un sunet silențios al ventilatorului, în timp ce în marșarier este emis un sunet intermitent format din două tonuri.
*Autonomia a fost determinată intern în condiții optime de transport, incluzând 3 pachete de baterii (pentru modelul eActros 300), respectiv 4 pachete de baterii (pentru eActros 400), în trafic urban moderat și la o temperatură externă de 20°C.
Sisteme de asistență pentru șoferi și a doua generație MirrorCam
Modelele eActros 300 și 400 sunt echipate cu a doua generație MirrorCam, disponibilă din aprilie 2022, ce îi oferă șoferului vizibilitate mai mare, în multe situații din traficul rutier, datorită brațelor mai scurte cu zece centimetri și a noilor parametri de imagine pentru o reprezentare și mai realistă a împrejurimilor. Astfel, culorile și luminozitatea sistemului de afișaje au fost armonizate pentru a reprezenta și mai precis zonele relevante pentru situația de conducere.
Sistemul MirrorCam îmbunătățit poate ajuta acum la gestionarea situațiilor precum depășiri, conducerea în condiții de vizibilitate slabă și întuneric, viraje și treceri prin spații înguste, mai sigur și fără stres.
Un alt element definitoriu de siguranță este cea de-a cincea generație de asistență activă la frânare (ABA 5) cu detectarea pietonilor. ABA 5 folosește o combinație de sisteme radar și camere, ce contribuie la prevenirea accidentelor rutiere. Fie că este vorba de un vehicul în față care frânează brusc, un obstacol staționar sau un pieton care traversează drumul, se apropie de camion, merge pe banda din față sau se oprește brusc speriat, șoferul este avertizat vizual și sonor. În situația în care conducătorul auto nu reacționează adecvat, ABA 5 poate iniția frânarea parțială la trei metri pe secundă (aproximativ 50 la sută din puterea maximă de frânare), ca măsură de siguranță. Dacă o coliziune este încă iminentă, ABA 5 poate efectua automat o frânare completă a vehiculului.
O altă componentă de siguranță este reprezentată de Sideguard Assist, ce poate interveni pentru a asista și avertiza șoferul, într-un proces în mai multe etape, în situația în care, în timpul virajelor la dreapta, sunt detectați pietoni sau bicicliști în unghiurile moarte ale vehiculului.
eConsulting pentru mobilitate electrică personalizată
Indiferent de tehnologia de propulsie, fiecare investiție într-un vehicul comercial trebuie să fie rentabilă pentru companiile de transport.
Pentru a ajuta companiile ce trec la electromobilitate, Mercedes-Benz Trucks a încorporat camionul eActros într-un ecosistem holistic, ce include servicii de consultanță pentru utilizarea eficientă a vehiculelor și optimizarea costului total de exploatare (TCO). În plus, o serie întreagă de aspecte ce țin de autocamioanele electrice trebuie clarificate, precum rutele destinate acestora, infrastructura de încărcare electrică, măsuri structurale și investiții pentru încărcarea în autobaze. Astfel, devine important pentru Mercedes-Benz Trucks să fie alături de clienți nu doar în momentul achiziției unui camion electric, ci pe toată perioadă procesului de electrificare a flotei.
Rutele existente sunt analizate pentru a determina profilul de utilizare și pentru a determina traseele ce pot fi parcurse cu autocamioane electrice. În plus față de electrificarea autobazei, toate aspectele legate de planificare, modalitățile de aplicare și implementare a infrastructurii de încărcare necesare, precum și de conectarea la rețea, fac parte din serviciul de eConsulting, personalizat în funcție de cerințele individuale ale clienților.
Misiunea Daimler Truck: transport cu amprentă de carbon zero până în 2050
Daimler Truck își propune să comercializeze doar vehicule noi neutre din punctul de vedere al emisiilor de CO2 la conducere („tank-to-wheel”) în Europa, Japonia și America de Nord până în 2039. Această misiune este susținută de o serie de proiecte deja lansate pe piață: FUSO a lansat producția de serie mică a autovehiculelor eCanter de primă generație în 2017; modelele electrice cu baterie Mercedes-Benz eCitaro, eActros și eEconic sunt în producție de serie din 2018, 2021 și, respectiv, 2022. În septembrie, a fost dezvăluit eActros LongHaul, camionul de mare tonaj cu baterie electrică, pentru transport pe distanțe lungi, cu autonomie de aproximativ 500 de kilometri, planificat pentru producția de serie în 2024.
În a doua jumătate a acestui deceniu, compania va adăuga, de asemenea, la gama sa de vehicule, camioane produse în serie cu propulsie pe bază de pile de combustie cu hidrogen. Primele prototipuri ale autovehiculelor Mercedes-Benz GenH2 sunt deja supuse unor teste intensive, atât pe pista de testare internă, cât și pe drumurile publice. Obiectivul de dezvoltare este o autonomie de până la 1.000 de kilometri și chiar mai mult. Acest lucru face ca autovehiculul să fie potrivit pentru operațiuni deosebit de flexibile și solicitante, în special în segmentul de transport de mare tonaj, pe distanțe lungi.
Comentați?