Daimler Buses a prezentat primul său autobuz interurban complet electric, Mercedes-Benz eIntouro, sub forma unui prototip aproape de producția în serie. Astfel, producătorul face un pas înainte în electrificarea transportului public local între zonele urbane și rurale.
Noul model al Daimler Buses, Mercedes-Benz eIntouro, va oferi o autonomie de până la 500 kilometri, fiind astfel potrivit pentru distanțe mai lungi și viteze medii mai mari – de exemplu, pe drumuri naționale – comparativ cu un autobuz electric urban. Autobuzul este echipat cu aceeași tehnologie de baterii LFP (litiu-fosfat de fier) ca și camionul Mercedes-Benz eActros 600 pentru transport pe distanțe lungi. Această strategie de utilizare a pieselor comune este urmărită de Daimler Buses împreună cu compania mamă Daimler Truck, cu scopul de a întări profitabilitatea.
Clienții vor putea comanda noul autobuz interurban electric la începutul anului 2025, iar premiera mondială a vehiculului de serie este programată pentru târgul “Busworld” de la Bruxelles, în octombrie 2025. Primele livrări către clienți sunt planificate pentru 2026. Anunțul a fost făcut în cadrul evenimentului “Daimler Buses eMobility Days”, desfășurat pe parcursul mai multor zile la Berlin, centrat pe mobilitatea electrică.
Alte inovații prezentate de Daimler Buses
- Noua generație de baterii NMC4 (nichel-mangan-cobalt), cu densitate energetică mai mare, va fi disponibilă pentru toate modelele eCitaro din 2026.
- Clienții pot opera acum autobuzul electric Mercedes-Benz eCitaro cu celule de combustibil exclusiv pe bază de hidrogen, utilizând un nou mod de operare. Astfel, vehiculul poate funcționa complet independent de infrastructura electrică de încărcare.
- Cererea pentru proiecte integrate de modernizare a depourilor este în creștere: doar în 2024, compania a primit aproximativ 20 de noi proiecte împreună cu experții de la subsidiara Daimler Buses Solutions GmbH.
Declarațiile lui Till Oberwörder, CEO Daimler Buses
„Electrificăm segmentul important al transportului de pasageri între centrele urbane și regiunile rurale cu noul nostru autobuz interurban Mercedes-Benz eIntouro. Acesta este următorul pas în transformarea către utilizarea pe scară largă a autobuzelor neutre din punct de vedere al emisiilor de CO2. Autobuzul nostru urban eCitaro este în producție de serie din 2018 și, împreună cu clienții noștri, a introdus propulsia electrică în transportul public din numeroase orașe. Suntem convinși că această poveste de succes va continua și în segmentul interurban.”
El adaugă: „La fel ca eCitaro, clienții vor încărca în principal eIntouro seara, la depou. Totuși, eIntouro poate fi utilizat și pentru excursii și călătorii scurte, cu condiția să existe suficiente stații de încărcare disponibile în zone precum puncte turistice, facilități sportive sau parcuri de distracții. Infrastructura va trebui să fie dezvoltată mai rapid. Facem un apel către factorii de decizie și toți cei implicați în acest proces.”
Mercedes-Benz eIntouro: Specificații și arhitectură
eIntouro va fi disponibil opțional cu unul sau două pachete de baterii, fiecare având o capacitate nominală de 207 kWh. Acest lucru îl face potrivit nu doar pentru rute interurbane tradiționale, ci și pentru excursii scurte, transporturi de navetă sau servicii de transport școlar. Cele două pachete de baterii pot fi încărcate complet la o putere de până la 300 kW în doar 90 de minute, iar pentru un singur pachet, încărcarea durează doar 70 de minute. Tehnologia LFP permite utilizarea a peste 95% din capacitatea instalată, cu o durată de viață a bateriilor de până la 15 ani, în funcție de aplicație.
Autobuzul eIntouro este disponibil în două variante, având o lungime cuprinsă între 12,18 metri și 13,09 metri, și poate transporta între 50 și 63 de pasageri, la fel ca varianta sa cu motor diesel.
Daimler Buses introduce și o nouă arhitectură electronică cu acest model. Aceasta permite actualizări software prin OTA (over-the-air), fără a fi necesare vizite în service. Această tehnologie va reduce timpii de inactivitate și va îmbunătăți disponibilitatea vehiculelor.
Baterii NMC4 pentru autobuzele electrice urbane
Noua generație de baterii NMC4 oferă o densitate energetică cu 6% mai mare față de generația anterioară (NMC3), permițând o autonomie mai mare. Autobuzul complet electric eCitaro va atinge o autonomie de 500 kilometri cu aceste baterii, iar varianta eCitaro fuel cell va putea atinge 700 kilometri.
Autobuz eCitaro fuel cell cu hidrogen ca sursă principală de energie
Prin utilizarea exclusivă a hidrogenului, eCitaro fuel cell elimină necesitatea încărcării bateriei prin rețeaua electrică. În funcție de generația bateriei, se pot atinge autonomii de până la 480 kilometri. Acest mod de operare oferă o alternativă atractivă pentru operatorii de transport care preferă hidrogenul verde.
Transformări la nivelul depourilor
Daimler Buses sprijină clienții cu soluții integrate, de la vehicule electrice configurate individual, la infrastructură completă pentru depouri. Din 2024, compania a realizat aproximativ 40 de proiecte pentru transformări la cheie ale depourilor.
Planul de electrificare Daimler Buses
Daimler Buses urmează o strategie duală, bazată atât pe tehnologia electrică, cât și pe cea cu hidrogen. Planurile includ:
- Extinderea portofoliului de autobuze urbane și interurbane complet electrice până în 2030.
- Introducerea autobuzelor electrice de turism până la sfârșitul deceniului.
- Vânzarea exclusivă de vehicule neutre din punct de vedere al emisiilor de CO2 în Europa până în 2039.
- Subsidiara Daimler Buses Solutions GmbH, lansată în iunie 2023, joacă un rol-cheie în proiectarea și dezvoltarea infrastructurii electrice și pe bază de hidrogen.
Comentați?