MAN Truck & Bus și ABB raportează progrese suplimentare în validarea sistemului de încărcare MCS megawatt. Printre punctele culminante ale testelor finalizate recent se numără un proces de încărcare reușit de la o baterie aproape goală de 480 kWh până la un nivel de încărcare de 90% în 36 de minute.
MAN Truck & Bus și ABB E-mobility colaborează de ceva vreme la teste de încărcare MCS. Ambele părți au semnat un acord de cooperare la începutul anului 2024. Acum, partenerii au de împărtășit noi rezultate ale testelor. Pe parcursul a trei zile, partenerii au testat comunicarea dintre sistem și dispozitiv și Transport Layer Security (TLS), au măsurat puterea și ondulația curentului și au analizat scenarii pentru terminarea proceselor de încărcare și opririle de urgență.
„Fiecare dintre aceste categorii este esențială pentru a asigura interoperabilitatea, fiabilitatea și siguranța viitoarelor sesiuni de încărcare între camion și infrastructura de încărcare”, subliniază ABB într-un comunicat. Partenerii raportează că punctul culminant al zilelor de testare a fost fereastra de încărcare menționată anterior, de doar 36 de minute, pentru încărcarea unei baterii de camion de 480 kWh de la 2 la 90%. În plus, suportul pentru o sesiune de încărcare mai lungă, cu o intensitate constantă de 1.000 de amperi (la o putere maximă de 740 kW), a fost un succes. Și: testele de urgență au demonstrat că curentul scade de la 1.000 la zero amperi în mai puțin de 3 milisecunde.
Încărcarea neîntreruptă, obiectiv pentru MCS de la MAN și ABB
Încărcarea neîntreruptă este, de asemenea, unul dintre obiectivele celor doi. De aceea, MAN și ABB au efectuat un proces de încărcare MCS de trei ore și jumătate pentru a testa stabilitatea platformei MCS. Acest proces lung de încărcare cu curent ridicat a avut loc „fără întrerupere”, așa cum se numește, temperatura PIN-ului nedepășind niciodată 55 de grade Celsius și rămânând astfel mult sub limita standard de 90 de grade Celsius.
Christopher Thompson, directorul de marketing pentru produse și portofoliu la ABB E-mobility, este foarte mulțumit de rezultate. „Pe măsură ce ne îndreptăm spre o implementare la scară mai largă a camioanelor electrice, aceste teste nu se referă doar la validare”, a subliniat el. „Sunt despre construirea încrederii: încrederea că un camion se va încărca eficient, în siguranță și fără pierderi de timp. În testul nostru, camionul MAN s-a încărcat de la 2% la 90% din nivelul de încărcare în doar 36 de minute, la aproape 750 kW – exact ceea ce vor avea nevoie flotele pe șosea.”
Marcel Hessel, responsabil pentru sistemele și componentele de încărcare la MAN Truck & Bus, a adăugat: „Pentru clienții noștri, timpul de nefuncționare nu este o opțiune. Testul respectiv a dovedit că tehnologia MCS este pregătită să ofere performanța necesară – și, de asemenea, să îndeplinească angajamentul nostru comun față de cele mai înalte standarde de siguranță.”
Teste pentru încărcare cu comunicare bazată pe Ethernet
Chiar în primăvara aceasta, MAN și ABB au anunțat că au testat pentru prima dată încărcarea în megawați cu comunicare bazată pe Ethernet, așa cum este planificat și pentru încărcarea MCS în viitor. Testele și experimentele anterioare de încărcare în domeniul megawaților s-au bazat adesea pe metodele de comunicare utilizate pentru încărcarea CCS. Comunicarea bazată pe Ethernet este reglementată de standardul ISO 15118-20 și de standardul ISO 15118-10, publicat recent. Ambele standarde definesc protocolul de comunicare utilizat pentru încărcarea MCS. Testele au fost efectuate la MAN din München, utilizând o stație de încărcare demonstrativă, un dispozitiv de pre-producție bazat pe platforma Terra a ABB.
Cei doi demonstraseră anterior public pentru prima dată încărcarea la megawați, în martie 2024. Un camion electric MAN a fost încărcat la o stație de încărcare prototip de la ABB cu 700 de kilowați și 1.000 de amperi – deși încă folosind comunicarea CCS. La acea vreme, producătorul de vehicule comerciale a declarat că timpul de încărcare a bateriei, de la 10 la 80%, era „de aproximativ o jumătate de oră”. Specialiștii elvețieni în încărcare lucrează, de asemenea, cu producătorul Scania, care, la fel ca MAN, aparține Grupului Traton, la încărcarea MCS. Scopul cooperării este de a evita problemele pentru primii utilizatori ai camioanelor compatibile cu MCS. În acest context, testele de software și de interoperabilitate cu vehiculele și stațiile de încărcare au scopul de a identifica și rectifica potențialele erori, astfel încât o infrastructură fiabilă să fie disponibilă într-un stadiu incipient.
Sistemul de încărcare Megawatt este conceput pentru o tensiune de încărcare de până la 1.250 de volți și un curent de până la 3.000 de amperi. Aceasta corespunde teoretic unei capacități de încărcare de până la 3,75 megawați. Și spre deosebire de mașinile electrice, poziția portului de încărcare la vehiculele MCS este standardizată. Portul de încărcare este situat pe partea stângă a vehiculului, între doi și 4,80 metri în spatele barei de protecție. Ar trebui să fie aproximativ la înălțimea șoldurilor. Această poziție uniformă are scopul de a simplifica construcția parcurilor de încărcare.
ABB E-mobility și MAN au demonstrat până acum în mai multe rânduri o putere de încărcare de 700 până la 750 kW. „Odată cu finalizarea standardului MCS, vor fi deja posibile capacități de încărcare de peste un megawatt”, a anunțat recent sediul central MAN. În ceea ce privește testele de interoperabilitate, ambele părți declară că au validat deja sesiuni de încărcare pe termen lung cu o putere continuă de 1,2 MW la uzina MAN din München.
Procesul internațional de standardizare pentru sistemul de încărcare Megawatt este așteptat să fie finalizat în curând. ABB E-mobility și MAN participă la acest proces prin intermediul asociației industriale internaționale CharIN.
Comentați?