E.ON testează un nou sistem de rezervare pentru stațiile de încărcare pentru camioane electrice. Platforma permite planificarea opririlor de încărcare și rezervarea în avans a punctelor de încărcare, inițial în locații individuale, urmând o implementare pe scară mai largă.
Este clar că camioanele electrice cu baterii trebuie încărcate. Cei care au propriile puncte de încărcare la depozitul lor pot utiliza camioane electrice pentru numeroase rute din transportul de distribuție în jurul propriei locații. Cu toate acestea, pentru distanțe mai lungi sau chiar rute flexibile, sunt necesare opriri intermediare pentru încărcare pe parcurs. E.ON a înființat deja mai multe parcuri de încărcare cu locuri de parcare compatibile cu camioanele în acest scop, de exemplu, în cooperare cu MAN.
Cu toate acestea, experiența companiei energetice de până acum arată că nu doar disponibilitatea stațiilor de încărcare pentru camioane electrice este importantă, ci și planificarea și fiabilitatea opririlor de încărcare rămân o provocare cheie pentru companiile de transport și șoferi.
E.ON mizează pe sistemul de rezervare
„Comenzile și timpii de livrare sunt programați strict în logistică, astfel încât vehiculele nu ar trebui să stea nemișcate mai mult decât este necesar. Sistemul nostru de rezervare este conceput pentru a rezolva exact această provocare”, spune Arjan van der Eijk, director general la E.ON Drive Infrastructure.
„Prin rezervarea în avans a punctelor de încărcare, ne asigurăm că camioanele electrice nu vor trebui să aștepte o stație de încărcare gratuită în viitor – în același timp, le permitem șoferilor să încarce în timpul pauzelor de odihnă legale. Prin aplicația noastră, dorim să facilităm operatorilor de flote să înceapă să utilizeze transportul rutier electric de mărfuri și să avansăm în mod durabil tranziția mobilității în acest domeniu relevant.”
Cum funcționează
Opririle de încărcare pot fi planificate înainte sau în timpul turului, chiar de către șofer sau de către angajații departamentului de dispecerat al companiei de logistică. O aplicație web (mobilă sau computer) poate fi utilizată pentru a selecta ora de începere planificată pentru încărcare, iar sistemul calculează apoi automat o toleranță de 15 minute. „Stația de încărcare este blocată exclusiv în timpul ferestrei de rezervare și este disponibilă doar persoanei care a făcut rezervarea. La sosire, șoferul deblochează stația de încărcare în aplicația web de rezervare”, explică E.ON.
Rezervarea este blocată doar pentru intervalul de 15 minute. Dacă o stație de încărcare rezervată nu este utilizată, rezervarea expiră după perioada de grație, astfel încât să poată fi pusă la dispoziția altor clienți. Dacă sosirea este întârziată din cauza aglomerației sau a altor evenimente, oprirea de încărcare poate fi reprogramată cu preaviz scurt, cu un nou interval de 15 minute. Același lucru este valabil și dacă întregul traseu se schimbă și se vizitează o altă locație.
Sistem lansat inițial în locații individuale
Ca parte a proiectului pilot, sistemul va fi lansat inițial în locații individuale. Primele stații de încărcare rezervabile sunt situate la Centrul de Service MAN din Karlsfeld (lângă München, aproape de autostrada A99), unde E.ON a instalat patru hiperîncărcătoare Alpitronic HYC400. „Vor urma și alte locații”, spune E.ON, dar nu oferă încă nume. Scopul inițial este de a acumula experiență cu sistemul, alături de companiile de transport ca utilizatori de testare, și de a-l adapta, dacă este necesar, înainte de o implementare pe scară mai largă. Viziunea declarată a companiei energetice este un sistem cuprinzător de rezervare pentru stațiile de încărcare pentru camioane electrice.
Sistemul de rezervare pentru camioane este testat în paralel cu operațiunea pilot, ca parte a unui proiect de coinovare la centrul de start-up UnternehmerTUM de la Universitatea Tehnică din München, în colaborare cu alți parteneri din industrie. „În cooperare cu UnternehmerTUM, obiectivul principal este de a promova integrarea unor parteneri și soluții suplimentare prin intermediul unor interfețe tehnice”, a declarat Lioudmila Simon, vicepreședinte E-Mobility Innovation la E.ON Group Innovation. „Scopul este de a dezvolta în comun un sistem de rezervare deschis și scalabil, care va include în cele din urmă un număr mare de operatori de puncte de încărcare din sectorul camioanelor, pentru a oferi servicii complete de rezervare pentru șoferii de camioane electrice.”
Totuși, încărcătoarele de camioane nu sunt primul proiect în care E.ON a abordat ideea unei funcții de rezervare. În 2023, grupul a testat o soluție pentru mașini electrice numită ChargeQ pentru angajații companiei, care le-a permis să își folosească smartphone-urile pentru a se adăuga pe o listă de așteptare digitală pentru un punct de încărcare. Sistemul s-a dovedit a fi atât de eficient încât ChargeQ a fost încorporat într-un proiect de consorțiu mai amplu pentru încărcarea publică în decembrie 2024.
Comentați?