Producătorul chinez de autobuze Yutong își intensifică prezența europeană cu o strategie cuprinzătoare pe cinci ani, bazată pe localizare, orientare către client și dezvoltare ecologică.
Cu baze solide în țările nordice și Marea Britanie și ambiții noi în Germania și Europa de Sud, Yutong se poziționează ca un partener pe termen lung în tranziția Europei către transportul public cu emisii zero.
Yutong, un producător chinez de top de autobuze electrice, și-a consolidat prezența în Europa, devenind un jucător cheie în trecerea regiunii către mobilitatea durabilă. În 2022, Yutong a fost lider pe piața europeană de autobuze electrice cu 479 de înmatriculări, asigurându-și o cotă de 11,5% și depășind mărci europene consacrate, inclusiv Mercedes-Benz și Volvo. Potrivit Sustainable Bus, acest impuls a continuat și în 2024, Yutong aproape dublându-și livrările la 1.092 de autobuze electrice, comparativ cu 483 în 2023. Această creștere a ridicat cota europeană a companiei la 14%, subliniind ascensiunea sa rapidă.
Imaginea din China oferă o perspectivă ușor diferită. Conform portalului China Bus, BYD a exportat anul trecut cel mai mare număr de autobuze NEV, expediind 3.582 de unități în străinătate și devenind singurul producător care a depășit pragul de 3.000. Yutong s-a clasat pe locul al doilea cu 2.700 de vehicule, urmată de Higer Bus cu 1.897 de unități. Chiar și așa, Yutong a înregistrat o creștere de 84,5% a vânzărilor în străinătate în 2024 – un semn clar al accelerării acoperirii globale.
Cu toate acestea, putem spune cu siguranță că Yutong se numără printre cei mai bine vânduți producători chinezi de autobuze electrice din Europa.
Accentul nu se pune pe o singură piață
Compania își propune să crească: Foaia sa de parcurs pune accent pe inovația durabilă, operațiunile localizate și soluțiile orientate către client. Aceasta include extinderea matricei de produse pentru a respecta standardele europene, consolidarea parteneriatelor locale și sporirea asistenței post-vânzare.
Jack Li, CEO al Yutong Central and Northern Europe, a declarat pentru electrive că, în următorii cinci ani, Yutong intenționează să își aprofundeze afacerea cu autobuze cu energie nouă în Europa. El a explicat că firma va adera la o abordare orientată către client, va accelera localizarea și va promova obiectivele sale de dezvoltare ecologică și durabilă. Li a subliniat, de asemenea, că Yutong „nu se concentrează pe o singură piață, ci pe modul de a construi o rețea europeană cuprinzătoare și flexibilă prin inovație continuă, servicii fiabile și parteneriate pe termen lung pentru a sprijini tranziția sistemului de transport local către energie nouă și transformare verde”.
Yutong identifică trei provocări cheie în Europa: alinierea reglementărilor, încrederea clienților și localizarea. Li a subliniat că sistemul de reglementare european este riguros, cu cerințe stricte privind siguranța vehiculelor, protecția mediului și certificare. Pentru a aborda acest lucru, compania și-a intensificat eforturile de cercetare și dezvoltare și de conformitate.
Construirea încrederii clienților este la fel de importantă. Li a remarcat că clienții europeni fac alegeri raționale, prioritizând performanța operațională pe termen lung și calitatea serviciilor. Pentru a îndeplini aceste așteptări, Yutong pune accent pe datele operaționale de la flotele deja în funcțiune. Consolidarea capacităților locale este un alt pilon strategic. În Franța, Yutong a deschis un depozit central de 4.600 m², care deține peste 45.000 de piese de schimb pentru 13 țări învecinate, ceea ce, potrivit lui Li, asigură un serviciu prompt și fiabil. Echipele localizate oferă, de asemenea, răspunsuri mai rapide și o implicare mai strânsă cu clienții.
O gamă extinsă
O scurtă digresiune tehnică. Gama europeană a Yutong cuprinde modele de la șapte la 18 metri. Modelul său emblematic, E18Pro, este un autobuz articulat cu spațiu pentru 160 de pasageri, un design cu podea joasă și o baterie de 563 kWh. U18, un alt model de 18 metri, transportă 120 de pasageri și vine cu un pachet mai mare de 621 kWh. La capătul mai mic, E7S, de 7 metri, are o capacitate de până la 30 de persoane și este echipat cu o baterie de 134 kWh.
Portofoliul a fost recent extins cu autobuzul interurban electric IC12E, lansat în mai multe orașe europene și remarcat de Yutong, precum și recunoscut de clienți și presa din industrie. Acest model dispune de o baterie de înaltă densitate de 399,92 kWh ca dotare standard, cu un pachet opțional de 465,99 kWh pentru autonomii de până la 610 kilometri.
Mai mult, autobuzul electric supraetajat U12DD al producătorului a primit recent o actualizare. Autobuzul electric are doisprezece metri lungime și un design cu trei uși și două scări. Oferă spațiu pentru până la 120 de pasageri și se mândrește cu o autonomie mare de până la 670 de kilometri datorită bateriei sale de 621 kWh. Încărcarea cu două pistoale, conform standardelor UE, cu o putere maximă de 350 kW, ar trebui să permită o încărcare completă în aproximativ două ore.
Este vehiculul emblematic al Yutong pentru piețele internaționale, iar compania vede un mare potențial în străinătate, în special pentru piața din Marea Britanie. Cu toate acestea, va fi lansat mai întâi în Singapore.
Regatul Unit: parteneriat de un deceniu
Regatul Unit a fost o piață prioritară pentru Yutong timp de mai bine de un deceniu, potrivit lui Herbert He, director general pentru Regatul Unit. Acest lucru nu este o surpriză, deoarece este și cea mai mare piață pentru autobuze electrice din Europa. Yutong a vândut acolo peste 2.000 de autobuze – aproape jumătate dintre acestea fiind complet electrice. Doar în septembrie , operatorul de transport public scoțian McGill’s a pus în funcțiune 30 de autobuze electrice etajate Yutong E12 sub marca sa Midland Bluebird, în timp ce Kinchbus, cu sediul în Leicestershire, a plasat o comandă pentru 21 de autobuze Yutong cu un singur etaj în luna mai.
„În Regatul Unit, nu numai că furnizăm vehicule, dar ne concentrăm și pe o colaborare aprofundată cu municipalitățile locale, autoritățile de transport public și operatorii majori”, a explicat el. „Împreună cu partenerii noștri, participăm activ la comunicările cu autoritățile și operatorii de transport pentru a promova împreună operațiunile pilot și a sprijini dezvoltarea durabilă a transportului ecologic.”
Acest succes a dus la crearea unui autobuz electric supraetajat, conceput special pentru Londra și dezvoltat în conformitate cu cerințele Transport for London, spune producătorul chinez. Testele sunt în curs de desfășurare pe poligonul de testare Millbrook UTAC. „Acest efort local nu numai că demonstrează angajamentul nostru de a promova tranziția verde a transportului public urban în Regatul Unit, dar asigură și că piețele rurale și regionale pot obține, de asemenea, soluții stabile și fiabile cu emisii zero”, a concluzionat managerul Yutong.
Yutong a construit, de asemenea, o rețea națională de service și piese de schimb în Regatul Unit, oferind instruire pentru vehicule electrice aprobată de IMI pentru șoferi și tehnicieni. El a subliniat că acest lucru nu numai că asigură fiabilitatea vehiculului pe tot parcursul ciclului lor de viață, dar reflectă și angajamentul pe termen lung al Yutong față de piața din Regatul Unit.
Activă și pe alte piețe europene
Yutong este activă și pe alte piețe europene, cum ar fi Grecia, Olanda, Polonia și Germania. Cu toate acestea, „Germania este una dintre cele mai solicitante din punct de vedere tehnologic și extrem de competitive piețe din Europa, cu cerințe extrem de ridicate pentru lanțurile de aprovizionare locale și sistemele de certificare”, a declarat Ivan Liu, director general pentru Polonia la Yutong.
Compania face progrese în ceea ce privește certificările TÜV, adaptează vehiculele pentru operatorii germani și evaluează strategiile de localizare. Liu a menționat că clienții germani se așteaptă la o reacție rapidă la service, disponibilitate a pieselor și un suport solid pentru întreținere pe termen lung. Pentru a satisface aceste cerințe, Yutong intenționează să înființeze un sistem local de depozitare, să construiască parteneriate cu furnizori de servicii tehnice și să lanseze platforma digitală Link+, care va permite monitorizarea defecțiunilor, urmărirea consumului de energie și întreținerea preventivă.
Cu toate acestea, în clasamentul producătorilor, Yutong și-a menținut poziția de lider pe piață la jumătatea anului în Germania: 852 de înmatriculări în Europa au fost pentru marca chineză, ceea ce corespunde unei cote de 16% din piața europeană a vehiculelor electrice (BEV). MAN s-a clasat pe locul al doilea (708 unități, +60% față de anul precedent), cu o cotă de piață de 13,3%, urmată de Daimler Buses cu 682 de autobuze BEV și o cotă de 12,8%.
„Avem un mare respect pentru standardele înalte ale pieței germane, care reprezintă nu doar o provocare, ci și un stimulent pentru întreprinderile producătoare”, a spus el, adăugând că Yutong speră să „câștige recunoaștere pe piața germană cu produse și servicii cu adevărat de înaltă calitate”.
Adăugarea camioanelor electrice la mix
Yutong a lansat recent și un camion electric de dimensiuni mici în Regatul Unit. Yutong TE7 (inițial numit T75e când a fost introdus pentru prima dată la începutul anului) este disponibil cu două dimensiuni de baterie, și anume 100 sau 132 kWh, și o autonomie de până la 290 km. Este distribuit în Regatul Unit și Irlanda de către partenerul de lungă durată al Yutong, Pelican, care își propune să vândă aproximativ 250 de unități până la sfârșitul anului.
Bateria menționată anterior este furnizată de CATL, în timp ce sistemul de propulsie electrică oferă o putere maximă de 100 sau 200 kW, în funcție de variantă. Capacitatea de încărcare în curent continuu este de 120 kW, ceea ce înseamnă că vehiculul poate fi încărcat de la 20 la 80% în aproximativ 35 de minute.
Compania chineză nu este primul producător de autobuze care se aventurează în afacerea cu camioane. Concurentul britanic Wrightbus a anunțat cam în aceeași perioadă că va lansa un camion electric. Un motiv ar putea fi faptul că piața autobuzelor, în special în Marea Britanie, este extrem de competitivă. Cu toate acestea, există mai mult loc de creștere în sectorul logisticii.
Rămâne de văzut dacă TE7 poate imita succesul autobuzelor electrice Yutong în Regatul Unit – și, eventual, în întreaga Europă.





Comentați?