Compania de transport public OASA din Atena înlocuiește 130 de troleibuze electrice cu 100 de autobuze electrice noi. Liniile aeriene ale troleibuzelor ar trebui să fie complet eliminate până în 2027, când vor fi introduse toate autobuzele electrice noi.
Troleibuzele transportă persoane în Atena cel puțin din 1949 și, conform unor relatări, posibil chiar și din 1929. Deși vehiculele au fost modernizate de atunci, majoritatea au o vechime de douăzeci de ani. Potrivit publicației Greek Reporter, ineficiențele mecanice legate de vechime înseamnă că kilometrii parcurși efectiv de troleibuze sunt cu 75% mai mici decât performanța așteptată în funcție de dimensiunea și capacitatea flotei.
Autobuze electrice în locul troleibuzelor
În 2020, Atena și Salonic au anunțat că au în vedere extinderea flotelor lor cu 1.300 de autobuze – majoritatea electrice. Un total de 250 de versiuni electrice de la producătorul chinez Yutong au intrat în funcțiune în ambele orașe anul trecut. În februarie 2025, Ministerul Infrastructurii și Transporturilor din Grecia a lansat o licitație internațională pentru achiziționarea altor 125 de unități. Acestea, toate modele de 12 metri, vor fi incluse în programul actual de achiziționare a 950 de autobuze noi cu tehnologie ecologică până în 2025.
Prim-ministrul grec Kyriakos Mitsotakis a vizitat Depoul de Autobuze (OSY) din Atena, declarând: „Deja 250 de autobuze sunt operaționale, inclusiv 140 în Atena și 110 în Salonic, urmând să mai fie disponibile”. Referindu-se la autobuzele Yutong menționate mai sus și la cele deja achiziționate, el a spus apoi că 900 de autobuze noi vor circula în Atena până la sfârșitul anului 2025.
Ceea ce nu este încă clar este de unde au fost comandate aceste autobuze și dacă sunt pur electrice sau produc și unele emisii cu motoare hibride. Mitsotakis a subliniat însă că introducerea noilor autobuze este finanțată prin Fondul European de Redresare, menționând că acest lucru trebuie să reflecte o gestionare responsabilă a resurselor.
Întrucât troleibuzele actuale ale transportului public au fost dependente de liniile aeriene, operatorului de transport public i-a fost dificil să modifice rutele din cauza șantierelor sau a altor blocaje. Se așteaptă ca noile autobuze electrice să îmbunătățească semnificativ fiabilitatea serviciilor de transport public din Atena, oferind o fiabilitate și o flexibilitate sporite.
Comentați?