Advertisement

transportul rutier
Home Camioane Transportul rutier de mărfuri din Europa se confruntă cu un trafic neuniform
CamioaneNoutatiRutierTransportatori

Transportul rutier de mărfuri din Europa se confruntă cu un trafic neuniform

30

Piața rutieră de mărfuri din Europa, în octombrie 2025, dă semne de redresare prudentă, deși rămâne fragilă. Cererea este slabă, dar se stabilizează, capacitatea este limitată, dar inegală, iar decalajul dintre tarifele spot și cele contractuale se reduce. Volumele de mărfuri încep să crească în industria prelucrătoare, în timp ce traficul legat de comerțul cu amănuntul continuă să fie în urmă.

”Cererea europeană pare să-și revină, în special în sectorul prelucrător, în timp ce cererea consumatorilor este încă destul de scăzută”, a declarat Michael Clover, șeful departamentului de dezvoltare comercială de la Transport Intelligence (Ti).

Indicul de referință Upply-Ti-IRU arată o apropiere constantă a indicilor contractuali și spot (ambii în jurul valorii de 132 în trimestrul 2 din 2025), evidențiind modul în care expeditorii și transportatorii navighează printr-un echilibru delicat.

„Convergența tarifelor spot și a celor contractuale reflectă echilibrul fragil de pe piața europeană a transportului rutier de mărfuri”, a explicat Thomas Larrieu, CEO al Upply .

Totuși, experiențele diferă în funcție de regiune și rută. La Girteka, numărul solicitărilor de transport de mărfuri la fața locului a crescut considerabil.

„Cel mai clar indicator este volumul cererilor spot primite de transportatori. În prezent, numărul acestora este aproape dublu față de aceeași perioadă a anului trecut”, a declarat Tomas Šilinikas, directorul regional de vânzări și prețuri al Girteka. „Acest lucru ne spune că cererea este în creștere, lucru confirmat și de creșterea prețurilor transporturilor spot… În același timp, observăm că clienții noștri contractuali mențin volume mari de transport.”

Numărul de vehicule grele înmatriculate, creștere modestă. Lipsa cronică de șoferi rămâne

În întreaga UE, numărul de vehicule grele înmatriculate a crescut doar modest, în timp ce o lipsă cronică de șoferi, estimată de IRU la peste 420.000 de locuri de muncă vacante, continuă să suprasoliciteze capacitatea. Girteka spune că funcționează în prezent „la capacitate aproape maximă”.

Anumiți expeditori au raportat zone cu supracapacitate pe anumite rute. De exemplu, Scan Global Logistics, în raportul său financiar din trimestrul 1 2025, a menționat: „Pentru primul trimestru al anului 2025, veniturile pentru divizia de drumuri au scăzut cu 12% față de primul trimestru al anului 2024”, adăugând că „profitabilitatea din divizia de drumuri a continuat să se confrunte cu provocări în ceea ce privește eficiența, din cauza impactului capacității excedentare asupra utilizării și a exercitat presiuni asupra câștigurilor.”

La Dachser , directorul general Burkhard Eling a subliniat presiunile economice mai ample: „Costurile ridicate, producția industrială slabă și scăderea consumului personal au avut, de asemenea, un impact asupra afacerii noastre”.

În ciuda pieței slabe, expeditorii continuă să investească în tehnologie și eficiență. Hellmann Worldwide Logistics a încheiat recent un parteneriat cu Trans.eu pentru a consolida managementul digital al mărfurilor, în special în Europa de Est.

„Suntem încântați să avem Trans.eu ca partener alături de noi, deschizând noi oportunități digitale în managementul transportatorilor… Suntem convinși că acest lucru va genera un nou impuls pentru dispecerizarea noastră și pentru colaborarea atât cu transportatorii existenți, cât și cu cei noi”, a declarat Andreas Bertolino, directorul Hellmann pentru regiunea de Vest a Europei, dedicată încărcărilor rutiere directe.

Perspective pentru ultimul trimestru al anului

Intrând în ultimul trimestru al anului 2025, percepția este prudentă, dar stabilă. Reaprovizionarea producătorilor susține unele piețe, dar fluxurile de bunuri de consum sunt încă sub nivelurile de dinainte de 2023. De exemplu, în octombrie 2025, producătorii auto germani, inclusiv Volkswagen, s-au confruntat cu provocări din cauza cererii slabe de vehicule electrice (EV). Volkswagen a anunțat opriri temporare ale producției la fabricile sale din Zwickau și Emden, fabrica din Zwickau încetând operațiunile timp de o săptămână începând cu 6 octombrie din cauza cererii insuficiente pentru Audi Q4 e-tron.

În septembrie 2025, percepția consumatorilor în mai multe economii europene cheie a reflectat o perspectivă prudentă, semnalând că gospodăriile rămân precaute în ceea ce privește cheltuielile pentru articole neesențiale.

Conform rapoartelor de piață, în Franța, indicele de încredere a consumatorilor a scăzut la -19, cea mai scăzută valoare din ultimul an, subliniind o prudență sporită în rândul consumatorilor, care au analizat presiunile inflaționiste, costurile energiei și incertitudinea economică. Performanța comerțului cu amănuntul a coroborat acest sentiment; creșterea vânzărilor cu amănuntul a încetinit la doar 0,5% în primul trimestru al anului 2025, indicând faptul că gospodăriile franceze își limitau cheltuielile discreționare, în special pe categorii precum electronice, îmbrăcăminte și bunuri de lux.

Spania a prezentat o imagine puțin mai mixtă. Economia țării a crescut cu 0,8% în trimestrul 2 din 2025, marcând cea mai puternică creștere trimestrială din ultimul an și fiind determinată în mare măsură de cererea internă. Cu toate acestea, încrederea consumatorilor a rămas prudentă, indicele de încredere al consumatorilor GfK scăzând la -19 în septembrie. Acest contrast dintre creșterea macroeconomică și percepția consumatorilor sugerează că, deși gospodăriile continuă să participe la activități economice esențiale, disponibilitatea lor de a cheltui pe bunuri neesențiale rămâne limitată. Sectorul de retail din Spania a cunoscut, de asemenea, dificultăți sporite în al treilea trimestru al anului 2025, reflectând dificultăți în menținerea marjelor și a rotirii stocurilor pe fondul unui comportament prudent al consumatorilor.

Mediul economic al Italiei în trimestrul 2 din 2025 a prezentat semne de tensiune, economia contractându-se cu 0,1% din cauza exporturilor mai slabe și a presiunilor structurale continue. Încrederea consumatorilor a crescut ușor în septembrie, ajungând la 96,8%, dar această îmbunătățire a fost fragilă, deoarece gospodăriile au rămas sensibile la incertitudinile comerciale și la climatul economic general. Cheltuielile cu bunuri discreționare au continuat să fie în urmă, iar comercianții cu amănuntul s-au confruntat cu dificultăți în reaprovizionarea stocurilor pentru categorii precum electronice, modă și articole de uz casnic.

După cum a rezumat Larrieu de la Upply, „În ciuda primelor semne de redresare, cererea rămâne moderată, iar presiunea asupra pieței spot este, prin urmare, scăzută.”

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

PostNord
CamioaneNoutati

PostNord își extinde parteneriatul cu Einride

Serviciul poștal nordic PostNord și compania de transport de mărfuri electrice Einride...

eTGX
CamioaneNoutati

Fratelli Foppiani primește primele camioane electrice MAN eTGX din Italia

Fratelli Foppiani Trasporti a preluat primele două camioane electrice MAN eTGX în...

AutobuzeCamioaneNoutati

Yutong se extinde rapid în Europa cu o strategie locală

Producătorul chinez de autobuze Yutong își intensifică prezența europeană cu o strategie...

ASKO
CamioaneNoutati

Premieră în Norvegia: Depozitul logistic ASKO permite încărcarea camioanelor în megawați

Kempower a instalat un sistem de încărcare descentralizat cu o capacitate totală...