După un an de teste practice intensive între Wolfsburg, Lehrte și Barcelona, proiectul pilot EcoDuo din Germania a fost finalizat cu succes.
EcoDuo, o combinație de vehicule formată din două semiremorci standard conectate printr-un cărucior și tractate de un singur cap tractor, s-a dovedit a fi eficientă, sigură și ecologică în fazele premergătoare și ulterioare ale transportului combinat.
Proiectul a fost inițiat de Asociația Germană a Industriei Auto (VDA) și realizat în colaborare cu Sesé, Kombiverkehr, Volkswagen Group Logistics, TÜV Rheinland și Schmitz Cargobull.
Andreas Schmitz, CEO al Schmitz Cargobull AG, declară: „Comparativ cu conceptele anterioare de camioane lungi, EcoDuo îndeplinește toate standardele de siguranță și este ideal pentru transportul combinat, deoarece semiremorcile standard pot fi încărcate în trenuri fără complicații. EcoDuo este disponibil acum și fără investiții costisitoare și poate aduce o contribuție directă imediată la reducerea emisiilor de CO₂ în transportul rutier de mărfuri.”
Concentrare pe eficiență și protecția mediului
TÜV Rheinland a oferit sprijin științific pentru proiectul pilot EcoDuo, iar rezultatele confirmă potențialul semnificativ de economii și câștigurile de eficiență disponibile. Comparativ cu utilizarea a două autotractoare, fiecare cu o semiremorcă standard, EcoDuo a redus consumul de motorină și amprenta de CO₂ corespunzătoare cu 27,6%. Transportul rutier de mărfuri poate fi eficientizat prin reducerea semnificativă a numărului de călătorii efectuate, menținând în același timp același volum de transport. Semiremorcile standard sunt complet compatibile cu transportul feroviar, permițând integrarea perfectă în procesele logistice intermodale existente. Emisiile reduse de CO2 și sarcina pe drum mai mică per axă contribuie activ la protejarea climei și a infrastructurii. În plus, TÜV Rheinland afirmă că există o reducere semnificativă a încărcării pe drumuri și poduri.
Andreas Schmitz declară: „Schmitz Cargobull va continua să militeze pentru includerea conceptului EcoDuo în rețeaua pozitivă pentru camioane lungi din Germania și transportul transfrontalier din Europa. Îi îndemn pe factorii de decizie politică să deschidă calea pentru acest lucru. Trebuie să creăm urgent condiții-cadru care să promoveze activ tranziția către un transport de marfă ecologic, fără sarcini suplimentare. Numai în acest fel putem consolida competitivitatea și puterea de inovare a Europei ca loc de afaceri.”
Concept tehnic și utilizare:
• EcoDuo este format din două semiremorci standard cu trei axe conectate printr-un cărucior nedirecționat.
• Este compatibil cu orice cap tractor și transport feroviar.
• Lungimea totală este de 31,7 metri, iar greutatea totală admisă variază în funcție de țară (44 de tone în proiectul pilot german, până la 72 de tone în Spania și până la 76 de tone în țările scandinave).
• Greutatea este distribuită pe zece axe, ceea ce reduce sarcina pe drum.
• Din 2018, conceptul EcoDuo a fost testat și dezvoltat în continuare în diferite țări europene.
• În urma proiectelor pilot de succes din Finlanda, Suedia, Spania și Germania, conceptul a primit mai multe premii, inclusiv Premiul pentru Inovație în Camioane Verzi 2019, Premiul European de Transport pentru Sustenabilitate 2020 și premiul „Viitorul Logisticii” la IAA Transportation 2024.
• Începând cu 1 decembrie 2023, EcoDuo va fi aprobat în Suedia pentru o capacitate de până la 74 de tone.
• Spania va aproba conceptul ca „remorcă duo” în 2024, cu o capacitate de 72 de tone.
• La sfârșitul lunii septembrie 2025, proiectul pilot de un an din Germania, care a fost monitorizat științific de TÜV Rheinland, a fost finalizat cu succes.
Comentați?