Când majoritatea oamenilor se gândesc la nave cu pânze, se gândesc la carene de lemn și vele de pânză dintr-o epocă apusă. Însă, redescoperind puterea velelor, putem reduce semnificativ amprenta de carbon a transportului maritim.
Ideea este simplă: utilizarea de pânze mari, automatizate, pentru a asista propulsia navelor, reducând astfel consumul de combustibil pentru bunkeri și emisiile de carbon ale navelor.
Dincolo de mare, de exemplu, se dezvoltă tehnologii de asistență a vântului care pot reduce consumul de combustibil și emisiile de gaze cu efect de seră cu 20% până la 40%, în funcție de tipul, dimensiunea și ruta navei.
Acestea sunt sisteme modulare care pot capta vântul până la 400 m înălțime și pot fi adaptate la flotele existente, fără a fi nevoie de modificări ample, dincolo de limitele mării.
Transporturile maritime, peste 80% din volumul comerțului mondial
Industria transporturilor maritime reprezintă peste 80% din volumul comerțului mondial, emisiile crescând cu 20% în doar un deceniu. În prezent, transportul maritim la nivel global este responsabil pentru 2,8-3% din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră (aproximativ 1 miliard de tone de CO₂ anual), aproximativ dublul emisiilor anuale ale Regatului Unit. Iar dacă industria transportului maritim ar fi o țară, ar fi al șaselea cel mai mare emițător din lume.
Pentru o industrie aflată sub presiunea tot mai mare de a decarboniza, alternativele ecologice, cum ar fi aceasta, nu pot apărea suficient de repede.
Mai sus este ilustrat un scenariu de economii moderate, reprezentând economiile pe zi de navigație, în funcție de clasa de navă. Deși acest lucru poate părea puțin semnificativ, în întreaga industrie, acest lucru se adună. Având în vedere că sistemul UE de comercializare a certificatelor de emisii se aplică deja transportului maritim începând cu 2024, iar OMI dezbate o taxă globală privind carbonul, propulsia asistată de zmeu oferă o economie dublă, reducând atât facturile la combustibil, cât și costurile cu carbonul.
Spre deosebire de combustibilii alternativi precum GNL sau amoniacul, sistemele de zmeie nu necesită infrastructură portuară nouă, ceea ce le face mult mai ușor și mai rapid de scalat în cadrul flotei globale. La fel de important este că acestea pot fi implementate alături de combustibilii verzi emergenți, acționând ca o tehnologie de legătură care oferă reduceri imediate în timp ce industria trece la surse de energie cu zero emisii de carbon.
Navele cu pânze, esențiale pentru reducerea emisiilor
Împreună cu combustibili mai ecologici, navele alimentate de vânt au potențialul de a reduce semnificativ emisiile, reducând în același timp costurile de operare pe termen lung, asigurându-se că velele se amortizează singure. În cel mai bun caz, o singură navă container ultra-mare poate economisi câteva milioane de dolari pe an la prețurile actuale ale combustibilului, cu perioade de amortizare de doar 2 ani.
Prin reducerea expunerii la prețurile volatile ale combustibilului de bunker și la creșterea costurilor cu carbonul, tehnologiile de asistență pentru energie eoliană nu numai că consolidează profitul industriei, dar poziționează și operatorii înaintea înăspririi reglementărilor. Cel mai important, extinderea acestor soluții la nivel global oferă unul dintre cei mai imediati și practici pași către reducerea amprentei de carbon în creștere a transportului maritim și conservarea planetei noastre.





Comentați?