Emisiile de CO₂ provenite de la transportul maritim containerizat cu conexiuni în UE au crescut semnificativ în 2024.
Cauza principală o reprezintă ocolirile la scară largă din jurul Mării Roșii, din cauza situației de securitate de acolo. O analiză arată modul în care conflictele geopolitice influențează echilibrul climatic în transportul maritim global.
Conform datelor actuale ale UE , emisiile de CO₂ provenite de la navele container care fac escală în porturile europene au crescut semnificativ în 2024. Au fost înregistrate un total de 52,8 milioane de tone de dioxid de carbon – o creștere de 46% față de anul precedent. Aceasta aduce emisiile la un nivel aproape echivalent cu emisiile anuale de CO₂ ale Greciei.
Criza din Marea Roșie, principala cauză a creșterii emisiilor
Firma daneză de analiză Sea-Intelligence atribuie creșterea situației tensionate de securitate din Marea Roșie. Milițiile Houthi atacă navele comerciale de acolo de la sfârșitul anului 2023. „Această creștere se datorează în mod clar crizei din Marea Roșie”, a declarat compania într-o analiză furnizată Agenției de Presă Germane.
Devierile cauzează milioane de tone de CO₂ suplimentar
De atunci, multe nave container au evitat ruta Mării Roșii , urmând în schimb ruta mult mai lungă din jurul Capului Bunei Speranțe. Potrivit Sea Intelligence, aceste ocolișuri au cauzat aproximativ 18 milioane de tone de CO₂ suplimentar în transportul containerizat. Analiștii subliniază că volumul crescut de transport nu poate explica singur această creștere.
Baza de date a UE include și nave internaționale
Datele provin din baza de date a UE pentru monitorizarea emisiilor din transportul maritim. Aceasta acoperă toate navele mai mari care fac escală în porturile europene, indiferent de pavilionul lor. Prin urmare, navele din Panama și China sunt, de asemenea, incluse în statistici. Baza este Regulamentul MRV maritim, care impune companiilor de transport maritim să raporteze emisiile încă din 2018.
Conform Sea-Intelligence, emisiile de CO2 provenite de la navele portacontainere au fost la cel mai înalt nivel din 2018. Între 2018 și 2023, emisiile au scăzut an de an. Reglementări mai stricte sunt în vigoare de la începutul anului 2025.
Atacurile din Marea Roșie schimbă rutele maritime globale
Miliția Houthi, susținută de Iran, atacă nave în Marea Roșie și Golful Aden din noiembrie 2023, în special pe cele despre care se bănuiește că au legături cu Israelul. Drept urmare, traficul maritim din regiune a scăzut brusc. Multe companii de transport maritim trec la rute alternative. Potrivit Organizației Maritime Internaționale (OMI), până în mai 2024 au fost înregistrate aproximativ 50 de atacuri. Alte surse citează cifre semnificativ mai mari.
Comentați?