Planificarea optimizată a rutelor crește eficiența economică a camioanelor electrice și accelerează decarbonizarea transportului rutier de mărfuri, după cum arată un studiu realizat de Fraunhofer ISI.
Electrificarea flotelor de camioane joacă un rol crucial în reducerea emisiilor de CO₂ în transportul de marfă. În ciuda maturității tehnologice, însă, potențialul camioanelor electrice cu baterii este adesea exploatat doar parțial – de obicei prin înlocuirea directă a camioanelor diesel, fără adaptarea fundamentală a proceselor logistice.
Un studiu recent realizat de Fraunhofer ISI și compania suedeză de tehnologie Einride arată că optimizarea rutelor este esențială pentru introducerea cu succes și economică a camioanelor electrice. Au fost analizate date de la peste 200 de camioane diesel și peste 38.000 de livrări efectuate de retailerul de produse alimentare REWE în 2021.
Optimizarea rutelor crește eficiența camioanelor electrice cu baterie
Comparând înlocuirea pură 1:1 a camioanelor diesel cu vehicule electrice cu replanificare a rutelor bazată pe inteligență artificială, devine evident un avantaj clar: până la 85% din sarcina utilă totală și 54% din kilometraj pot fi preluate de camioanele electrice – comparativ cu doar 57% și, respectiv, 32% fără o planificare adaptată.
Studiul demonstrează, de asemenea, beneficii economice: planificarea inteligentă a rutelor și a încărcării reduce costurile de operare cu 8% în comparație cu flotele diesel exclusive. Simpla schimbare a vehiculelor duce la economii de doar aproximativ 3%. Efectul: cerințe mai mici privind bateria, o utilizare mai bună a camioanelor și timpi de încărcare mai eficienți.
Einride: Planificarea rutelor bazată pe inteligență artificială ca viitor al transportului sustenabil
Roozbeh Charli, CEO al Einride, trage o concluzie clară: „Planificarea rutelor cu suport digital va schimba fundamental transportul de marfă sustenabil.” Efectele cuantificate demonstrează modul în care soluțiile de inteligență artificială și software permit deja tranziția către un sistem de transport viabil din punct de vedere economic, cu emisii reduse de CO₂.
Comentați?