În urmă cu puțin sub un an și jumătate, Daimler Truck a lansat testarea orientată către client a camionului său cu pile de combustie, GenH2. Acum, conform planificării, a doua fază este în desfășurare, cu teste în lumea reală la clienți, la cinci companii partenere: Hornbach, Reber Logistik, Teva, Rhenus și DHL Supply Chain.
Daimler Truck declară că intenționează să pregătească camionul GenH2 pentru producția de serie prin intermediul noii runde de teste. În acest scop, cele cinci companii menționate vor pune fiecare în funcțiune câte un camion Mercedes-Benz GenH2 pe rutele lor logistice obișnuite din Germania. În schimb, testele inițiate în vara anului 2024 erau încă teste „orientate către client”. Prin urmare, cerințele pentru camioanele cu pile de combustie sunt în creștere.
Scopul nu este doar de a testa aplicații inter-industrie și de a cartografia scenarii operaționale suplimentare, ci „de a se asigura că toate descoperirile contribuie direct la dezvoltarea ulterioară a vehiculelor, precum și la pregătirile pentru procesele de vânzări și service”, potrivit producătorului cu sediul în Stuttgart. Toate cele cinci camioane cu pile de combustie vor fi utilizate de parteneri pe o perioadă de un an pe diferite rute și în diverse aplicații logistice – de la transportul farmaceutic cu temperatură controlată până la transportul general de mărfuri în traficul internațional pe distanțe lungi.
Producătorul spune că următorul pas va fi o serie mică de camioane cu pile de combustie. Daimler Truck a început deja faza de dezvoltare pentru următoarea generație. „Ca parte a unei producții de serie mică, un total de 100 de unități tractoare vor fi construite la uzina Mercedes-Benz din Woerth și vor fi puse în funcțiune pentru clienți începând cu sfârșitul anului 2026”, spune compania. Pe de altă parte, producția regulată de serie nu este așteptată decât după 2030. Acest lucru se datorează faptului că Daimler Truck se află sub o presiune enormă și a anunțat măsuri de austeritate în vară, care includ deprioritatea camionului GenH2: prin urmare, producția de serie planificată a fost amânată din 2027 până la începutul anilor 2030.
Acest lucru se datorează faptului că „extinderea infrastructurii de realimentare cu hidrogen progresează semnificativ mai lent decât se aștepta. Drept urmare, clienții nu vor putea folosi camioane cu hidrogen în număr mare în următorii ani”, scrie Daimler Truck. Pe lângă amânarea începerii producției de serie, grupul se așteaptă și la volume mai mici. În plus, compania cu sediul în Stuttgart se concentrează inițial doar pe dezvoltarea motoarelor cu hidrogen în Europa. Prin urmare, strategia duală a vehiculelor alimentate cu baterii și hidrogen continuă să se aplice pieței interne europene. Acest lucru nu mai este neapărat valabil și pentru alte piețe.
Daimler Truck și- a anunțat pentru prima dată planurile de a dezvolta și construi un camion cu pile de combustie în 2020. Primele teste cu clienți au fost efectuate cu Air Products, Amazon, Holcim, Ineos și Wiedmann & Winz. Și aici au fost utilizate cinci vehicule, care, potrivit companiei, au parcurs un total de 225.000 de kilometri. În funcție de aplicație, consumul mediu de hidrogen a variat între 5,6 kilograme și 8,0 kilograme la 100 de kilometri, cu o greutate totală medie a trenului între 16 și 34 de tone, potrivit companiei.
Acum, în a doua fază, companiile partenere Hornbach, Reber Logistik, Teva Germania (cu marca Ratiopharm), Rhenus și DHL Supply Chain preiau conducerea. Katrin Hölter, CEO al DHL Supply Chain Germania și Alpi, declară că camionul GenH2 este testat în compania sa în combinație cu remorci frigorifice complet electrice. Andreas Back, semnatar autorizat al Hornbach, dorește să trimită camionul cu pile de combustie pe rute pe distanțe lungi: „Acesta va fi utilizat în flota noastră de materiale reciclabile în transportul pe distanțe lungi. Flota de materiale reciclabile este o poveste de succes de peste 10 ani, aducând o contribuție semnificativă la un sistem de reciclare cu buclă închisă.” Andreas Burkhardt, director general al Teva Germania, a anunțat, de asemenea, că va utiliza modelul în transportul național pe distanțe lungi. Reber Logistik dorește să își utilizeze modelul în mod specific în regiunea din jurul orașelor Duisburg și Wörth. Rhenus intenționează, de asemenea, să înceapă testarea în Duisburg.
În centrul camionului GenH2 se află două sisteme de pile de combustie de la joint venture-ul Cellcentric, cu o putere a sistemului de 300 kW (2x 150 kW). O baterie de 70 kWh oferă încă 400 kW pentru o perioadă limitată de timp. Aceasta este utilizată în timpul sarcinilor maxime, la accelerare sau la urcarea unei pante. Într-o versiune pre-serie, cele două motoare electrice sunt proiectate pentru o putere continuă totală de 2 x 230 kW și o putere maximă de 2 x 330 kW. Cuplul este de 2 x 1.577 Nm, respectiv 2 x 2.071 Nm. Daimler Truck citează, de asemenea, sistemul de răcire și încălzire ca fiind un „element central” al sistemului de propulsie și parte a „strategiei sofisticate de funcționare a sistemelor de pile de combustie și baterii”. Deoarece acest sistem menține toate componentele la temperatura de funcționare corespunzătoare, se așteaptă ca longevitatea sistemului să crească.
Cu o greutate totală de aproximativ 40 de tone, camionul GenH2 oferă o sarcină utilă de aproximativ 25 de tone. Hidrogenul lichid (sLH2) este utilizat ca sursă de energie. Aceasta înseamnă că testarea camioanelor GenH2 depinde mult mai mult de infrastructură decât cea a vehiculelor electrice cu combustibil (BEV): vehiculele pot fi realimentate în prezent doar la două stații de alimentare speciale pentru sLH2 în Wörth am Rhein (Renania-Palatinat) și în zona Duisburg (Renania de Nord-Westfalia). Linde este partenerul pentru stațiile de alimentare. Cu toate acestea, spre deosebire de hidrogenul gazos, hidrogenul lichid asigură că autonomia camioanelor cu hidrogen depășește 1.000 de kilometri, așa cum a demonstrat chiar Daimler Truck în septembrie 2023: un prototip omologat pentru drumuri a parcurs 1.047 de kilometri cu un singur rezervor de combustibil.




Comentați?