Catedra PEM de la Universitatea RWTH Aachen dezvoltă un sistem modular de acționare pentru camioane, care include o pilă de combustie și un motor electric. Acum, primul prototip a primit omologarea pentru drumuri publice. Înainte de a fi testat în condiții reale, institutul îl va expune la târgul comercial NUFAM din Karlsruhe.
Alături de electrificarea parcului auto, decarbonizarea transportului greu de mărfuri este una dintre pârghiile cheie care trebuie utilizate pentru a reduce emisiile de CO2 în Germania pe termen lung. Aproximativ 20% din gazele cu efect de seră produse în această țară sunt atribuibile sectorului traficului și transporturilor, dintre care 35% provin de la camioane și autoutilitare.
Deși mulți producători sunt pe deplin dedicați motoarelor electrice cu baterii în sectorul camioanelor, există și unele companii și institute de cercetare care încă văd un potențial mare pentru pilele de combustie, în special pentru călătoriile pe distanțe lungi. Printre acestea se numără Catedra de Inginerie a Producției de Componente de E-Mobilitate (PEM) de la Universitatea RWTH Aachen.
În cadrul proiectului de cercetare SeLV , finanțat de Ministerul Federal al Transporturilor cu 16,9 milioane de euro, a doua cea mai mare universitate tehnică din Germania lucrează la un sistem de propulsie modular pentru camioane încă din 2021. Acesta poate fi configurat individual în funcție de utilizarea preconizată. Accentul se pune pe combinarea unei pile de combustie cu o propulsie electrică. Participanții nu sunt interesați doar de echiparea vehiculelor noi cu acest sistem de propulsie în viitor, ci și de utilizarea acestuia pentru modernizarea flotelor de vehicule comerciale existente.
Obiectivul principal atins
Un prototip a fost oficial aprobat pentru utilizare rutieră și va colecta date și informații valoroase în condiții reale în viitor. Cei responsabili consideră că acesta reprezintă un pas major înainte: „Aprobarea oficială pentru serviciul rutier arată că abordările inovatoare pot fi aduse de la prototipuri de cercetare la adecvarea practică și, în cele din urmă, la producția de serie într-o perioadă scurtă de timp”, a declarat directorul PEM, profesorul Achim Kampker.
Înainte însă de începerea testelor pe drumurile publice, vehiculul și-a sărbătorit premiera la târgul de vehicule comerciale NUFAM din Karlsruhe. Camionul a fost expus la standul A519 în perioada 25-28 septembrie. Prototipul va servi și ca mijloc de transport pentru alte expoziții ale Universității RWTH Aachen, care vor oferi informații despre tehnologia bateriilor, pilele de combustie și motoarele electrice. Accentul va fi pus pe integrarea acestor tehnologii în vehiculele comerciale grele.
Deși există acum o tendință clară către propulsia electrică cu baterii în sectorul vehiculelor comerciale, responsabilii din Aachen rămân convinși de potențialul imens al pilelor de combustie: „Necesarul ridicat de energie al camioanelor grele face posibilă exploatarea avantajelor tehnologice ale pilelor de combustie – în special a autonomiei lungi și a capacității lor utile mari”, a adăugat Kampker.
Comentați?