Compania de ridesharing din Singapore, Grab, a lansat Ai.R, un serviciu de robotaxi care va opera în zona rezidențială Punggol, în parteneriat cu firma de conducere autonomă WeRide.
În baza unui acord cu Autoritatea de Transport Terestru (LTA) din Singapore, Grab va opera 11 vehicule WeRide pe două rute desemnate în cartierul singaporez. Această mică flotă de microbuze autonome va fi alcătuită din două microbuze WeRide: GXR cu cinci locuri și Robobus cu opt locuri.
Ambele vehicule au fost supuse evaluării Milestone 1 (M1) din Singapore, care testează capacitatea vehiculelor de a circula pe drumurile publice în „mod autonom”, în conformitate cu regulile de circulație din Singapore. Acestea vor fi primele vehicule autonome care vor obține această certificare pentru utilizare în Punggol și va fi, de asemenea, prima dată când GXR va fi implementat în Asia de Sud-Est.
Nivelul exact de autonomie al vehiculului nu este specificat, dar WeRide a declarat că un șofer instruit va fi la bordul fiecărei curse Ai.R în timpul unei faze inițiale de „familiarizare cu traseul”. Aceasta va servi ca o fază de date de instruire, astfel încât vehiculele să studieze rutele în detaliu, astfel încât într-o zi să poată funcționa autonom. Vehiculele utilizează un amestec de senzori LiDAR și camere avansate pentru a „vedea” până la 200 de metri în fiecare direcție. 10 șoferi Grab experimentați sunt implicați în prezent în instruire, unde învață cum funcționează sistemul de conducere autonomă și exersează, de asemenea, tranzițiile între funcționarea autonomă și conducerea manuală.
Când se lansează noul serviciu
Noul serviciu Ai.R urmează să înceapă să transporte pasageri până la începutul anului 2026, rutele urmând să acopere „facilități cheie”, cum ar fi supermarketuri, zone de restaurante, școli, clinici medicale, terminale de autobuze și alte zone. Președintele și directorul operațional al Grab, Alex Hungate, a declarat: „Înainte ca publicul să urce la bord, vehiculele Ai.R vor face mii de călătorii pe aceste două rute în lunile următoare. Cu fiecare călătorie, vehiculele devin din ce în ce mai pricepute la prezicerea și reacționarea la comportamentele locale de conducere și la schimbările din mediu. De asemenea, vor exista operatori de siguranță instruiți care vor monitoriza fiecare călătorie și o echipă de asistență clienți Grab disponibilă pentru a ajuta ori de câte ori este nevoie.”
Dr. Kerry Xu, director general al WeRide în Singapore, a adăugat: „Implementările noastre locale au contribuit la rafinarea tehnologiei noastre pentru condițiile urbane unice ale orașului Singapore. De la Robobus-ul nostru de la Resorts World Sentosa până la Robosweeper-ele din centrul orașului, am deservit zeci de mii de pasageri și am obținut informații practice despre nevoile călătorilor și operațiunile pe rute. Același Robobus îndrăgit se află acum în Punggol, gata să aducă călătorii sigure și autonome în inima orașului.”
Robobus, specificații
În ceea ce privește specificațiile vehiculului, Robobus are 5,5 m lungime, 2,6 m înălțime și 2 m lățime, atingând o viteză maximă de 40 km/h. Potrivit Uncrewed Systems , este electric pe baterie, are o autonomie de 120 km și o capacitate a bateriei LFP de aproximativ 69,2 kWh. Între timp, GXR se bazează pe platforma Farizon Super VAN, atingând o viteză maximă de 120 km/h, deși informațiile publicate despre dimensiunea bateriei sau puterea motorului rămân puține.
Acestea nu sunt singurele autobuze electrice autonome pe care Grab le testează în Singapore. În iulie, compania a anunțat că a lansat teste pilot cu Autonomous A2Z , o companie de tehnologie full-stack pentru vehicule autonome cu sediul în Coreea de Sud. În acest caz, Grab a modernizat un autobuz electric cu software-ul și hardware-ul autonom al A2Z și a început să utilizeze autobuzul pentru a oferi angajaților un serviciu de transfer între sediul central și o stație de transport rapid în masă (MRT) din apropiere.
Comentați?