Home Noutati Viteza de download a rețelelor 5G din România a scăzut în ultimul an
Noutati

Viteza de download a rețelelor 5G din România a scăzut în ultimul an

72

În Bulgaria și Cipru, rețeaua 5G a depășit performanțele din cele cinci mari economii europene. În România, viteza medie a scăzut.

Uniunea Europeană vrea o acoperire omniprezentă a rețelei 5G în toate statele membre, până la sfârșitul anului 2030, ca parte a Planul de acțiune pentru deceniul digital din 2016. Cu toate acestea, Europa încă se află în urma altor continente la implementarea și performanța tehnologiei, care variază puternic între state.

Ookla a analizat în cel mai recent raport al său starea rețelor din Europa și a arătat că în țările nordice și pe unele piețe din Europa de Est (Bulgaria și Cipru), 5G a depășit performanțele din cele cinci mari economii europene (Regatul Unit, Germania, Franța, Spania și Italia). De asemenea, viteza de download a rețelelor din România a scăzut în ultimul an cu 18,9%, la o medie de 2161,19 Mbps. Cu toate acestea, un operator a reușit să se claseze în Top 10 cele mai performante rețele din Europa.

Principalele idei din raportul despre rețelele 5G

  • Europa se află în urma altor continente. Cu toate că în ultimul an au fost acordate mai multe frecvențe, performanțele europene au rămas în urma unor țări precum Emiratele Arabe Unite și Coreea de Sud.
  • Disponibilitatea 5G este în creștere. Adoptarea 5G a crescut în cursul anului 2022. Acest lucru, combinat cu disponibilitatea mai mare a smartphone-urilor 5G și cu implementarea rețelelor 5G care utilizează spectrul de bandă joasă, a dus la o disponibilitate mai mare în majoritatea țărilor europene.
  • Două Europe. În țările nordice și pe unele piețe din Europa de Est (Bulgaria și Cipru), s-au depășit performanțele din cele 5 mari economii europene (Regatul Unit, Germania, Franța, Spania și Italia). Operatorii solicită mai multă consolidare și intervenții de reglementare pentru a facilita investițiile.
  • Explozie a numărului de rețele private. Guvernele și autoritățile de reglementare europene susțin cu entuziasm eforturile de digitalizare a companiilor, iar 5G este anunțat ca fiind un factor-cheie pentru a contribui la acest lucru. Peste 40% din toate rețelele private din lume se află în Europa, dintre care o proporție tot mai mare utilizează 5G.
  • Banda de mijloc este cea mai mare parte a spectrului alocat în Europa. Conform Planului de acțiune 5G din 2016 al Comisiei Europene, țările UE trebuie să pună la dispoziție spectrul de frecvențe în bandă joasă (700 MHz) până la 30 iunie 2020, iar spectrul de frecvențe în bandă medie (3,6 GHz) și în bandă înaltă/mmWave (26 GHz) până la 31 decembrie 2020. La nivelul UE, există așa-numitele benzi de pionierat 5G.

Adoptarea 5G întârzie, dar nici performanțele 5G nu impresionează

Cele mai multe țări europene dispun de rețele comerciale 5G. Cu toate acestea, adoptarea 5G în Europa rămâne în urmă, la nivel mondial. Potrivit GSMA Intelligence, în T4 2022, adoptarea 5G în Europa a reprezentat 7,4 % din totalul conexiunilor mobile, o creștere substanțială față de nivelul de 2,5 % din T4 2021. La nivelul țărilor europene, adoptarea 5G este de cel mult 21% (Elveția), comparativ cu 43,1% în Statele Unite, 42,4 % în Coreea de Sud, China (36,3 %), Australia (30,1 %) și Japonia (28,5 %).

Majoritatea țărilor europene au atins viteze medii de descărcare 5G sub 200 Mbps, ceea ce le încadrează în categoria 5G Improvers. Bulgaria a fost singura țară care a intrat în categoria 5G Leaders, care include țări precum Emiratele Arabe Unite, Coreea de Sud, Singapore și Qatar, cu o viteză mediană de descărcare 5G de 342,71 Mbps, în ușoară scădere față de anul trecut (374,90 Mbps în T4 2021).

În cea mai mare parte a Europei, viteza mediană 5G a scăzut de fapt. Acesta este și cazul României. Potrivit sursei citate, viteza de download a rețelelor 5G a scăzut cu 18,9% la o medie de 2161,19 Mbps. Însă, autorii studiului notează că acest lucru nu este surprinzător, deoarece ”adoptarea crescută duce la o congestie mai mare a rețelei, dar există și alți factori în joc. Operatorii resimt presiunea crizei economice, a costurilor mai mari ale energiei și a reducerii puterii de cumpărare a consumatorilor. De asemenea, Europa suferă din cauza fragmentării, a nivelurilor scăzute ale ARPU cauzate de concurența intensă și a nivelurilor Capex care sunt la jumătate față de cele din SUA și Canada.

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

CamioaneNoutati

eTruckathon: MAN eTGX evidențiază caracterul adecvat din punct de vedere practic

Douăsprezece camioane electrice, douăsprezece echipe, aproximativ 300 km la putere: acesta este...

LogisticăNoutati

DP World România primește certificarea Great Place to Work

DP World România, filiala unuia dintre cei mai mari furnizori de servicii...

LogisticăNoutati

DSV va prelua DB Schenker, prezent și în România, printr-o tranzacție care se ridică la 14 miliarde de euro

Grupul danez de transport DSV A/S a câştigat cursa pentru achiziţionarea divizii...

CamioaneNoutati

Elveția, noua piață pentru Ford Trucks

Ford Trucks a intrat pe piața din Elveția, ca parte a strategiei...