Home Camioane Un sfer de veac pentru un star
Camioane

Un sfer de veac pentru un star

239

25 de ani de Mercedes-Benz Atego: un camion la fel de versatil ca sarcinile de transport în transportul de distribuție.

Atego, un star printre camioanele de distribuție sărbătorește cea de-a 25-a aniversare. În 1998, Daimler-Benz AG, așa cum era cunoscută la acea vreme, a prezentat modelul Mercedes-Benz Atego la Târgul Internațional de Vehicule Comerciale RAI din Amsterdam. După un total de 14 ani, Atego a înlocuit seria de modele LK („Leichte Klasse”; clasă ușoară). Dezvoltatorii săi au avut un obiectiv cheie în minte pentru noua generație: opțiunile de configurare ale noului vehicul de distribuție trebuiau să reflecte diversitatea aplicațiilor în segmentul de camioane ușoare și medii. În acea perioadă, spectrul larg includea vehicule profesionale de transport cu prelată sau caroserie cutie, vehicule platformă și basculante pentru construcții și sectoare conexe construcțiilor, precum și modele cu echipamente speciale pentru serviciile municipale, până la utilizarea sa ca platformă pentru o varietate de caroserii pentru vehicule cu destinație specială.

Atego, lansat cu 25 de modele de bază, șase categorii de putere și patru variante de cabină

Atego acoperea inițial segmentul cu o masă totală permisă între 6,5 t și 15 t. Gama de vehicule cuprindea 25 de tipuri de bază, șase categorii de putere și patru variante de cabină pentru a satisface cerințele diverse ale segmentului de camioane ușoare și medii. Clienții puteau alege între motoarele diesel în linie cu patru cilindri din seria OM 904 LA și motoarele diesel în linie cu șase cilindri din seria OM 906 LA. Acestea genera de la 90 la 205 kW (122 până la 279 CP) și un cuplu de 470 până la 1.300 Nm dintr-un volum de deplasare de 4,25 și respectiv 6,37 litri, maximumul fiind atins între 1.200 și 1.600 rpm.

De la începutul seriei de modele, aspirația Mercedes-Benz a fost să stabilească un nou standard în ceea ce privește rentabilitatea. Pentru a oferi operatorilor de flote o disponibilitate maximă și costuri de operare atractive, kilometrajul principalelor ansambluri a fost crescut la 600.000 km, iar intervalele de mentenanță au fost semnificativ extinse.

Cerințele pentru confort și comoditate în locul de muncă crescuseră, de asemenea, semnificativ. Cercetările arătaseră că șoferii urcă și coboară din vehicul în medie de 30 de ori pe zi în timpul distribuției de mărfuri. Designul Atego ține cont de acest lucru. Noul concept inovator al șasiului Atego a creat condiții exemplare de acces și traversare a cabinei pentru a face mai ușoară munca șoferilor profesioniști în distribuția urbană și regională. Patru variante de cabină au ținut cont de diferitele cerințe din segmentul de camioane ușoare și medii. Pe lângă versiunile compacte pentru distribuție și construcții, s-au inclus și versiuni pentru transportul ușor pe distanțe lungi.

Mercedes a prezentat „Atego Heavy-Duty” la IAA Commercial Vehicles în 1998

Doar șase luni mai târziu, cu ocazia celui de-al 57-lea Târg al Vehiculelor Comerciale IAA, Daimler-Benz a prezentat și „Atego Heavy-Duty” cu un șasiu mai înalt, capacitate mare și motorul cu șase cilindri în linie OM 926 LA (7,2 l deplasare, 240 kW/326 CP) și mase brute ale vehiculului permise între 18 și 26 tone, în 17 tipuri de bază și două categorii de putere (170 kW/231 CP și 205 kW/279 CP, 1.300 Nm). Cu acest model, producătorul de vehicule a închis decalajul față de seria de camioane grele Actros. Sistemul de mentenanță Telligent însemna că lucrările de mentenanță erau necesare doar dacă erau și într-adevăr necesare în funcție de utilizarea reală a vehiculului. Prin urmare, marca a demonstrat încă o dată cum să reduci eficient costurile de operare ale vehiculului.

Mercedes-Benz Atego a fost încoronat „Camionul Internațional al Anului 1999”

Noul Mercedes-Benz Atego a impresionat imediat lumea transporturilor și a câștigat titlul mult dorit de „Camionul Internațional al Anului 1999”. Dar chiar și un bestseller premiat nu se poate odihni pe laurii săi și are nevoie de revizii regulate pentru a continua să stabilească standarde în segment. Cu primul facelift în 2004, Atego a fost echipat cu o nouă transmisie revoluționară. G85-6 cu sistemul de schimbare automată a treptelor Telligent, inclusiv sistemele de siguranță ABS și ASR, precum și sistemul de asistență la frânare BAS, au îmbunătățit confortul de conducere la un nivel atins anterior doar de camioanele grele Mercedes-Benz, în același timp optimizând siguranța rutieră. Gama de motoare a fost de asemenea îmbunătățită și, datorită tehnologiei de emisii BlueTec SCR, a fost adaptată la cerințele standardelor de emisii Euro IV și V sau EEV. Pe baza injectării dozate de AdBlue, a fost posibilă eliminarea eficientă a aproximativ 60% din azotul din gazele de eșapament, în timp ce particulele de funingine erau capturate de un filtru de particule diesel performant.

Cabina, acum disponibilă și în variantele de distribuție, transport pe distanțe lungi și Comfort, a fost acum ajustată și mai precis la cerințele specifice aplicației, iar panoul de instrumente a fost adaptat pentru a arăta ca cel al unui autoturism modern. Atego a pus capăt în cele din urmă erei farmecului aspru al vehiculelor comerciale în segmentul ușor și mediu.

Primul camion de serie cu propulsie hibridă paralelă

În 2010, modelul BlueTEC Hybrid 1222L a fost primul camion de producție în serie cu o propulsie hibridă paralelă diesel-electrică și omologare UE. În plus față de motorul OM 924 de 160 kW (218 CP), vehiculul de 12 tone a fost echipat cu un motor electric racit cu apă, generând o putere maximă de 44 kW (60 CP). Acesta putea conduce camionul complet electric la viteze mici. Motorul diesel intra în funcțiune la viteze mai mari și cu cerințe mari de încărcare. Motorul electric servea și ca alternator și putea astfel recupera energia cinetică în faza de decelerare și la frânare pentru a o stoca temporar în bateria de litiu-ion a lui Atego până la următoarea procedură de accelerație. Acest lucru a redus consumul de combustibil cu până la 20%, iar în medie cu 10 până la 15% în distribuția urbană. Din acest motiv, Atego a primit Premiul pentru Sustenabilitate German 2010 de la Stiftung Deutscher Nachhaltigkeitspreis e.V. („Fundația Premiului pentru Sustenabilitate German”) și, în anul următor, Atego a fost din nou încoronat „Camionul Anului”.

A doua generație cu motoare Euro VI foarte eficiente

În 2013, a fost lansată a doua generație a specialistului în distribuție purtând steaua cu trei colțuri – de data aceasta cu motoare conform Euro VI din seriile de modele OM 934 LA și OM 936 LA. Versiunile lor cele mai recente alimentează Atego și în prezent. Puterea motorului varia acum de la 115 la 220 kW (156 până la 299 CP). În ciuda cerințelor ridicate de calitate a emisiilor, dezvoltatorii motoarelor au reușit să reducă consumul cu o medie de cinci procente în comparație cu generația anterioară. Aceștia au făcut tot posibilul pentru a obține acest succes. Acesta s-a datorat injectării comune de tip common rail, care a înlocuit elementele injectorului unitar, precum și presiunilor ridicate de aprindere și optimizărilor aerodinamice ale cabinei. În plus, au reușit să reducă consumul de AdBlue la 2 până la 2,5% din consumul de motorină. Diverse măsuri de proiectare au asigurat că încărcătura utilă nu a trebuit să fie redusă. Intervalele de mentenanță au crescut din nou la 120.000 de kilometri, un plus de 20%. Astfel, contabilii se puteau bucura și ei de progresul semnificativ făcut.

Power Shift 3 asigură nivele ridicate de confort și rentabilitate

Un avans deosebit în ceea ce privește confortul, comoditatea și eficiența a fost din nou posibil cu o transmisie care a devenit instantaneu foarte populară și în fratele mai mare al lui Atego. Transmisia PowerShift 3 automatizată cu șase și opt trepte plus modul EcoRoll administra acum puterea Atego ca standard. Astfel, s-au încheiat vremurile tipicului zgomot de clic al sistemului de schimbare de trepte Telligent. Șoferii foloseau acum treptele de viteză folosind un comutator elegant. O transmisie manuală cu șase sau opt trepte plus trepte de croazieră era disponibilă doar opțional. Pentru aplicații municipale și alte aplicații speciale, exista și o transmisie manuală cu trepte de croazieră pentru deplasări lente sau o transmisie automată cu cinci trepte. Introducerea din oficiu a dinamicii vehiculului ESP a reprezentat un salt cuantic în ceea ce privește siguranța.

Odată cu introducerea celei de-a doua generații, sistemul de suspensie al cabinei a suferit și el o revizuire esențială: șoferii Atego au experimentat niveluri de confort pe care le cunoșteau anterior doar în Actros. De atunci, clienții au putut alege între patru versiuni și trei lungimi. Cabina ClassicSpace S este disponibilă într-o versiune normală și extinsă. În plus, există cabina L în versiunea Classic sau BigSpace cu acoperiș înalt. În cabina mare, un pat format dintr-o singură bucată, cu un saltea din spumă de rece cu șapte zone, permite și călătorii de distanțe lungi ocazionale. De asemenea, este disponibilă o cabină cu echipaj cu șase locuri pentru departamentele de pompieri, agențiile de ajutor tehnic sau operațiunile municipale.

Mercedes-Benz Uptime

În 2019, Mercedes-Benz a făcut un alt pas semnificativ înainte în eforturile sale de a reduce costurile de operare și de a crește disponibilitatea. De atunci, Mercedes-Benz Uptime a fost disponibil și pentru Atego. Serviciul oferă operatorului vehiculului și serviciului Mercedes-Benz informații despre starea vehiculului în timp real. De asemenea, sunt capabili să interpreteze în mod independent mesajele de stare primite de la camion și să obțină instrucțiuni din acestea. Acest lucru evită opririle neplanificate și, de asemenea, permite ca cerințele de întreținere și service să fie planificate într-un mod cât mai proactiv posibil, astfel încât să nu perturbe procesele logistice. Chiar și după 25 de ani și în a doua generație, Mercedes-Benz Atego își ține promisiunea făcută la introducerea lui Atego în 1998 că noua stea în transportul de distribuție va obține cele mai bune rezultate în ceea ce privește confortul, confortul și siguranța. segment. După tot acest timp, a rămas un produs de ultimă oră, care îndeplinește cerințele diverse ale segmentului și ale flotelor.

Cele mai recente sisteme de asistență în siguranță, în Atego, din 2024

Din aprilie 2024, Atego va fi echipat cu cele mai noi sisteme de asistență în siguranță. Acestea includ asistentul de frânare de urgență Active Brake Assist 6 (ABA6) și asistentul de viraj Active Sideguard Assist 2 (ASGA 2). Baza pentru aceasta este o nouă platformă electronică și fuziunea senzorilor asociate, îmbinând datele radarului și ale camerei pentru o vedere și mai mare în față și în lateral. Daimler Truck depășește cu mult cerințele legale cu sistemele sale de asistență în siguranță în multe domenii. De exemplu, ABA 6 poate interveni activ în procesul de frânare și, la viteze de până la 60 km/h, poate frâna automat nu numai pentru vehiculele staționare, ci și pentru utilizatorii care traversează sau se apropie de drum sau cei care schimbă benzile.

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

CamioaneNoutati

Deficitul de șoferi de TIR din România acoperit parţial cu personal din Filipine

Pe fondul plecării masive a șoferilor români în țări cu salarii mai...

CamioaneNoutati

Preţul camioanelor nepoluante trebuie să scadă la jumătate pentru a concura cu modelele diesel

Preţul camioanelor fără emisii poluante trebuie să se reducă la jumătate pentru...

CamioaneNoutati

IAA Transportation 2024: Daimler Truck pune accentul pe transportul pe distanțe lungi fără emisii

Daimler Truck, unul dintre cei mai mari producători de autovehicule comerciale din...

CamioaneNoutati

eTruckathon: MAN eTGX evidențiază caracterul adecvat din punct de vedere practic

Douăsprezece camioane electrice, douăsprezece echipe, aproximativ 300 km la putere: acesta este...